Zwrot materaca zakupionego przez internet a kwestie higieniczne

Coraz bardziej popularne sale zabaw dla dzieci dostępne są m.in. w centrach handlowych lub w miejscach rekreacyjnych. Usługi są odpłatne, obowiązuje również regulamin. Rodzice chętnie zostawiają swoje dzieci w salach zabaw, ale czy na pewno są one bezpieczne, a regulaminy dobrze skonstruowane?

Zwrot materaca zakupionego przez internet a kwestie higieniczne

Anna Stępniewska

24 czerwca 2019
Coraz bardziej popularne sale zabaw dla dzieci dostępne są m.in. w centrach handlowych lub w miejscach rekreacyjnych. Usługi są odpłatne, obowiązuje również regulamin. Rodzice chętnie zostawiają swoje dzieci w salach zabaw, ale czy na pewno są one bezpieczne, a regulaminy dobrze skonstruowane?

Kiedy nie można zwrócić towaru?

Jednym z wyjątków na odstąpienie od umowy (link https://www.prawokonsumenckie.pl/pl/a/wyjatki-z-odstapienia-od-umowy) są towary zapieczętowane.

Wydawać by się mogło, że materac po rozpakowaniu oraz sprawdzeniu miękkości nie może zostać zwrócony, ponieważ należy do “wyjątków dotyczących wyłączenia prawa od odstąpienia od umowy w przypadku rzeczy zapieczętowanych, których nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli konsument otworzył opakowanie.” (art. 38 pkt 5. ustawy o prawach konsumenta).

Zwrot materaca według sądu

Dosyć głośnym przypadkiem była sprawa sądowa w Niemczech, dotycząca zakupionego przez internet materaca.

Problem powstał, gdy kupujący po zdjęciu folii ochronnej oraz wypróbowaniu materaca chciał go zwrócić sprzedawcy. Ten jednak nie uwzględnił zwrotu, powołując się na dyrektywę 2011/83/UE, czyli „zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu”.

Sprawa trafiła do sądu, a następnie do Trybunału Sprawiedliwości UE z pytaniem, czy materac może być traktowany jako towar, który po rozpakowaniu przez konsumenta nie może być zwrócony ze względów higienicznych.

TSUE stwierdził, że kupując przez internet, konsument ma 14 dni na zwrot materaca, nawet po ściągnięciu folii ochronnej. Argumentuje to tym, że towar musi zostać odpakowany po to, by przekonać się o jego cechach, charakterze i funkcjach.

Czyli materac jest traktowany jak np. odzież zakupiona przez internet, którą przecież można sprawdzić, zmierzyć i w razie potrzeby bez problemu zwrócić.

Dodatkowo odpakowanie materaca nie uniemożliwia użycia go przez innych konsumentów, np. w hotelach goście śpią na tym samym materacu, a ponadto materac można wyczyścić i zdezynfekować.

Jak wynika z powyższego, konsument ma możliwość zwrotu kupionego przez internet i rozpakowanego materaca. Przy tym oczywiście konsument zawsze odpowiada za każde zmniejszenie wartości towaru, jeśli sprawdzanie kupionych produktów wykroczyło poza zakres konieczny do oceny jego charakteru, cech i funkcjonowania (art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta).

Udostępnij: