UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych - przypominamy 21 obowiązków informacyjnych
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych w kontekście ustawy o prawach konsumenta. Urząd skupi się w głównej mierze na realizacji przez e-przedsiębiorców obowiązków informacyjnych, których jest łącznie 21. Warto je zatem przypomnieć i, jeśli jeszcze są tacy e-sprzedawcy, dostosować jak najszybciej swój e-biznes do obowiązujących przepisów.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych w kontekście ustawy o prawach konsumenta. Urząd skupi się w głównej mierze na realizacji przez e-przedsiębiorców obowiązków informacyjnych, których jest łącznie 21. Warto je zatem przypomnieć i, jeśli jeszcze są tacy e-sprzedawcy, dostosować jak najszybciej swój e-biznes do obowiązujących przepisów.
Główne cechy świadczenia
Konsument musi zostać poinformowany, czego dotyczy i jakimi świadczeniami charakteryzuje się zawierana umowa. Regulamin e-sklepu musi zawierać także formę kontaktu sprzedawcy z konsumentem (np. e-mail, telefon).
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Dane identyfikacyjne
Klient musi mieć łatwy dostęp do danych identyfikujących przedsiębiorcę:
- nazwy/imienia i nazwiska,
- adresu siedziby/zamieszkania,
- danych organu, który rejestrował działalność gospodarczą wraz z numerem rejestracyjnym,
- numeru NIP i REGON,
- kapitału zakładowego (w przypadku spółek kapitałowych).
Adres
Każdy sklep internetowy zobowiązany jest do podania danych teleadresowych, w tym obowiązkowo adresu poczty elektronicznej oraz adresu przedsiębiorstwa.
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
Adres do składania reklamacji
Poprawny regulamin sklepu internetowego musi zawierać adres składania reklamacji, o ile jest on inny niż adres kontaktowy podany w pkt. 3.
Łączna cena / wynagrodzenie
Przed zawarciem umowy konsument musi otrzymać podsumowanie zamówienia, zawierające pełne informacje o cenie towaru/wysokości wynagrodzenia wraz z podatkami, a także o opłatach za dostawę oraz innych kosztach.
Koszty porozumiewania się
Użytkownicy sklepu internetowego muszą zostać dodatkowo poinformowani o kosztach porozumiewania się z przedsiębiorcą, gdy te są wyższe niż koszty standardowe.
Sposoby płatności wraz z terminami
Zarówno w regulaminie sklepu internetowego, jak i w podsumowaniu zamówienia, konsument musi zostać poinformowany o możliwych formach płatności (np. przelew bankowy, za pobraniem) oraz o terminie, w jakim musi dokonać zapłaty za towar/usługę.
Sposoby dostawy i procedura reklamacyjna
Przedsiębiorca zobowiązany jest do podania informacji, w jakiej formie i czasie spełni świadczenie. Sprzedawca musi także opisać szczegółowo sposób składania i rozpatrywania reklamacji.
Odstąpienie od umowy
Regulamin e-sklepu musi zawierać termin i sposób, w jaki klient może odstąpić od umowy. Konsument powinien również otrzymać wzór formularza odstąpienia od umowy.
Koszty zwrotu
Klient musi zostać poinformowany o kosztach, jakie będzie ponosił w związku ze zwrotem zakupionego towaru. Szczególnie przy produktach, które nie mogą zostać zwrócone w sposób standardowy (np. sprzęt AGD).
Zwrot uzasadnionych kosztów
Przedsiębiorca musi przekazać klientowi informację o możliwości dochodzenia przez sprzedawcę zwrotu kosztów za świadczenia, jakie zrealizował przed upływem czasu na odstąpienie od umowy.
Wyjątki od odstąpienia od umowy
E-sklep musi poinformować klienta o przypadkach, w których traci on/nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy.
Produkt bez wad
Sklep internetowy zobowiązany jest do dostarczenia konsumentowi towaru zgodnego ze specyfikacją zawartą w opisie oferty. Zapisy regulaminu e-sklepu nie mogą zawierać klauzul niedozwolonych, np. próby przeniesienia odpowiedzialności za dostawę na operatora (np. kuriera). Pełny rejestr klauzul niedozwolonych jest dostępny i bieżąco aktualizowany przez UOKIK.
Gwarancja
Klient musi zostać poinformowany o gwarancjach obejmujących produkt oraz o dodatkowych usługach posprzedażowych.
Kodeks dobrych praktyk
W przypadku, gdy w danej branży obowiązuje kodeks dobrych praktyk i przedsiębiorca stosuje się do niego, jest zobowiązany do poinformowania o tym klienta.
Czas trwania umowy
Regulamin dla sklepu internetowego musi zawierać informację o czasie obowiązywania umowy oraz o sposobach jej wypowiedzenia.
Minimalny czas zobowiązań
W przypadku, gdy umowa dotyczy usługi obowiązującej przez konkretny czas bez możliwości wcześniejszej rezygnacji (np. subskrypcja), klient musi zostać o tym poinformowany.
Kaucja
Jeżeli dana usługa/towar wymaga pobrania kaucji, konsument musi znać jej wysokość przed zawarciem umowy.
Treści cyfrowe
Przy umowach dotyczących treści cyfrowych (np. pliki multimedialne, oprogramowanie komputerowe), klient musi zostać poinformowany o specyfikacji, funkcji i zastosowanych zabezpieczeniach.
Interoperacyjność treści cyfrowych
Jako dopełnienie pkt. 19, przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o wymogach sprzętowych i programowych do korzystania z zakupionej treści cyfrowej.
Pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń
Regulamin e-sklepu musi zawierać zapisy wskazujące na możliwość pozasądowych mediacji w przypadku wystąpienia sporu pomiędzy klientem a sprzedawcą.
Kiedy przekazać informacje?
Klient musi otrzymać wszystkie obowiązkowe informacje w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili, gdy wyrazi wolę związania się umową na odległość. Wyrazem takiej woli jest np. dokonanie zakupu w e-sklepie. W związku z nieustannym działaniem sklepów internetowych, informacje powinny zostać zawarte w poprawnie przygotowanym regulaminie. Profesjonalnie przeprowadzony audyt regulaminu sklepu internetowego pozwoli wyeliminować z niego klauzule niedozwolone i zapobiec nałożeniu przez UOKIK kary.