Urządzenia RTV i AGD mają działać dłużej - prawo do naprawy przyjęte w UE
Już w 2021 roku wejdą w życie przepisy dotyczące naprawy urządzeń. Unia Europejska chce, aby producenci wydłużali żywotność swoich produktów — w szczególności dotyczy to sprzętów RTV i AGD. Chodzi o to, by sprzęty przy większej awarii mogły być naprawione, a nie wyrzucone i wymienione na kolejne. Nowe przepisy mają za zadanie chronić nie tylko konsumenta, ale i środowisko.
Planowane postarzanie produktów
Podejrzenia planowanego postarzania produktów długo funkcjonowały jako mit. Jednak udowodniono, że firmy celowo produkowały sprzęt, który ulegał awariom i usterkom, a naprawa była albo niemożliwa z powodu braku części, albo przewyższała koszty zakupienia nowego produktu. To nie tylko uderzało bezpośrednio w portfele konsumentów, ale również niebezpiecznie ingerowało w środowisko — co roku powstaje aż 50 mln elektrośmieci, które w większości nie nadają się do recyklingu.
Dłuższa żywotność urządzeń
W końcu sprawą zajęła się Unia Europejska — w styczniu 2019 roku zostały podpisane nowe zasady dotyczące naprawy urządzeń, które wejdą w życie od kwietnia 2021 roku. Zadaniem przepisów jest wyegzekwowanie na producentach dłuższej żywotności produkowanych urządzeń oraz łatwiejszej naprawy sprzętów.
Jakie warunki będą musiały spełniać produkty po wejściu przepisów w życie? Projekt przedstawiony we wrześniu 2018 roku zawierał następujące propozycje:
główne elementy produktu powinny podlegać naprawie lub wymianie,
części zamienne mają być dostępne dla konsumentów, sprzedawców detalicznych i osób zajmujących się naprawami przez 7-10 lat,
niezależne stacje obsługi mają mieć dostęp do informacji i schematów technicznych.
Po korekcie przepisów w grudniu 2019 roku przedstawiono kompromis między pierwotnymi zapisami i propozycjami zgłaszanymi przez kampanie naprawcze i ustalono prawo naprawcze, które przewiduje, że:
części urządzeń elektronicznych muszą być wymienne i uniwersalne, a producent będzie zobowiązany upubliczniać instrukcję, w jaki sposób wymieniać poszczególne elementy,
producenci będą również musieli informować klientów o oczekiwanej żywotności produktu; niewykluczone jest stworzenie systemu umożliwiającego wykrywanie planowanego postarzania.
Mimo wprowadzenia przepisów będących ukłonem w stronę konsumenta, to prawo naprawcze nie przewiduje, by to konsument samodzielnie mógł naprawić urządzenie. Prawo do napraw zachowają jedynie autoryzowani fachowcy — części zamienne oraz dokumentacja serwisowa musi zostać dostarczona przez producentów w ciągu 10 lat. To oznacza, że konsumenci mogą naprawić sprzęt, ale jedynie poprzez oddanie go do punktu serwisowego.
Z kolei producenci rozpatrują kwestię odpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie sprzętu — w przypadku zakupu części zamiennych przez konsumentów.
Gdzie oddać elektrośmieci? Alicja Skibińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Jakie sprzęty obejmie prawo do naprawy?
Prawo do naprawy obejmuje sprzęty RTV i AGD, takie jak:
lodówki,
lodówki z funkcją sprzedaży bezpośredniej (np. automaty z napojami),
pralki,
zmywarki,
telewizory,
żarówki,
silniki elektryczne,
zewnętrzne zasilacze,
sprzęt spawalniczy,
transformatory mocy.
Niestety prawo do naprawy nie obejmuje tzw. małej elektroniki, do której zaliczają się:
telefony,
ekspresy do kawy,
roboty kuchenne,
odkurzacze,
-
nawigacja samochodowa.