nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Wyprawka dla ucznia – o czym pamiętać przy jej zakupie?

Artykuł Wyprawka dla ucznia – o czym pamiętać przy jej zakupie?
Autor: Anna Stępniewska
Data: wtorek, 01 września 2015

Rozpoczęcie roku szkolnego to czas, w którym kupujemy m.in. wyprawki szkolne. Zanim dokonamy zakupu warto poznać prawa, jakie nam przysługują. 

Zakup podręczników, plecaków i innych przyborów szkolnych to dla zdecydowanej większości gospodarstw domowych spory wydatek. Aby uniknąć sytuacji, w której kupione produkty zalegają w szafkach, gdyż są niepotrzebne lub niepraktyczne, warto zapoznać się z przysługującymi nam prawami do zwrotów i reklamacji.

Nie zawsze zwrot jest możliwy

Jeśli decydujemy się na kupno wyprawki w sklepie stacjonarnym warto przemyśleć taki zakup. Możliwość zwrotu towaru, który nie jest wadliwy, uzależniona jest wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Zakupiony przez nas plecak czy strój sportowy będziemy mogli oddać tylko wtedy, gdy będzie on uszkodzony lub nie będzie posiadał wszystkich właściwości, o których informował nas sprzedawca. W każdym innym przypadku to sklep określa czy, a jeśli tak to na jakich warunkach i w jakim czasie od daty zakupu, dokonuje wymiany lub zwrotu towaru. Warto więc wcześniej zapytać o warunki zwrotów w danym sklepie stacjonarnym, pamiętając jednocześnie, że podstawą ich uwzględnienia są zwykle paragony i  nieuszkodzone metki.

Ważne jest bezpieczeństwo

Podczas zakupu wyprawki szkolnej warto zwrócić uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem użytkowania wybranych produktów. Na urządzeniach elektrycznych (komputerach, laptopach czy lampkach na biurko) czy zabawkach, powinien się znajdować znak CE, który oznacza, że dany przedmiot spełnia unijne wymogi bezpieczeństwa i nadaje się do użytku w danym państwie. Istotne są też instrukcje montażu w języku polskim. W przypadku produktów dla dzieci zwróćmy też uwagę na informacje nt. minimalnego wieku, od jakiego mogą być one użytkowane przez maluchy.

Nowe, czy używane – masz prawo do reklamacji

Jednym z podstawowych praw każdego klienta jest prawo do reklamacji. Co ważne, przysługuje nam ono także w przypadku zakupu towarów używanych, np. podręczników, które nabyliśmy w komisie. W takim przypadku sprzedawca może jednak skrócić czas reklamacji do jednego roku. Jeśli decydujemy się na zakup nowych produktów odpowiedzialność sprzedawcy wynosi 2 lata od momentu wydania towaru. Reklamację najlepiej złożyć na piśmie, szczególnie w celach dowodowych. Zgodnie z przepisami kupującemu przysługują jednocześnie cztery uprawnienia: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Obecnie brak jest sekwencyjności w zgłaszaniu żądań przez konsumenta. Konsument ma prawo odstąpienia od umowy tylko wtedy, gdy wada ma charakter istotny. Pamiętajmy, że paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia.

Kupując w sieci łatwiej zwrócić towar

Decydując się na zakup wyprawki przez Internet umowę ze sprzedawcą zawieramy na odległość. Na tej podstawie przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Jeśli nabywamy konkretny towar, okres ten liczony jest od momentu jego dostarczenia klientowi. W przypadku usług (np. kursu języka obcego, który będziemy realizować w placówce stacjonarnej) 14 dniowy okres rezygnacji zaczyna obowiązywać od momentu zawarcia umowy. Pamiętajmy jednak, że prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje w przypadku aukcji publicznych lub zakupu towaru od innego konsumenta, np. ucznia, który chce pozbyć się niepotrzebnego już podręcznika. 

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu