Twoi klienci są na Facebooku. Jak ich odnaleźć?

Odpowiedź zawiera się w haśle: Facebook Audience Insights. Każdy fanpage miał dostęp do rozbudowanych statystyk, a im większy profil i częściej korzystał z reklam, tym jego możliwości badania grupy docelowej były szersze. 1 lipca 2021 trochę to pozmieniał. Czy nadal statystyki Facebooka są wartościowym źródłem wiedzy dla biznesów, zwłaszcza e-commercowych? Czy są w stanie wpłynąć na wyniki sprzedaży?

Twoi klienci są na Facebooku. Jak ich odnaleźć?

Monika Świetlińska

28 listopada 2021

Zmiany w analityce Facebooka

Do lipca 2021 roku Facebook Audience Insights był bezpłatnym narzędziem, które większym i mniejszym biznesom pomagało dowiedzieć się więcej o ich grupach docelowych. Został on jednak zastąpiony przez Business Suite Insights

Wielu nadal posługuje się poprzednią nazwą Facebook Audience Insights. Wielu krytykuje zmiany, nie dostrzega nowych możliwości. Złość analityków, dla których to narzędzie było niezwykle ważne, była tym większa, że zespół Marka Zuckerberga o zmianach poinformował użytkowników dość późno, dając niewiele czasu na ewentualne wyeksportowanie dotychczas zebranych danych i zaznajomienie się z nową wersją.

Czym są statystyki odbiorców na Facebooku?

Facebook kiedyś napisał: „Facebook Audience Insights dostarcza zbiorcze informacje o dwóch grupach osób — osobach połączonych z Twoją stroną i osób na Facebooku, dzięki czemu możesz tworzyć treści, które rezonują i łatwo znajdować więcej osób podobnych do obecnych odbiorców”.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Zbiera dane demograficzne, pomaga poznać zainteresowania, hobby i styl życia naszych odbiorców. Dzięki temu możemy realizować takie działania, które koncentrując się na upodobaniach i pragnieniach naszych odbiorców, spowodują, że tych odbiorców będzie coraz więcej. A czyż nie o to chodzi w e-commerce?

Potencjalni odbiorcy — nowość na Facebooku

Facebook podzielił statystyki na potencjalnych odbiorców (dane szacunkowe) i dla obecnych odbiorców. Możemy to zobaczyć zaraz po wejściu w statystyki: business.facebook.com

Przyjrzyjmy się potencjalnym odbiorcom, ponieważ to właśnie tę grupę Facebook wybiera automatycznie po wejściu w zakładkę Statystyki — Odbiorcy. Zatem niech Cię nie zmylą dane, które widzisz od razu po wejściu do tej części swojego biznesowego konta. Nie odzwierciedlają rzeczywistych danych, są jedynie szacunkowe.

Gdy nasz fanpage ma już odbiorców i chcemy dokonać ich analizy, pierwszy wykres, który zauważymy w Business Suite Insights dotyczy wieku i płci. Patrząc na wykres “Aktualna grupa odbiorców” widzimy, kto aktualnie uważa nasze konto za istotne, wartościowe, na które będzie wracać, śledzić je, komentować. 

Wykres “Najpopularniejsze miejscowości” pokaże nam, gdzie mieszka większość naszych obserwujących lub gdzie mieszka większość osób o wybranych przez nas zainteresowaniach, poniżej znajdziemy wykres dotyczący krajów o największej popularności.

I, niestety, to wszystko!

Wracając do zakładki “Potencjalna grupa odbiorców” widzimy więcej możliwości. Po pierwsze, rzuca nam się w oczy “Potencjalna wielkość grupy odbiorców”. Jest to szacunkowa wielkość grupy odbiorców kwalifikujących się do wyświetlania reklamy, którą ewentualnie wykupimy. Jest ona oparta na naszych kryteriach targetowania, umiejscowieniach reklam i liczbie osób, którym wyświetlono reklamy w aplikacjach i usługach Facebooka w ciągu ostatnich 30 dni.

Kolejne szacunkowe dane dotyczą wieku i płci naszych odbiorców, najczęściej występujących wśród potencjalnych klientów miejscowości i krajów. 

Ostatnią ciekawą kategorią są “Najpopularniejsze strony”, czyli strony na Facebooku polubione przez grupę naszych potencjalnych odbiorców. Ten wskaźnik jest również szacunkowy. Dzięki niemu dowiemy się, jakie inne tematy lub hobby są atrakcyjne dla naszych odbiorców i czym jeszcze możemy ich zainteresować. Nawet jeśli nie jest to bezpośrednio związane z naszym produktem lub marką, to im więcej wiemy o swoich odbiorcach lub potencjalnych odbiorcach, tym lepiej.

Wniosek?

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Nowy Facebook Audience Insights nie skupia się na tych odbiorcach, których już mamy. Głównym jego zastosowaniem jest obecnie znalezienie nowych osób, które mogą stać się naszym klientami. Pod nich też dobierane mogą być reklamy. 

“Połącz się z ekspertem”

W kontekście reklam... Zupełnie nową funkcjonalnością jest rozmowa z ekspertem. Klikając u góry w “Połącz się z ekspertem”, zobaczysz pole, w które należy wpisać swoje dane kontaktowe, a następnie wybrać dzień i godzinę rozmowy. Ekspert przedstawi nam kilka opcji, które można wykorzystać, budując grono nowych klientów. Wyniki rozmowy otrzymamy na ten adres e-mail, który podany w formularzu.

Jak nowe BSI wypada na tle starego FAI?

Wielu twierdzi, że nowe narzędzie nie jest lepsze od starego. Wynika to z nowych ograniczeń w tym prywatności związanych z aktualizacją iOS 14. Jeśli kiedykolwiek mieliśmy okazję korzystać ze starego narzędzia Facebook Audience Insights, pamiętamy, że głównym zastosowaniem starej wersji było zebranie większej ilości danych o docelowych odbiorcach.

Nowe narzędzie nie jest w tym tak skuteczne. Dlaczego? Przecież nadal pozwala zobaczyć najpopularniejsze strony, którymi interesują się nasi docelowi odbiorcy. Ale... wyświetlane są przecież najlepsze strony dla potencjalnych odbiorców, z którymi nie weszliśmy jeszcze w jakiekolwiek interakcje. Nic o nich nie wiemy, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania, gdzie mieszkają.

Eksperci są zdania, że tak naprawdę nowa odsłona statystyk Facebooka nie wyświetla stron przeznaczonych dla naszych odbiorców. Te "najpopularniejsze strony" są tak popularne, że prawdopodobnie spodobają się sporej liczbie odbiorców docelowych. Dla upewnienia się, o czym piszemy, warto to sprawdzić na swoim koncie.

By nie być jednak całkiem na “nie” w stosunku do nowego narzędzia Facebooka, trzeba dodać, że jest naprawdę skuteczne w szukaniu takiego zainteresowania odbiorców, które będzie oryginalne i niszowe w kontekście np. naszych produktów.

Ponadto nowe narzędzie analityczne ma ten plus, że możemy kierować swój content tylko do tych, którzy są naprawdę zainteresowani naszym produktem. Reklama bowiem nie jest kierowana do osób, które mogą potencjalnie nie odpowiadać na nią. Nie marnujemy zatem wydatków.

Ważne jednak, by pamiętać, aby reklamy tworzyć nie na poziomie Business Suite Insights, a Menadżera reklam.

I to wszystko. Czy takie narzędzie analityczne jest przydatne właśnie dla Twojego biznesu? Sam musisz to ocenić. Zachęcamy do testowania. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: