Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie covid-19. Czy zmienią się po pandemii?

Aby skutecznie prowadzić biznes na rynku handlowym, trzeba na bieżąco śledzić trendy i oczekiwania kupujących. "Nasz klient nasz pan" — to zasada, która nieprzerwanie obowiązuje i ten, kto o niej pamięta i rozumie, jest w stanie dostosować swój biznes również do obecnych czasów. Dzięki temu przetrwa zmieniające się błyskawicznie aspiracje, cele czy potrzeby kupujących. Jak za nimi nadążyć? 

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie covid-19. Czy zmienią się po pandemii?

Monika Świetlińska

21 października 2021

51 tys. nowych e-sklepów od wybuchu pandemii

Każdy kto prowadzi biznes — niezależnie od tego, czy stacjonarny, czy internetowy musi pogodzić się z jednym — jego sukces nie zależy od tego, jak nim pokieruje, ale czy swoimi działaniami przyciągnie do siebie klientów, w szczególności tych, którzy przy nim już zostaną i będą żywą reklamą marki. Takie podejście jeszcze bardziej utrwaliła pandemia, zwłaszcza, że na mapie e-biznesów z kategorii "handel" pojawiło się mnóstwo nowych e-sklepów, a dotychczasowe wdrożyły szereg najnowszych technologii by stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym.

Mnóstwo, to znaczy? Rekordowo dużo — tylko od wybuchu pandemii do połowy września 2021 liczba e-sklepów zarejestrowanych w Polsce wyniosła 51 tys. To o prawie 14% więcej niż pod koniec ubiegłego roku. Tak wynika z badań Dun & Bradstreet. 

To, że powstało ich tyle, jest oczywiście odpowiedzią na potrzeby klientów, których lockdown zamknął w domach. A potrzeby te ukształtowały zupełnie nowe trendy dokonywania zakupów.

Przyjrzyjmy się więc, jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków.

Od czego zależy sukces e-sklepu?

Odpowiedź wydaje się prosta: od tego, jak będziemy reagować na potrzeby i zachcianki klientów. Uwierz, że jest wielu przedsiębiorców, którzy obecnie na swój biznes nie patrzą w ten sposób. Trudno jednak nie przyznać racji takiemu postrzeganiu sukcesu. To klient decyduje, gdzie zostawi swoje pieniądze i gdzie zostawiać je nadal będzie. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Aby dowiedzieć się, jak pokierować swoim e-sklepem musimy na bieżąco śledzić trendy zakupowe naszych klientów. 

Jak kupują Polacy w czasie pandemii?

Oto kierunki, w jakich rozwijają się zwyczaje zakupowe polskich kupujących.

1. Coraz chętniej i z większym zaufaniem Polacy kupują w internecie. Już 77% rodaków przyznało, że przynajmniej raz w tym roku dokonało zakupu online. Przeważająca większość kupuje częściej — nawet 2-3 razy w tygodniu. To za sprawą pandemii, a w szczególności lockdownu, który do niezbędnego minimum ograniczył zakupy stacjonarne. Handel tradycyjny obarczony został ograniczeniami, a to wymusiło zmianę zachowań konsumenckich. Około 30% e-konsumentów kupuje dziś w internecie więcej, tyle samo e-klientów robi to częściej.

Dla 13% internet jest pierwszym sposobem wyboru produktów do kupienia. Polacy zdecydowali o takiej formie zakupów, ponieważ dzięki internetowi mają nieograniczoną dostępność sklepów, które działają coraz szybciej, a zamówienia online stają się coraz bardziej opłacalne czasowo i finansowo. Są też bezpieczniejsze. 

2. Polacy doceniają mobilne e-zakupy. Z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest dziś laptop (78% wskazań), choć jego przewaga nad drugim w zestawieniu smartfonem wyraźnie stopniała. Za pomocą telefonu kupuje aż 76% badanych, a w grupie 15-24 lata robi to aż 92% osób.Ten sposób doceniany jest przez e-biznesy, bo zakupy za pomocą smartfonów są najczęściej spontaniczne, dokonywane pod wpływem chwili. Nie zawsze jednak przyjemny bywa dla samych kupujących. Okazuje się bowiem, że mimo rosnącej popularności zakupów mobilnych aż 80% klientów napotyka tu na trudności, głównie związane z niewygodnymi, wadliwymi formularzami (38% wskazań) czy brakiem responsywności, czyli niedostosowaniem stron sklepów do urządzeń mobilnych (36%). 51% respondentów kupuje przez komputer stacjonarny.

3. Wygoda zakupów w sieci to priorytet. Zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn w różnym wieku – od najmłodszych do najstarszych grup wiekowych wygoda dotyczy każdego etapu zakupów internetowych. Od wyszukiwarki produktu, po dokonanie płatności, formularz zakupowy, do sprawnej dostawy. Wygodą jest szybkość, prostota, intuicyjność bezpieczeństwo.

4. Polacy polubili płatności bezgotówkowe. Ten sposób wybiera dziś 32% ankietowanych biorących udział w badaniu „Jak COVID-19 zmienił zwyczaje zakupowe i płatnicze Europejczyków?” na zlecenie spółek Grupy EVO. Wolą oni płacić metodami elektronicznymi głównie dlatego, że, według nich, gotówka jest niehigieniczna. Ponadto są oni w stanie zrezygnować z zakupów lub usługi, jeśli nie mogą zapłacić elektronicznie. Bezgotówkowcy deklarują, że po pandemii nadal będą kupować online, są zdania, że metoda płatności bezgotówkowej będzie dominowała w przyszłości. 

5. Polacy wstrzymali się z dużymi zakupami. Badanie firmy doradczej KPMG pokazuje, że pandemia wpłynęła negatywnie na postrzeganie własnej sytuacji finansowej aż przez 44% Polaków. W wielu przypadkach firmy obcinały pensję, nawet o 1/3, by utrzymać płynność finansową. Nastąpiła fala zwolnień, stąd niepewność jutra wymusiła w nas zmiany w postawach zakupowych i deklarowanych poziomach wydatków. 70% konsumentów wstrzymało się z poważnymi zakupami, ponad połowa zadeklarowała wstrzymanie się z mniej znaczącymi zakupami. Badania wskazują, że ci, którzy powstrzymywali się od zakupów, przyznali, że pandemia miała negatywne znaczenie dla ich sytuacji finansowej. 

Nowe zwyczaje zakupowe przetrwały kolejne fale covid

Wybuch pandemii wpłynął nie tylko na obecne, ale i na przyszłe decyzje zakupowe Polaków. Nie tylko na same decyzje, ale również na postrzeganie marek i to, czego od nich oczekują. E-kupujący stali się bardziej wymagający, niecierpliwi, mniej pobłażliwi dla niedociągnięć i błędów technologicznych, ale także dla zbyt archaicznych rozwiązań e-commercowych.

Statystyki pokazują, że mimo wszystko warto pochylić się nad “zachciankami” konsumentów, bo 20% z nich po pandemii zamierza jeszcze częściej kupować online. 64% będzie to robić równie często jak do tej pory.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: