Zmiana regulaminu w sklepie internetowym – kiedy NIE jest to możliwa?

Regulamin sklepu online to niezwykle ważna kwestia. Reguluje ona zasady panujące w naszym e-sklepie, a także dzieli obowiązki między sprzedających oraz kupujących. Czy może zdarzyć się sytuacja, kiedy zmiana regulaminu będzie niemożliwa do przeprowadzenia?

Zmiana regulaminu w sklepie internetowym – kiedy NIE jest to możliwa?

Michał Górecki

8 czerwca 2021

Dlaczego regulamin sklepu jest tak ważny?

Wielu przedsiębiorców wychodzi z mylnego założenia, że regulamin chroni tylko użytkowników i że — na dobrą sprawę — im mniej zapisów będzie tak zawartych, tym dla firmy lepiej. Nie ma w tym twierdzeniu zbyt wiele prawdy. Praktyka pokazuje, że regulamin w równym stopniu chroni zarówno kupujących, jak i sprzedającego.

Doskonale można zobrazować to na przykładzie. Firma stworzyła ogólny regulamin, który bardzo precyzyjnie porusza kwestię daty wykonania przelewu na konto sprzedawcy, ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy przesyłka zostanie przez nas nadana. 

Może to rodzić wiele sytuacji konfliktowych, które szybko stworzą naszej firmie negatywny PR. Wystarczy, że klient, który oczekiwał wysyłki towaru „na już”, wciąż będzie dopytywał, kiedy paczka zostanie nadana. A może przecież zdarzyć się sytuacja, kiedy z przyczyn niezależnych nie będziemy posiadali danego dobra. 

Gdyby w regulaminie był zawarty zapis o tym, że naszej firmie przysługuje wysyłka do — na przykład — 10 dni od zaksięgowania wpłaty, to sytuacja byłaby dla nas o wiele prostsza. To sporo czasu, by szybko ściągnąć dany produkt z magazynu zewnętrznego. Jeśli nie zawarliśmy odpowiedniego zapisu w regulaminie, to nie mamy jak bronić się przed roszczeniami ze strony kupującego.

Jakie informacje powinny być zawarte w regulaminie?

Im ich więcej, tym lepiej. Przede wszystkim, za sprawą dyrektywy RODO, nasz klient musi wiedzieć, kto przetwarza jego dane, jakie to dane oraz w jaki sposób można zażądać ich usunięcia. Często zdarza się, że regulaminy są wręcz łączone z zasadami RODO w jeden plik.

Powinniśmy położyć duży nacisk na obowiązki stron oraz na opisane powyżej zasady nadania paczki. Zawsze trzeba poświęcić dużo uwagi polityce reklamacyjnej i zwrotom. Jeśli nie zabezpieczymy się tutaj odpowiednimi zapisami, to niektórzy klienci mogą później wykorzystać nasze niedbalstwo, co narazi nas na dodatkowe straty. Regulamin i jego zapisy zawsze musi być zgodny z prawami konsumenta.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Czy może zdarzyć się sytuacja, kiedy regulaminu nie będzie można zmienić?

Wydawać by się mogło, że w grę wchodzi tylko podmiana pliku na serwerze. A skoro serwer jest nasz, to możemy zrobić to zawsze. Niestety, nie jest to tak proste, jak się wydaje. Przedsiębiorca musi pamiętać o tym, by w tak zwanym regulaminie pierwotnym zapewnić sobie taką możliwość.

Zwykle wystarcza dodać kolejny paragraf, gdzie stwierdzimy, że jako właściciele dajemy sobie prawo do zmiany regulaminu sklepu, informując jednocześnie strony, od kiedy zmiana wchodzi w życie. Powinniśmy też opisać sposób, w jaki poinformujemy o tym użytkowników. Może to być na przykład kontakt mailowy. Jeśli nie zapewnimy sobie takiej możliwości, to z formalnego punktu widzenia żadna ze wdrożonych przez nas zmian nie będzie ważna i nie będzie też obligatoryjna dla użytkowników.


Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: