Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientów

W listopadzie wielkie święto e-commerce. Tego roku Black Friday wypada 25 dnia miesiąca i tradycyjnie rozpoczyna sezon świąteczny. Sprzedawcy planują ten dzień z dużym wyprzedzeniem. Problem jest tylko taki, że Czarny Piątek, przynajmniej w Polsce, przestaje budzić zainteresowanie kupujących. Dlaczego? Jak ich zachęcić? Jakie mają oczekiwania względem sklepów? 

Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientów
Monika Świetlińska 13 września 2022

Zainteresowanie wyprzedażami Black Friday na przestrzeni lat zmieniło się. Wydawałoby się, że kupujący, zwłaszcza w internecie, w czasach epidemii, mogą być bardziej zainteresowani takimi akcjami. Wszak to przecież pandemia wpłynęła na gigantyczny rozwój e-commerce. Tymczasem, przynajmniej w Polsce, zadziało się coś zupełnie odwrotnego.

Tym tematem zajęli się analitycy Picodi, który prowadzi portale internetowe z kodami rabatowymi i promocjami innych sklepów oraz serwisów internetowych. Dowiedzieli się, co Polacy sądzą o Czarnym Piątku, dlaczego niektórzy za nim nie przepadają, ile osób skorzysta z rabatów tego dnia, a także które kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem klientów.

Polacy nie są zainteresowani?

W 2020 roku Black Friday odbyło się po raz pierwszy w warunkach pandemicznych. Już wtedy dane pozyskane z Google Trends wskazywały, że liczba zapytań do wyszukiwarki, związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, spadła o 37%. W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku. Z kolei na świecie szczyt przypadł na 2019 rok, a znaczący spadek już rok później. Wtedy swój udział w Black Friday w 2020 roku potwierdziło 40% Polaków. 

Wskaźnik porzucania koszyka w e-sklepach wynosi około 69%. Dlaczego? Jak to zmienić?Wskaźnik porzucania koszyka w e-sklepach wynosi około 69%. Dlaczego? Jak to zmienić?Monika Świetlińska

Pozostałe 60% pytanych nie zrobiło zakupów w Czarny Piątek, bo:

  • 29% niczego nie potrzebowało, 
  • 20% narzekało na nieatrakcyjne rabaty,
  • 17% – na brak ciekawych produktów w promocji,
  • 14% wolało unikać skupisk ludzkich,
  • 12% miało niepewną sytuację finansową
  • 8% zapomniało o Black Friday. 

Czy Black Friday przyjmie się w Polsce? Czy potrafimy zachęcić kupujących?

Okazuje się, że wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do listopadowych wyprzedaży niż pozytywny: 

  • 48% ankietowanych dostrzega nieuczciwe manipulacje cenami produktów, kiedy to przed wyprzedażą kwota na cenniku jest podnoszona, a następnie „obniżana”
  • 43% jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty,
  • 38% wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.

Niemniej trzeba jednak wskazać, że ¼ Polaków zgodziła się z opinią, że Black Friday daje mimo wszystko możliwość zakupów na bardzo korzystnych warunkach. Wśród nich:

  • 24% uważa Black Friday za najlepsze święto wyprzedażowe,
  • 14% podkreśla, że Black Friday jest okazją do kupowania drogich rzeczy z dużym upustem.

Czy takie statystyki to sygnał dla sprzedawców, że nie powinni traktować Black Friday jak wyroczni? Z pewnością. W ubiegłym roku chęć udziału w Czarnym Piątku zadeklarowało 31% ankietowanych, a 33% zdecydowanie odrzuciło możliwość udziału w wyprzedażach. 36% było niezdecydowanych. Do święta wyprzedaży powinny się jednak przygotować w szczególności te sklepy, które mają w ofercie produkty, na które kupujący w listopadzie “polują” najchętniej. 

Jak Black Friday postrzegają kupujący? 5 sytuacji, których obawiają się najbardziejJak Black Friday postrzegają kupujący? 5 sytuacji, których obawiają się najbardziejMonika Świetlińska

Zobaczmy zakup których produktów w Black Friday interesuje ich najbardziej. Są to:

  • odzież i obuwie (69%), 
  • elektronika i AGD (54%), 
  • akcesoria sportowe (39%). 

Zdecydowane osoby gotowe był wydać w 2021 roku 735 zł, rok wcześniej  945 zł.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Wśród czynników, które skłoniłyby do zakupów w Black Friday, najczęściej wybieraną opcją był rabat na pożądany produkt (34%). Wyższe rabaty przekonałyby 28% ankietowanych, a dodatkowy cashback, czyli zwrot części wydanej kwoty zachęciłby 14%. Jednak 24% osób nie przekonałoby nic.

Black Friday w czasach inflacji

- Oczekujemy, że zainteresowanie wyprzedażami w tym roku będzie jeszcze słabsze niż rok temu. W obliczu wysokiej inflacji jakaś część konsumentów zrezygnuje z impulsywnych zakupów. Z drugiej strony, przez niekorzystny kurs złotego i rosnące koszty prowadzenia działalności sklepy mogą nie być w stanie zaoferować bardzo wysokich rabatów. Niemniej, nie oznacza to, że przygotowania sklepów nie mają sensu. Końcówka listopada i grudzień to najgorętsze okresy w polskim e-commerce, prezenty na święta i tak trzeba kupić. Pominięcie Black Friday nazwałbym w tej sytuacji dobrowolną rezygnacją z tej części klientów, co jeszcze nie zacisnęła mocno pasa, a takich też jest niemało - podsumował Mikołaj Kasiej, analityk w Picodi.com, prowadzący badania rynku e-commerce, poziomu cen i usług w Polsce i 40+ krajach.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: