Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce dzięki marketingowi afiliacyjnemu?
Marketing afiliacyjny od kilku lat jest skuteczną formą zwiększania sprzedaży w e-commercach. Jednym z popularniejszych narzędzi tzw. marketingu sieciowego jest cashback. Dowiedz się, jak wykorzystać go do zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie internetowym.
Jak działa marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny, czy też inaczej marketing sieciowy to model współpracy pomiędzy sklepem internetowym (tzw. reklamodawcą) a partnerem afiliacyjnym (tzw. afiliantem lub wydawcą). Partner afiliacyjny promuje produkty twojego sklepu internetowego na swojej stronie lub w innych kanałach, takich jak social media, blogi czy newslettery.
Omnichannel zyskuje na wartości. A z nim e-karty podarunkowe. Prognozy na 2023Monika Świetlińska
Głównym celem jest przekierowanie ruchu i generowanie sprzedaży dla twojego e-commercu. W zamian za to płacisz partnerowi afiliacyjnemu prowizję za każdą udaną transakcję lub inny określony cel. Jedną z metod marketingu sieciowego, dość lubianą przez klientów jest tzw. system cashbacku.
Cashback to forma promocji, dzięki której klienci otrzymują zwrot części wydanej przez siebie kwoty podczas zakupów w sklepie internetowym. Ma to stanowić dodatkową zachętę do kupowania w konkretnym sklepie.
Działa to na podobnej zasadzie jak kody rabatowe. Wyobraź sobie, że cashback jest niczym stały kod promocyjny. Zazwyczaj kilkuprocentowy. W przypadku cashbacku płacisz partnerowi afiliacyjnemu prowizję za każdą transakcję, a partner przekazuje część tej prowizji jako zwrot gotówki dla klienta.
Cashback w sklepie internetowym
Korzystając z marketingu afiliacyjnego, w tym programów cashbackowych możesz liczyć na:
Zwiększenie sprzedaży: marketing sieciowy pozwali ci na dotarcie do nowych grup klientów. Partnerzy afiliacyjni promujący produkty twojego sklepu mogą przekierować ruch z własnych kanałów komunikacji, co przyczynia się do zwiększenia sprzedaży.
Rozbudowanie sieci partnerskiej: możesz budować szeroką sieć partnerów afiliacyjnych, którzy promują twoje produkty na różnych platformach. To umożliwia dotarcie do różnorodnych grup docelowych i zwiększenie widoczności marki. Ponadto dzięki marketingowi afiliacyjnemu, możesz promować swój sklep na różnych platformach przez partnerów afiliacyjnych, co przyczynia się do zwiększenia świadomości marki i jej rozpoznawalności. Partnerzy mogą tworzyć treści promocyjne, recenzje, porównania produktów itp., które docierają do szerokiej grupy potencjalnych klientów.
Optymalizacja kosztów: marketing afiliacyjny oparty na modelu prowizji oznacza, że płacisz tylko za udane transakcje lub określone cele, takie jak pozyskanie nowych klientów. To efektywne narzędzie, które pozwoli ci kontrolować wydatki reklamowe i skupić się na generowaniu rzeczywistej sprzedaży.
Budowanie zaufania i lojalności klientów: cashback jako forma promocji daje klientom dodatkową wartość za dokonane zakupy. Klienci otrzymują część pieniędzy z powrotem, co pozytywnie wpływa na ich zadowolenie i lojalność wobec twojego e-commerce’u. To buduje zaufanie i zachęca klientów do powrotu i robienia kolejnych zakupów.
Wady marketingu sieciowego
Choć marketing sieciowy i taki system jak cashback mogą pozytywnie wpłynąć na twoją sprzedaż, to również nie są pozbawione wad. Decydując się na taką formę promocji musisz wziąć pod uwagę:
Jak przyciągnąć klientów, którzy opuścili Twój sklep bez zakupów? RetargetingMonika Świetlińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Konieczność zarządzania programem afiliacyjnym: musisz poświęcić czas i zasoby na zarządzanie programem afiliacyjnym, w tym rekrutowanie i współpracę z partnerami, śledzenie wyników, rozliczanie prowizji itp.;
Ryzyko niewłaściwego partnerstwa: z sieciami afiliacyjnymi jest podobnie, jak z influencerami. Mają one różną reputację i dowożą odmienne wyniki. Dobierając partnera, musisz dokładnie go sprawdzić, bo inaczej możesz nie otrzymać pożądanych efektów;
Konkurencja z innymi programami afiliacyjnymi: W niektórych branżach konkurencja w obszarze marketingu afiliacyjnego może być intensywna. Musisz zapewnić atrakcyjne oferty, zarówno prowizyjne, jak i cashbackowe, aby przyciągnąć partnerów i skoncentrować ich wysiłki na promocji właśnie swojej marki;
Przyzwyczajanie klientów do bonusów: prowizja dla partnerów afiliacyjnych oznacza mniejszą prowizję dla ciebie. Wielu sprzedawców konkuruje cenami. Systemy cashbackowe czy rabatowe mogą sprawić, że twoją ofertą zainteresują się wyłącznie (albo w dużej mierze) tzw. łowcy okazji. A ich łaska na pstrym koniu jeździ.
Czy warto inwestować w marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny wraz z ofertami cashback to skuteczne narzędzia, które mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży w twoim sklepie internetowym. Korzyści takie jak zwiększona sprzedaż, optymalizacja kosztów marketingowych, budowanie zaufania i rozpoznawalność marki sprawiają, że marketing afiliacyjny wraz z cashbackiem zdaje się łakomym kąskiem dla twojego biznesu.
Jednak musisz pamiętać, że i ta forma promocji i komunikacji ma swoje wady. Musisz zainwestować czas i pieniądze, aby taki program zakończył się powodzeniem. A dodatkowo stale go monitorować. Czy w takim razie warto? To wszystko zależy od ciebie i twojego e-commercu.