UOKiK wzywa e-platformy rezerwacji zakwaterowania do zmiany praktyk
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do właścicieli internetowych platform rezerwacji zakwaterowania o dobrowolną zmianę praktyk, które mogą ograniczać konkurencję. Sprawa dotyczy tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania. Podobne sprawy prowadzą również urzędy ochrony konkurencji z innych państw europejskich.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do właścicieli internetowych platform rezerwacji zakwaterowania o dobrowolną zmianę praktyk, które mogą ograniczać konkurencję. Sprawa dotyczy tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania. Podobne sprawy prowadzą również urzędy ochrony konkurencji z innych państw europejskich.
UOKiK jest w trakcie postępowania wyjaśniającego i sprawdza działania e-platform oferujących zakwaterowanie m.in w hotelach, hostelach i prywatnych apartamentach. Wątpliwości budzą tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania w umowach z właścicielami tego typu obiektów. Wspomniane zapisy gwarantują, że cena oferowana przez platformę internetową będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale, a także sam obiekt. W rezultacie konsumenci zamawiający noclegi nie mogą dokonać rezerwacji po niższej cenie na innych e-platformach, a także bezpośrednio w miejscu zakwaterowania, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc w obiekcie.
Europa nie popiera klauzul najwyższego uprzywilejowania
Zdaniem urzędu, przedsiębiorcy działający w Polsce powinni dobrowolnie zrezygnować ze stosowania takich klauzul. Pozwoli to szybko wyeliminować nieprawidłowości bez konieczności wszczynania postępowań antymonopolowych. UOKiK w tej sprawie współpracuje z innymi europejskimi urzędami ochrony konkurencji, jak również Komisją Europejską w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji. Kwestie stosowania klauzul najwyższego uprzywilejowania badają także urzędy m.in. w Niemczech, Włoszech, Szwecji oraz Francji.