Europejskie normy dotyczące kart podarunkowych
Karty podarunkowe i bony upominkowe nie kojarzą nam się już tylko ze świętami. Wygoda, oszczędność czasu, brak dylematów, czy prezent będzie trafiony — ta bezpieczna forma prezentu staje się coraz bardziej popularna, zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i bardziej oficjalnych. Czy istnieje możliwość kupowania bonów upominkowych w innym kraju UE? Czy spersonalizowana karta może być wykorzystana przez osobę trzecią?
Karta podarunkowa lub bon upominkowy zakupiony online w innym kraju Unii Europejskiej
Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że konsument — obywatel państwa UE może dokonywać wszelkich zakupów online od sprzedawców mających siedzibę w innych krajach unijnych, dotyczy to również zakupu kart, voucherów i bonów podarunkowych. Jedynym ograniczeniem może być dostawa towaru, jeśli sprzedawca nie przewiduje dostawy swoich towarów do konkretnego państwa. W takim przypadku informacja powinna być zawarta w regulaminie.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Terminy ważności kart podarunkowych
W krajach Unii Europejskiej obowiązują różne terminy ważności kart podarunkowych. Na przykład Polska, Włochy, Belgia, Francja, Węgry, Grecja, Bułgaria, Litwa, Estonia, Islandia, Finlandia nie stosują przepisów, które regulują ważność karty, wszystko zależy od sprzedawcy. W naszym kraju karty podarunkowe mają przeważnie rok ważności. Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o terminie ważności — zwykle jest on zapisany na karcie.
Zupełnie inaczej wygląda to w innych krajach UE. W Norwegii, Danii czy Niemczech karty ważne są trzy lata. W Hiszpanii, jeśli sprzedawca nie ustali terminu ważności karty, klient ma na jej wykorzystanie nawet 5 lat. W Holandii sprzedawcy nie mogą wystawiać kart podarunkowych na okres krótszy niż rok. Rekordzistą w UE jest Austria, gdzie zwykle karty wydawane są bezterminowo, co w praktyce oznacza trzydzieści lat!
Karta podarunkowa straciła ważność
Czy możemy coś zrobić, jeżeli ważność karty podarunkowej wygaśnie, a my nie zrobiliśmy zakupów? Cóż, sprzedawcy nie mają obowiązku przedłużania jej ważności, a tym bardziej zwrotu równowartości wartości karty w gotówce. Tu też mamy wyjątek — w Danii jeśli nie minął rok od wygaśnięcia ważności karty możemy ją zwrócić i otrzymać ekwiwalent gotówkowy.
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
Czy ktoś inny może skorzystać z mojej karty podarunkowej?
Tu znów wiele zależy od kraju, w którym karta została zakupiona. W wielu krajach Unii Europejskiej (Polska, Dania, Węgry, Estonia, Łotwa, Bułgaria, Belgia, Grecja, Holandia, Włochy, Malta, Luksemburg, Islandia) kart się nie personalizuje i nie ma z tym kłopotu. W Niemczech na karcie zwykle znajdują się dane obdarowanego, mimo to w przypadku kart spersonalizowanych może z nich skorzystać inny konsument. We Francji sytuacja wygląda podobnie, tam pozwolenie na skorzystanie z karty przez osobę trzecią musi być zawarte w regulaminie, ale jeśli nie ma takiego punktu, z karty może skorzystać tylko właściciel. W Austrii z kart spersonalizowanych mogą korzystać tylko osoby, których imię i nazwisko podane jest na karcie podarunkowej.
Reklamacja oraz zwrot towaru zakupionego na kartę podarunkową
W przypadku reklamacji towaru kupionego na kartę podarunkową w sklepie stacjonarnym, częstą praktyką stosowaną przez sprzedawców jest zwrot pieniędzy na kartę podarunkową. Klient może wykorzystać je na kolejne zakupy. Sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola i jeśli oferują klientowi zwrot na kartę podarunkową, to mają do tego prawo. Konsumenci w Polsce przyzwyczaili się już do tej praktyki i zwykle przystają na warunki sprzedawców.
Jeżeli klient chce odstąpić od zakupu produktu kupionego w internecie, ma prawo do zwrotu pieniędzy w takiej samej formie, w jakiej dokonał płatności. Taka sama zasada dotyczy reklamacji towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym.
Karta podarunkowa zakupiona w innym kraju Unii Europejskiej nie działa
W tym przypadku konsument ma dwie ścieżki postępowania: może złożyć reklamację u sprzedawcy (zwykle będzie ona uwzględniona i wtedy klient otrzyma działającą kartę, a koszty przesyłki powinien powieść sprzedający) lub zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego:
tel. 22 55 60 248
Twitter: @ECCPoland
Facebook: @Europejskiecentrumkonsumenckie
Aplikacja ECC-Net Travel
Europejskie Centrum Konsumenckie należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpłatnie informuje konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.
Na podstawie materiału UOKiK
Od 12 lipca nowe przepisy dla platform internetowych Dorota Kraskowska