UOKiK rozpoczyna kontrolę e-sklepów, a my przypominamy kolejno 21 obowiązków informacyjnych

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych w kontekście ustawy o prawach konsumenta. Warto zatem przypomnieć, jakie obowiązki ciążą na e-przedsiębiorcach prowadzących działalność w internecie. Obowiązki te, opiszemy w cyklu artykułów objaśniających, dla łatwiejszej przyswajalności — po dwa obowiązki w jednym artykule. Zapraszamy do odświeżenia swojej wiedzy i weryfikacji dostosowania się do wymogów prawnych.

UOKiK rozpoczyna kontrolę e-sklepów, a my przypominamy kolejno 21 obowiązków informacyjnych
Anna Stępniewska 30 maja 2016

Główne cechy świadczenia

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa konsument najpóźniej w chwili wyrażenia woli zawarcia umowy musi być poinformowany o głównych cechach świadczenia. Oznacza to, że zanim dojdzie do zawarcia umowy, klient pozna jej przedmiot oraz wszystkie warunki.

Cechy świadczenia zależą od działalności prowadzonej przed przedsiębiorcę. W przypadku sklepów internetowych cechami świadczenia będą szczegółowe dane sprzedawanego produktu, analogiczne do tych udzielanych w sklepach stacjonarnych. W przypadku komputerów będą to m.in. nazwa producenta i modelu, rodzaj oprogramowania, ilość pamięci RAM, czy pojemność dysku. Podobna analogia występuje w przypadku tradycyjnych i internetowych sklepów z odzieżą. W tym wypadku klient musi zostać poinformowany m.in. o kolorze, rozmiarze i materiale, z jakiego dana rzecz została wykonana.

Obowiązek informowania o głównych cechach świadczeń dotyczy także e-przedsiębiorstw, które oferują nie produkty a usługi. W takim przypadku przedmiotem świadczeń mogą być np. dane dostępowe (login i hasło), dzięki którym konsument otrzyma możliwość korzystania z zasobów przedsiębiorcy (np. prenumeraty i biblioteki internetowe czy aplikacje streamingowe).

Powyższy obowiązek informacyjny nakłada także na przedsiębiorcę konieczność wskazania sposobów porozumiewania się z klientem. Metodą kontaktu może być:

  • poczta elektroniczna,
  • list wysłany pocztą tradycyjną,
  • telefon,
  • kontakt osobisty.

Dokładne wypełnienie powyższego obowiązku informacyjnego pozwoli na szybsze podjęcie decyzji o zakupie przez klienta. Dlatego też informacje o głównych cechach świadczenia najlepiej zawrzeć w karcie produktu/usługi oraz potwierdzeniu zamówienia. Sposoby porozumiewania się warto również zawrzeć w regulaminie oraz osobnej zakładce kontaktowej.

Dane identyfikacyjne

Każdy konsument musi mieć łatwy dostęp do danych identyfikujących e-przedsiębiorcę. Przez dane identyfikujące uważa się pełne dane rejestrowe, czyli:

  • nazwę firmy
  • adres
  • numer rejestracyjny
  • numer NIP oraz REGON

Zawsze – bez względu na to, czy działalność prowadzona jest przez osobę fizyczną, czy jest to spółka kapitałowa – należy podać pełną nazwę rejestrową firmy. W przypadku działalności gospodarczej pełna nazwa obejmuje również imię i nazwisko przedsiębiorcy, które znajduje się również w spisie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Wśród danych indentyfikacyjnych znaleźć się musi także dokładny adres rejestrowy, obejmujący nazwę ulicy, numer domu i lokalu, kod pocztowy oraz miejscowość.

Kolejnymi danymi, które należy przekazać konsumentowi jest numer NIP oraz REGON, a także dane organu, który rejestrował działalność gospodarczą wraz z numerem rejestracyjnym. Przy działalności prowadzonej przez osobę fizyczną będzie to CEIDG. W przypadku spółek kapitałowych – jawnych, komandytowych, z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnych – będzie to sąd wraz z wdziałem oraz numer KRS. Dodatkowo przy spółkach kapitałowych należy podać wysokość kapitału zakładowego.

Dane indentyfikacyjne powinny zostać zawarte w regulaminie e-przedsiębiorstwa oraz w dedykowanej zakładce (np. z informacjami o firmie lub/i danych kontaktowych).

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: