Trendy w e-commerce w 2022 roku. Cz. II
Nowy rok, to nowe wyzwania dla branży e-commerce, która dziś, w dobie pandemii, rozwija się z dnia na dzień. Kontynuujemy nas cykl dotyczący trendów na 2022 rok. Tym razem o przyszłość e-handlu zapytaliśmy wydawcę portalu ecommercenews.pl i eksperta e-commerce w Office Shoes, współpracującym m.in. z marką Dr Irena Eris.
Nikolaj Schlickewitz, współzałożyciel polsko-niemieckiej agencji e-commerce Setup.pl oraz redaktor ecommercenews.pl
Nikolaj Schlickewitz to ekspert w dziedzinie rozwoju prawnie bezpiecznego, transgranicznego handlu elektronicznego. ecommercenews.pl to pierwszy polskojęzyczny serwis informacyjny o e-handlu w Niemczech:
Omnichannel i Customer Centricity. Maksymalna dywersyfikacja kanałów sprzedaży to więcej punktów styku z grupą docelową i większe bezpieczeństwo dla sprzedawcy. Łańcuch wartości zacznie się od klienta, a doświadczenia zakupowe są dostosowane do jego potrzeb. Cały zespół wraz z kierownictwem musi wiedzieć, co sprawia, że klienci są zadowoleni i jaki wpływ ma na to praca zespołu.
D2C otwiera nowe możliwości sprzedaży. Pandemia spowodowała, że producenci będą w coraz większym stopniu tworzyć bezpośrednie cyfrowe kanały sprzedaży, aby zmniejszyć swoją zależność od tradycyjnych struktur. Bezpośrednia sprzedaż online i bezpośredni kontakt z klientami końcowymi pomoże rozwijać i testować nowe produkty.
Zrównoważony rozwój. U naszych zachodnich sąsiadów już 52% kupujących online uzależnia decyzję o zakupie od ekologiczności. Zrównoważony rozwój pojawił się wreszcie także w e-commerce i będzie zyskiwał na znaczeniu. Transparentne łańcuchy dostaw, mniej zwrotów, opakowania i dostawy przyjazne dla środowiska, to tylko niektóre z aspektów, które szczególnie wpłyną na handel internetowy.
Bogusław Frużyński, ekspert ds. sprzedaży internetowej oraz marketingu cyfrowego, e-Commerce Manager w Office Shoes
Jeszcze wygodniejsze formy dostaw do klientów. 21 Grudnia 2021 został uruchomiony16 000 paczkomat firmy INPOST. Cały poprzedni rok to dynamiczny rozwój infrastruktury tej firmy, która nadal wyróżnia nasz kraj na tle co najmniej Europy. Żadnej innej firmie oferującej podobny model biznesowy w logistyce i dostawach do klienta ostatecznego nie udało się osiągnąć takich wyników, ale co najważniejsze takiej świadomości marki. W obecnej sytuacji dochodzimy do punktu, w którym to obecność tej formy dostawy na stronie sklepu internetowego w dużym stopniu decyduje o naszym zakupie u danego sprzedawcy, czy szukaniu alternatywy. Wygoda, słuchanie użytkowników i nieustanny rozwój to klucz do sukcesu, który w 2022 będzie naśladowany przez konkurencję znacznie mocniej niż miało to miejsce do tej pory. Allegro już mocno rozwija swoją sieć automatów „One Box by Allegro” i zapowiada, że do końca tego roku będzie 3000 takich punktów odbioru w Polsce. Strategiczne partnerstwa z koncernem Shell oraz siecią sklepów Stokrotka pokazuje, że to bardzo realny cel na ten rok. Należy pamiętać, że w grze jest również koncern Orlen, który już pod koniec poprzedniego roku intensywnie komunikował swoje rozwiązanie w tym segmencie z udziałem Roberta Kubicy w ogólnopolskich reklamach. W tym przypadku mówimy o pewnym rebrandingu (przejęcie dawnej „Paczka w RUCHu”) oraz wykorzystaniu największe zalety, czyli szerokiej bazy punktów odbioru oraz stacji benzynowych. Już na ten moment Orlen Paczka komunikuje, że posiada w swoich zasobach ponad 6000 punktów odbioru i nadań w całej Polsce.
Rozwój Q-commerce. Q-commerce czyli tłumacząc wprost szybkie zakupy i wszystko co jest związane z tą ideą. Rok 2022 będzie niewątpliwie rozwojem dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie. Takich jak popularne aplikacje do zamawiania jedzenia (Pyszne.pl, Uber Eats, Wolt, etc.), czy chociażby zamawiania zakupów (Frisco, LISEK, Everli, Barbora). Trend ten niewątpliwie jest związany z ciągłym rozwojem wszelkich usług na urządzenia mobilne. Niewątpliwie najsłabszym ogniwem wszystkich tego typu rozwiązań będzie dostępność kurierów, czy tzw. „Szoperów”, aplikacja jak dobra by nie była, zawsze będzie tylko platformą. Natomiast ostatecznie to obsługa klienta, szybkość realizacji zamówienia oraz jakość usługi, czyli właśnie odpowiednie warunki pracy i stawki dla osób kupujących i dostarczających zamówione produkty będzie kluczowym czynnikiem, który przesądzi, które rozwiązanie zagości na dobre wśród polskich użytkowników. Dużym motorem napędowym rozwiązań Q-commerce jest Grupa Żabka, a dokładnie obszar organizacyjny spółki nazwany „Żabka Future”, w ramach którego odpowiada się na potrzeby aktualnego rynku i klientów, a proponowane rozwiązania mają wpisywać się w charakter modern convenience. Już teraz możemy obserwować kilka nowych rozwiązań Grupy w sprzedaży offline – sklepy samoobsługowe, dedykowane automaty vendingowe czy współpraca z siecią Decathlon i wykorzystanie powierzchni sklepów sportowych do sprzedaży produktów żywnościowych.
Q-commerce, to Q-payment oraz Q-delivery i można postawić tezę, że to ten ostatni element będzie kluczowy w rozwoju całego segmentu w tym roku. Szybkie dostawy tego samego dnia, lub nawet w kilka godzin. Tym samym szukanie alternatyw dla dostaw przez lokalnych kurierów na rzecz dronów. To nie jest przyszłość, to jest teraźniejszość. Dostawy dronami zamówień z restauracji od pewnego czasu funkcjonują za pośrednictwem firmy i zarazem aplikacji — Starship w Estonii w Wielkiej Brytanii oraz w Stanach Zjednoczonych.
Ekologia w e-commerce. Nie da się ukryć, że branża e-commerce to jedna z niewielu, która bardzo dynamicznie rozwija się w ostatnich latach i cała obecna sytuacja związana z obostrzeniami i ograniczeniami w życiu społecznym nadal będzie ten rozwój napędzać. Coraz więcej firm oferuje sprzedaż swoich produktów lub usług w internecie. Rozwój serwisów oferujących odroczone płatności, nowe formy dostaw produktów do klientów, coraz więcej paczkomatów, kolejne aplikacje zakupowe. Nie da się tego zjawiska przeoczyć.
Należy sobie postawić jednak pytanie gdzie w tym wszystkim jest ekologia? Rok 2022 może nie będzie rokiem spektakularnych rozwiązań w tym zakresie, ale na pewno będzie o ekologii w e-commerce głośno. Jeżeli najwięksi gracze jak INPOST oraz Allegro komunikują swoje założenia zrównoważonego rozwoju na kolejne lata jako główne elementy strategii rozwoju dla całej firmy to znaczy, że ekologia (różnie pojmowana) może być dla firm z obszaru e-commerce przewagą konkurencyjną. Takie jest również oczekiwanie przynajmniej części konsumentów. Nieprzypadkowo coraz częściej słyszymy o kolejnych aplikacjach takich jak Vinted, które umożliwiają użytkownikom wymianę, lub zakup po lepszych cenach rzeczy, których druga osoba nie używa.
Zamiast kupować i wyrzucać, świadomy klient wymienia bądź naprawia i używa nadal. INPOST wraz z partnerami komunikują, że jako pierwsi chcą wprowadzić ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku. Allegro podkreśla, że ich automaty do odbioru paczek są ekologiczne, zaprojektowane w zgodzie z otoczeniem i zasilane energią ze źródeł odnawialnych. To tylko nieliczne przykłady, komunikacji oraz rozwiązań mających zmniejszyć negatywny wpływ całej branży na środowisko naturalne. W tym roku możemy się spodziewać, że będzie o nich głośno.