Jak napisać regulamin konkursu dla e-sklepu w social mediach?

Konkursy to wciąż bardzo energetyzujące posty w mediach społecznościowych. Zachęcają one do aktywności oraz pozwalają w krótkim czasie zwiększyć liczbę osób obserwujących nasz biznes. W ten sposób z ofertą sklepu docieramy do nowych, potencjalnych klientów. Bardzo ważne jest, by planując konkurs przygotować jego regulamin. 

Jak napisać regulamin konkursu dla e-sklepu w social mediach?
Anna Petynia-Kawa 12 grudnia 2022

Bardzo często właściciele e-sklepu myślą, że wystarczy, że stworzą regulamin ogólny swojego sklepu internetowego i to będzie wystarczające. Nic bardziej mylnego. Każda promocja czy konkurs muszą być obwarowane odpowiednim regulaminem. 

Najczęstsze błędy przy organizacji konkursów

Nim przejdziemy do tego, co należy zawrzeć w regulaminie, warto zaznaczyć najczęstsze błędy popełniane przez osoby organizujące konkursy. 

Pierwszym błędem jest losowanie nagród. Konkurs nie jest już z samej nazwy loterią, więc wyłonienie zwycięzców nie powinno być robione na zasadzie losowania. Dlaczego? W takim wypadku podlega on pod ustawę o grach hazardowych i należy go zgłosić w odpowiednim miejscu. 

Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Monika Świetlińska

Drugim błędem jest brak zapisów o ochronie danych osobowych w regulaminie lub polityce prywatności do konkursu. Sam konkurs już wiąże się z ich przetwarzaniem.

Trzecim jest organizowanie konkursów typu “polub i udostępnij”. Jest to niezgodne z regulaminem Facebooka. W taki sposób ryzykujemy blokadę naszej strony w tym medium społecznościowym, ponieważ nasz content będzie traktowany jako spam. Przy kilku takich działaniach efekt będzie taki, że spadną zasięgi naszej strony. 

Jakie informacje należy zawrzeć w regulaminie konkursu?

Tworząc regulamin konkursu możesz korzystać z wielu dostępnych online szablonów, które są bezpłatne. Jeśli chcesz stworzyć regulamin samodzielnie, zawrzyj w nim następujące informacje:  

  • informacje ogólne — tutaj piszesz o warunkach konkursu, kto jest jego organizatorem, w jakim miejscu jest on organizowany (np. media społecznościowe, strona www), jaki jest cel konkursu, zamieszczasz oświadczenie o tym, że nie jest on grą losową, informację w jaki sposób i kto wyłoni zwycięzcę, terytorium na którym odbywa się konkurs, czy jest on w jakiś sposób sponsorowany, jeśli jest organizowany we współpracy z inną firmą, to jaką? 

  • uczestnicy konkursu - tu zawieramy informacje o tym, jakie osoby mogą brać udział w konkursie, kto może być uczestnikiem, w jaki sposób można brać udział w konkursie, kto nie może zabrać w nim udziału (np. rodziny pracowników), informacje RODO i zasady przetwarzania danych osobowych. 

  • zasady i przebieg konkursu - tu informujemy, czy jest jakieś jury konkursowe, kto w nim jest, jak można zabrać udział w konkursie, informacje o prawach autorskich, jakie są zakazane formy nieuczciwej konkurencji, kiedy zostanie rozstrzygnięty konkurs, w jaki sposób zostaną o tym poinformowane odpowiednie osoby, w jaki sposób będą publikowane dane zwycięzców i jakie będą zasady przekazania nagrody. 

  • nagrody — tutaj informujemy o tym, jakie przewidzieliśmy w konkursie nagrody, jaki będzie sposób ich odbioru oraz informacja o podatku dochodowym — jeśli wartość nagród przekracza 2280 zł zawieramy w nim informację, kto uiszcza podatek w wysokości 10% wartości nagrody. 

  • dodatkowe informacje - tu możemy dać zapis o tym, że zastrzegamy sobie możliwość zmiany zasad konkursu, informacje o konsekwencjach naruszenia regulaminu, pokazanie konkretnych przepisów prawa jeśli to potrzebne. 

Regulamin promocji w Twoim sklepie. Jak poradzić sobie z roszczeniowym klientem?Regulamin promocji w Twoim sklepie. Jak poradzić sobie z roszczeniowym klientem?Monika Świetlińska

Konkursy to dobry sposób na aktywizację społeczności zgromadzonej wokół naszego e-sklepu. Jeśli będziemy je robić z głową, z pewnością przyniosą nam dużo pożytku i sprawią, że pozyskamy nowych klientów do sklepu internetowego. 

A jeśli nie masz czasu na napisanie regulaminu zgodnego z aktualnymi wymogami prawnymi, zleć je naszym prawnikom. Nie tylko opracują dedykowany dokument, ale uwzględnią w nim kwestie podatkowe w związku z nagrodami przewidzianymi w konkursie i związane z ochroną danych osobowych (RODO). Ponadto otrzymany certyfikat "Rzetelny Konkurs" uwiarygodni zorganizowaną przez Twój sklep akcję konkursową.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: