Trendy w e-commerce w 2022 roku. Cz. I

Praktyka i doświadczenie — w branży e-commerce są cennym atutem. Pozwalają trafnie ocenić, w jakim kierunku rozwijać swój e-biznes, czego unikać, jak będzie wyglądać najbliższy rok i lata kolejne, na co warto postawić, jakie narzędzia wdrażać, z czego zrezygnować. Dlatego to właśnie doświadczonych praktyków z branży zapytaliśmy, jaki dla e-commerce będzie 2022 rok. Wskazali nam po trzy, ich zdaniem, najważniejsze trendy tego roku.

Trendy w e-commerce w 2022 roku. Cz. I
Monika Świetlińska 14 stycznia 2022

Rafał Stępniewski, prezes zarządu spółki Rzetelna Grupa, właściciel m.in. marki rzetelnyregulamin.pl

“Bez wątpienia rok 2022 będzie stał pod znakiem rozwoju sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce. Obszarów zastosowania jest bardzo wiele, zaczynając od obsługi klienta, przez działania marketingowe, kończąc na optymalizacji logistyki i zatowarowaniu. 

Kolejnym trendem z jakim możemy mieć do czynienia to skracanie czasu dostawy. Jest to parametr, który na przestrzeni ostatnich lat nabrał na znaczeniu i klienci sklepów internetowych chcą mieć towar jak najszybciej. 

Doświadczenia zakupowe z tym związane mogą stanowić również ważny aspekt lojalnościowy - jeżeli mamy towary kupowane cyklicznie.”

Joanna Gizgier, CEO w marce by Fehu usługi IT

“Trendy w świecie e-commerce nadal pozostają mocno pod wpływem przedłużającej się pandemii i związanej z tym potrzeby realizowania zakupów zdalnie. Nie jest to już jednak dla wielu klientów przykra konieczność, coraz częściej wybierają oni tą opcję jako wygodniejszą i bardziej dostosowaną do ich obecnych nawyków. Coraz częściej odwiedzamy sklepy www z użyciem telefonu komórkowego.

Pierwszy trend to jakość. Edukujemy klientów, że SEO to nie jest pozycjonowanie tylko składową i dobrze zbudowaną od fundamentów stroną. To skutecznie nas wyprowadzi z bycia w śmietniku internetowym. 

Drugi trend to własne miejsce. Wyjście z przestrzeni wypożyczonej i zadbanie o bycie na własnym serwerze nie na platformach Assa, które zamykają się pozostawiając wielu na lodzie. Sprzedawcy stawiają także na wielokanałowość, nie sprawdza się już tylko wystawianie swojego towaru na platformach sprzedażowych czy facebooku, aby wspomóc mechanizmy sztucznej inteligencji, stworzyć z klientem dialog i zachęcić go do dłuższego pozostania z marką, ważne jest pokazywanie się w jak największej ilości miejsc, ale tworzenie dla niego jednego katalogu czy sklepu docelowego na stronie www. Daje to szerokie pole do popisu zarówno dla obsługi klienta i crossselingu, a także daje nam, a nie trzecim firmom, bazę danych o zachowaniach klientów, tak istotne gdy korzystamy z algorytmów sztucznej inteligencji. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Trzeci trend to bezpieczeństwo. Jedno miejsce i sprawdzona infrastruktura to także bezpieczeństwo danych Klientów, coraz częściej słyszy się o wycieku danych i haseł. Priorytetem staje się dbanie nie tylko o wygodę zakupów, ale też bezpieczeństwo transakcji i danych klienta.”

Tomasz Bryk, założyciel i prezes zarządu horex.pl S.A. 

Marketplace i wzrost jego znaczenia w polskim e-commerce. W związku z niedawnym debiutem Amazona i Shopee, rok 2022 na pewno będzie rokiem marketplace’ów i ich dalszego rozwoju oraz wzajemnej walki konkurencyjnej na polskim rynku e-commerce. Marki, widząc ich ogromny potencjał i szansę na dotarcie dzięki nim do ogromnej liczby potencjalnych klientów, chętnie wprowadziły tam swoją ofertę. Zaskakującym było również to, że niektóre sklepy postanowiły po prostu przekształcić się w model marketplace (np. Empik).

Focus na zmniejszanie barier zakupowych poprzez rozwój infrastruktury logistycznej. Rozwój rynku automatów paczkowych, czyli konkurencja dla Inpostu. Ta forma dostawy zyskuje stale na popularności, a popyt na nią jest ogromny, co wynika bezpośrednio z jej elastyczności i wygody. E-commerce będzie musiał zatem dostosować swoje koszyki zakupowe, uwzględniając nowych graczy na rynku. Same day delivery – trend silny, dość kosztowny (inwestycja w logistykę), więc dopiero raczkujący, ale na pewno może dać przewagę w walce o klienta. Odroczone płatności, czyli ‘buy now, pay later’ (BNPL). Opcja odroczonej płatności (np. Klarna, Twisto, PayPo) może w 2022 roku stać się wszechobecnym standardem, zdominować rynek e-commerce i stać się jednym z najważniejszych czynników zachęcających konsumentów do dokonania zakupu.

Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa. Społeczeństwo zaczyna zwracać szczególną uwagę na świadomość ekologiczną i takiej postawy oczekuje również od marek — wprowadzenia rozwiązań, które będą wspierać zrównoważony rozwój. Tzw. Recommerce to ekotrend, który pojawił się już w 2020 i na pewno w tym roku nadal będzie zyskiwał na popularności. Już teraz widzimy to w działaniach poszczególnych marek i ich kampaniach marketingowych.”

Mateusz Ludyga, właściciel firmy wardriving.pl

“Zdecydowanie będziemy obserwować dalszy rozwój wyszukiwania głosowego. Szacuje się, że internetowa sprzedaż głosowa w 2023 roku może wynieść globalnie nawet 19,4 mld USD, a firmy będą wprowadzać i udoskonalać głosowe zakupy, aby jeszcze bardziej ułatwić klientom nabycie towarów. Zakupy konwersacyjne mogą pomóc w interakcji z klientami w czasie rzeczywistym. 

Twórcy sklepów online powinni zastanowić się nad eksperymentowaniem z aplikacjami do czatu, takimi jak Facebook Messenger i technologiami głosowymi, takimi jak Alexa i Siri, aby umożliwić klientom angażowanie się w firmę, uzyskiwanie rekomendacji, a docelowo przeprowadzenie głosowych zakupów.”

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: