Trendy w e-commerce na rok 2023. Część czwarta
Jak e-commerce będzie podchodził do klientów i konkurencji w niedalekiej przyszłości? Czy coś się zmieni? Na jakie rozwiązania decydować się będą e-sprzedawcy? Co z logistyką i ekspansją zagraniczną? Zachęcamy do lektury czwartej już części "Trendy e-commerce w 2023".
Agnieszka Filip, CEO/ Founder, e-multicontent
Ekspansja zagraniczna. Podczas pandemii sprzedaż stacjonarna przeniosła się do świata online. Powstały nowe sklepy internetowe, które odebrały część rynku funkcjonującym do tej pory e-sklepom. Rok 2022 zamiast czasu stabilizacji przyniósł nowe zjawiska, które w bezpośredni sposób wpłynęły na e-handel. Wojna w Ukrainie, wysoka inflacja, podwyżki stóp procentowych oraz wzrost cen produktów i paliw sprawiają, że sklepom coraz trudniej utrzymać dotychczasowy, wysoki poziom sprzedaży. Odpowiedzią na problemy rodzimej branży e-commerce staje się sprzedaż zagraniczna, czyli tzw. cross-border poprzez własne kanały lub marketplace. Rozszerzenie działalności o kolejne kraje nie tylko przynosi nowych klientów i idące za nimi zyski, ale również może stać się przewagą konkurencyjną.
Omnichannel. Kupujący online i offline powinni mieć taki sam dostęp do informacji o produktach, obsługę na tym samym poziomie czy też identyczne procedury zwrotów i reklamacji. Omnichannel to spójne działania i komunikacja w różnych kanałach sprzedaży. Zapewnienie jednakowych doświadczeń zakupowych zarówno online, jak i offline, to według mnie nadal jeden z głównych celów dla biznesu w 2023 roku.
Trendy w e-commerce na rok 2023. Część drugaMonika Świetlińska
Budowanie zaufania e-klientów. Kluczem w rozwoju e-sklepu jest budowanie zaufania e-klientów. Zwłaszcza w niestabilnych czasach. Lojalni klienci stanowią fundament rozwoju danego sklepu internetowego. Jak budować to zaufanie? Przejrzystość informacji, intuicyjna nawigacja, prędkość ładowania strony, bezpieczne płatności czy recenzje kupujących — to tylko część z elementów układanki. Twój e-sklep powinien być użyteczny i dostarczać klientom wartość dodaną, np. poprzez merytoryczne, edukacyjne treści, które wykorzysta w życiu codziennym. Nie zapominaj o tym.
Mateusz Rębisz, Partnerships Officer, AlleKurier
Dalszy rozwój usług BNPL. Polacy pokochali kupowanie z odroczonym terminem płatności — dobrze jest w końcu dostać produkt, nie płacąc za niego (to znaczy płacąc, ale dopiero kiedyś w przyszłości :)). Statystyki pokazują, że już 80% sklepów posiada tę metodę płatności, a dla konsumentów jest ona tak naturalna i oczekiwania jak chociażby płatności Blikiem. Jeżeli Twój sklep jeszcze nie wdrożył tej metody, to już jest w tyle. 2023 przyniesie skokowe zwiększenie wartości transakcji online realizowanych tym kanałem. Rynek amerykański pokazuje, że wartość transakcji powinna rosnąć w okolicach 30% r/d/r/.
Zwiększona konkurencyjność. Jako kupujący coraz częściej oglądamy każdą złotówkę z każdej strony zanim ją wydamy, a jednocześnie miejsc gdzie możemy ją wydać jest coraz więcej. Marketplace’y takie jak Allegro, Shopee, Amazon czy planujący swój start na 2023 Wszystko.pl sprawiają, że coraz więcej sprzedawców rywalizuje między sobą o tą samą pulę klientów (co pokazują tegoroczne badania Gemiusa), których portfele są coraz chudsze. Bez prokonsumenckich rozwiązań, takich jak dobra obsługa posprzedażowa czy jak najszersza możliwość wyboru płatności i rozwiązań logistycznych coraz ciężej będzie przyciągnąć do siebie nowych klientów.
Trendy w e-commerce na rok 2023. Część pierwszaMonika Świetlińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Koszty logistyki. W rzeczywistości w której inflacja zbliża się do 20%, koszty pracy i energii elektrycznej rosną, a na horyzoncie widać powrót standardowej stawki VAT na paliwa trudno nawet myśleć o zachowaniu dotychczasowych stawek na umowach kurierskich. Przesyłki za 10-15 złotych (w zależności od gabarytu) to już przeszłość. W mojej ocenie spowoduje to podniesienie wartości koszyka, od której obowiązuje darmowa dostawa (ze standardowych 100-200 złotych do okolic 300) oraz wycofywanie się sklepów z całkowicie darmowych zwrotów — co już widać na rynku, patrząc na działania takich firm jak Zara czy H&M. Tym ważniejsze jest zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą dynamicznie sterować ceną wysyłki i zwrotu, podobnie jak to się dzieje w przypadku zmian cen produktów sprzedawanych w sklepie.
Miłosz Nowakowski, Sales Director, Data Venture
Obserwując rynek ecommerce, od strony sprzedawców i producentów, ich wymagań dotyczących naszych usług, ale też podejmowanych decyzji dostrzegam wiele zmian. Część z nich jest mniej lub bardziej bezpośrednią reakcją na dynamikę rynku związaną z covidem, wojną, inflacją. Równolegle rozwijają się technologie, wdrażane i kopiowane są nowe pomysły. Wszystkie razem kształtują pewne tendencje, które stają się wyznacznikiem nowych kierunków rozwoju branży w nadchodzącym roku.
Jednym ze znaczących trendów obserwowanych przez sprzedawców, jest zmiana proporcji sprzedaży pomiędzy własnymi stronami internetowymi, a platformami sprzedażowymi. Rynek e-commerce szybciej lub wolniej, ale bezustannie rośnie, choć nie symetrycznie. Coraz więcej zakupów realizowanych jest przez marketplace skupiające oferty większej ilości sprzedawców, natomiast przyrost sprzedaży we własnych sklepach jest stały, lub rośnie nieznacznie. Coraz więcej sprzedawców prowadzi więc sprzedaż główną poprzez konta na platformach, a własna strona sklepu staje się niejako uzupełnieniem wykorzystywanym m.in. do działań marketingowych.
Ciągły wzrost konkurencji wymusza też większe zainteresowanie tzw. doświadczeniem klienta. Coraz więcej producentów, oferujących swoje produkty w sieci, dostrzega, że równolegle ze sprzedażą wielokanałową, konieczne jest zadbanie o wielowymiarową widoczność produktów w sieci. Niska cena nie wystarcza już klientowi do podjęcia decyzji. Poza konkurencyjną ceną strategia Digital Shelf, obejmuje pozycjonowanie produktu na listach wyszukiwania, precyzyjnie kierowane reklamy, atrakcyjność opisów produktowych, dbałość o dobre opinie konsumentów i dostępność wygodne i dostawy.
Trendy w e-commerce na rok 2023. Część trzeciaMonika Świetlińska
Znaczącym trendem, który rozwija się wraz z rosnącymi możliwościami technologicznymi jest personalizacja zakupów dla klientów. Cenne informacje na temat preferencji zakupowych, możliwości finansowych i sposobów podejmowania decyzji, przekładane są na mechanizmy dopasowujące ofertę produktową do danego klienta. Realizowane jest to poprzez ścieżkę, jaką prowadzony jest klient, określone elementy oferty, jakie są mu wyświetlane, po cenę, która również prezentowana jest na podstawie algorytmu analizującego jego zachowania. Takie działania początkowo skierowane do odbiorców dóbr luksusowych, stopniowo są wdrażane w różnych segmentach rynku e-commerce.