Sprzedaż bezpośrednia rośnie - co najchętniej kupują polscy konsumenci?
Kolejny rok okazał się dobry dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Branża uzyskała w ubiegłym roku czteroprocentowy wzrost zysków w stosunku do 2013 roku. W 2014 roku łączna liczba zamówień wyniosła ok. 35 mln, z czego aż 92 proc. zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej. Zaledwie 8 proc. dotyczyło sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach klientów.
Kolejny rok okazał się dobry dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Branża uzyskała w ubiegłym roku czteroprocentowy wzrost zysków w stosunku do 2013 roku. W 2014 roku łączna liczba zamówień wyniosła ok. 35 mln, z czego aż 92 proc. zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej. Zaledwie 8 proc. dotyczyło sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach klientów.
Sprzedaż netto całego sektora sprzedaży bezpośredniej wyniosła w ubiegłym roku prawie 2,9 mld złotych, a zatem o 4 proc. więcej niż w 2013 roku. Wzrosła również o 1 proc. liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej – obecnie w branży pracuje ok. 910 tys. osób. Najciekawszy wynik dotyczył samej sprzedaży – aż 92 proc. to sprzedaż indywidualna, a tylko 8 proc. to sprzedaż grupowa podczas organizowanych prezentacji, np. w domach klientów.
2014 pomyślnym okres dla sprzedaży bezpośredniej
Czteroprocentowy wzrost sprzedaży netto rozłożył się na 9 kategorii produktowych. Jakie produkty najchętniej kupowane są w sprzedaży bezpośredniej?
- Kosmetyki – aż 67 proc. z całej sprzedaży (ich udział procentowy w sprzedaży z roku na rok sukcesywnie spada).
- Suplementy diety – 10 proc.
- AGD – 8 proc.
- Odzież i akcesoria – 6 proc.
- Usługi – 5 proc.
- Żywność i napoje – 1 proc.
- Wyposażenie domu – 1 proc.
- Chemia gospodarcza – 1 proc. (nowa kategoria produktowa w zestawieniu).
- Inne – 1 proc.
Spośród 9 powyższych kategorii produktowych aż 5 odnotowało tendencję wzrostową. Wraz ze wzrostem rynku sprzedaży bezpośredniej, jak również liczby sprzedawców, rośnie zapotrzebowanie na usługi w tym sektorze.