UOKiK kontrole sklepów internetowych

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych w kontekście ustawy o prawach konsumenta. Urząd skupi się na realizacji obowiązków informacyjnych, przestrzeganiu wymogu potwierdzenia warunków umowy na trwałym nośniku czy choćby sposobowi rozpatrywania reklamacji w związku ze zmianami w kodeksie cywilnym.

UOKiK kontrole sklepów internetowych
Anna Stępniewska 18 marca 2016

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UOKiK rozpoczyna kontrolę sklepów internetowych w kontekście ustawy o prawach konsumenta. Urząd skupi się na realizacji obowiązków informacyjnych, przestrzeganiu wymogu potwierdzenia warunków umowy na trwałym nośniku czy choćby sposobowi rozpatrywania reklamacji w związku ze zmianami w kodeksie cywilnym.

Do zapowiadanych kontroli odnieśli się uczestnicy debaty „Konsument na rynku usług telekomunikacyjnych oraz e-commerce” zorganizowanej 16 marca br. z okazji Światowego Dnia Konsumenta w UOKiK. W dyskusji wzięli udział rzecznicy konsumentów, przedsiębiorcy i organizacje, a także prawnicy i przedstawiciele środowiska akademickiego.

Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów w UOKiK, podkreśliła, że kontrole obejmą zarówno sklepy internetowe, jak i przedsiębiorców z sektora telekomunikacyjnego zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Jak zaznaczył Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski, telekomunikacja od lat pozostaje branżą, na którą wpływa najwięcej skarg od konsumentów.

Debacie przysłuchiwała się Anna Stępniewska, Radca Prawny Rzetelnej Grupy, która zauwa, że przedsiębiorcy z branży e-commerce, powinni bardzo poważnie potraktować zapowiedź kontroli UOKiK. Powinni przeanalizować dokładnie regulaminy, którymi określają warunki umowy z kupującymi, zwrócić się do odpowiednich specjalistów i zasięgnąć opinii, czy aby na pewno poprawnie spełniają obowiązki informacyjne, czy dobrze rozumieją definicję „trwałego nośnika”, czy informują o prawie odstąpienia od umowy, czy udostępniają ustawowy formularz odstąpienia od umowy etc.

Choć najczęściej medialnie nagłaśniane są przypadki wielomilionowych kar nakładanych przez UOKiK na wielkich rynkowych graczy, choćby Polkomtel z karą 4,9 mln zł za wprowadzenie konsumenta w błąd czy CT Creactive Team ze 141 tys zł kary, małe podmioty pod żadnym pozorem nie mogą bagatelizować kontroli. – Wystarczy sięgnąć do rejestru klauzul niedozwolonych – wskazuje Anna Stępniewska – by zobaczyć, że dotyczy to wszystkich, także sprzedawców internetowych.

Należy mieć świadomość, że UOKiK będzie przeprowadzał kontrolę mając na uwadze przepisy obecnie i powszechnie obowiązujące. — Jeśli jako przedsiębiorca wchodzimy na rynek ze sprzedażą towarów czy świadczeniem usług w konkretną branżę, to nie możemy ignorować obowiązującego stanu prawnego, mimo że zdarzają się rożne nieścisłości czy luki w prawie, każdy przedsiębiorca musi się podporządkować obowiązującym przepisom, stosować dobre i uczciwe praktyki rynkowe – podsumowała Anna Stępniewska.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: