Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientów
W listopadzie wielkie święto e-commerce. Tego roku Black Friday wypada 25 dnia miesiąca i tradycyjnie rozpoczyna sezon świąteczny. Sprzedawcy planują ten dzień z dużym wyprzedzeniem. Problem jest tylko taki, że Czarny Piątek, przynajmniej w Polsce, przestaje budzić zainteresowanie kupujących. Dlaczego? Jak ich zachęcić? Jakie mają oczekiwania względem sklepów?
Zainteresowanie wyprzedażami Black Friday na przestrzeni lat zmieniło się. Wydawałoby się, że kupujący, zwłaszcza w internecie, w czasach epidemii, mogą być bardziej zainteresowani takimi akcjami. Wszak to przecież pandemia wpłynęła na gigantyczny rozwój e-commerce. Tymczasem, przynajmniej w Polsce, zadziało się coś zupełnie odwrotnego.
Tym tematem zajęli się analitycy Picodi, który prowadzi portale internetowe z kodami rabatowymi i promocjami innych sklepów oraz serwisów internetowych. Dowiedzieli się, co Polacy sądzą o Czarnym Piątku, dlaczego niektórzy za nim nie przepadają, ile osób skorzysta z rabatów tego dnia, a także które kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem klientów.
Polacy nie są zainteresowani?
W 2020 roku Black Friday odbyło się po raz pierwszy w warunkach pandemicznych. Już wtedy dane pozyskane z Google Trends wskazywały, że liczba zapytań do wyszukiwarki, związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, spadła o 37%. W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku. Z kolei na świecie szczyt przypadł na 2019 rok, a znaczący spadek już rok później. Wtedy swój udział w Black Friday w 2020 roku potwierdziło 40% Polaków.
Pozostałe 60% pytanych nie zrobiło zakupów w Czarny Piątek, bo:
- 29% niczego nie potrzebowało,
- 20% narzekało na nieatrakcyjne rabaty,
- 17% – na brak ciekawych produktów w promocji,
- 14% wolało unikać skupisk ludzkich,
- 12% miało niepewną sytuację finansową
- 8% zapomniało o Black Friday.
Czy Black Friday przyjmie się w Polsce? Czy potrafimy zachęcić kupujących?
Okazuje się, że wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do listopadowych wyprzedaży niż pozytywny:
- 48% ankietowanych dostrzega nieuczciwe manipulacje cenami produktów, kiedy to przed wyprzedażą kwota na cenniku jest podnoszona, a następnie „obniżana”
- 43% jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty,
- 38% wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.
Niemniej trzeba jednak wskazać, że ¼ Polaków zgodziła się z opinią, że Black Friday daje mimo wszystko możliwość zakupów na bardzo korzystnych warunkach. Wśród nich:
- 24% uważa Black Friday za najlepsze święto wyprzedażowe,
- 14% podkreśla, że Black Friday jest okazją do kupowania drogich rzeczy z dużym upustem.
Czy takie statystyki to sygnał dla sprzedawców, że nie powinni traktować Black Friday jak wyroczni? Z pewnością. W ubiegłym roku chęć udziału w Czarnym Piątku zadeklarowało 31% ankietowanych, a 33% zdecydowanie odrzuciło możliwość udziału w wyprzedażach. 36% było niezdecydowanych. Do święta wyprzedaży powinny się jednak przygotować w szczególności te sklepy, które mają w ofercie produkty, na które kupujący w listopadzie “polują” najchętniej.
Zobaczmy zakup których produktów w Black Friday interesuje ich najbardziej. Są to:
- odzież i obuwie (69%),
- elektronika i AGD (54%),
- akcesoria sportowe (39%).
Zdecydowane osoby gotowe był wydać w 2021 roku 735 zł, rok wcześniej 945 zł.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Wśród czynników, które skłoniłyby do zakupów w Black Friday, najczęściej wybieraną opcją był rabat na pożądany produkt (34%). Wyższe rabaty przekonałyby 28% ankietowanych, a dodatkowy cashback, czyli zwrot części wydanej kwoty zachęciłby 14%. Jednak 24% osób nie przekonałoby nic.
Black Friday w czasach inflacji
- Oczekujemy, że zainteresowanie wyprzedażami w tym roku będzie jeszcze słabsze niż rok temu. W obliczu wysokiej inflacji jakaś część konsumentów zrezygnuje z impulsywnych zakupów. Z drugiej strony, przez niekorzystny kurs złotego i rosnące koszty prowadzenia działalności sklepy mogą nie być w stanie zaoferować bardzo wysokich rabatów. Niemniej, nie oznacza to, że przygotowania sklepów nie mają sensu. Końcówka listopada i grudzień to najgorętsze okresy w polskim e-commerce, prezenty na święta i tak trzeba kupić. Pominięcie Black Friday nazwałbym w tej sytuacji dobrowolną rezygnacją z tej części klientów, co jeszcze nie zacisnęła mocno pasa, a takich też jest niemało - podsumował Mikołaj Kasiej, analityk w Picodi.com, prowadzący badania rynku e-commerce, poziomu cen i usług w Polsce i 40+ krajach.