Dlaczego ważny jest profesjonalny regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego jest bardzo istotnym elementem biznesu w branży e-commerce. Pozwala cieszyć się bezpiecznym prowadzeniem firmy, bez obaw o ewentualne spory z kupującymi. Z drugiej strony chroni on również naszych klientów. Niestety, wciąż wielu przedsiębiorców bagatelizuje ten aspekt, korzystając z gotowców dostępnych online. Dlaczego ważny jest regulamin sklepu internetowego?

Dlaczego ważny jest profesjonalny regulamin sklepu internetowego?
Anna Petynia-Kawa 22 czerwca 2023

Regulamin sklepu — podstawa prowadzenia działalności online 

Wymóg przygotowania regulaminu nie dotyczy całej branży e-commerce. Mówi o tym artykuł 8 ustęp 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z przepisami, jedynie podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną mają obowiązek sporządzenia i udostępnienia regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Usługobiorca nie jest związany postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w odpowiedni sposób.

Zmiany w regulaminach sklepów po wdrożeniu dyrektywy OmnibusZmiany w regulaminach sklepów po wdrożeniu dyrektywy OmnibusMonika Świetlińska

Przykładem usługi elektronicznej jest sprzedaż biletów na festiwale muzyczne. W takim wypadku praktycznie cały proces odbywa się za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, od nadawania, odbierania do transmisji.

Właściwie sformułowany regulamin jest fundamentalnym elementem codziennej pracy w e-biznesie. Zapobiega on różnym nieprzyjemnym konsekwencjom w relacjach zarówno z klientem, jak i organami państwowymi.

Elementy skutecznego regulaminu e-sklepu 

Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego powinien zawierać kilka elementów, które wynikają z wspomnianej wcześniej ustawy. Zwróć uwagę, by regulamin, który masz umieszczony na stronie internetowej, za pośrednictwem której sprzedajesz, posiadał następujące elementy:

    • Wstęp spełniający wymogi informacyjne. Wskazuje dane identyfikacyjne oraz kontakt do sprzedawcy usług/produktów, posiada definicję, rodzaj i zakres usług/produktów sprzedawanych drogą elektroniczną. Niezbędna tu jest instrukcja rejestracji w sklepie, logowania się do sklepu, zamawiania newslettera, warunki rozwiązania umów. Ten dział może nazywać się “Usługi” i ma funkcję porządkującą regulamin. 
    • Procedurę zawarcia umowy kupna/sprzedaży. W tym miejscu należy szczegółowo określić etapy zamówienia, jego realizacji oraz terminów. Ponadto dodajemy tutaj sposoby płatności, informację o wyborze formy dostawy i terminy z tym związane. Szczegóły można doprecyzować w odpowiednich podstronach sklepu. 
      • Procedury związane z reklamacją zakupionego towaru/usługi. Tutaj uwzględniamy preferowane przez nas sposoby reklamacji w e-sklepie. Może to być wymiana towaru, zwrot towaru, naprawa lub wymiana uszkodzonego towaru, a także odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. 
        • Postanowienia dotyczące pozasądowych metod rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń w obszarze reklamacji. Te wymogi wynikają już z regulacji europejskich. Jeśli produkty w naszym sklepie są objęte gwarancją, należy również poinformować o tym w regulaminie.

          Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

          zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

          Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Monika Świetlińska

          Klauzule niedozwolone — co to takiego? 

          Klauzula niedozwolona jest postanowieniem, które jest sprzeczne z zasadami uczciwości i może tym samym rażąco szkodzić interesom konsumenta. Sprzedawca może korzystać z rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), by sprawdzić, jakich zapisów nie może mieć regulamin jego sklepu. 

          Co istotne, nie jest to lista zamknięta. Jakie są konsekwencje stosowania klauzul niedozwolonych? Sprzedawca, który zawiera takie postanowienia w swoim regulaminie, może zostać pozwany przez konsumentów. W takim przypadku kontrola jest przeprowadzana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

          Istnieje też inne zagrożenie w postaci kontroli ze strony UOKiK. Jeśli zostanie wykryta klauzula niedozwolona skierowana przeciwko sprzedawcy, może zostać wszczęte postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ustalenie takiego naruszenia przez UOKiK może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej, która może wynosić nawet 10% przychodów za poprzedni rok obrotowy. 

          Aby się zabezpieczyć, polecamy skorzystanie z usług specjalistów, którzy oferują profesjonalne pakiety, w tym przygotowanie regulaminów sklepów internetowych, polityk prywatności, wzorów odstąpienia od umowy, reklamacji, zgody na korzystanie z witryny internetowej itp.

          Czy w regulaminie e-sklepu należy zamieścić klauzulę RODO?

          Regulamin sklepu internetowego nie musi posiadać zapisu dotyczącego ochrony danych osobowych w przypadku, jeżeli umieszczamy w e-sklepie osobną politykę prywatności. 

          Praktykuje się obecnie, że postanowienia związane ochroną danych osobowych są w całości przenoszone do polityki prywatności.

          Co to są klauzule niedozwolone?Co to są klauzule niedozwolone?Rafał Stępniewski

          Polityka prywatności to ważny dokument

          zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

          Należy jednak pamiętać o tym, by na końcu regulaminu znalazły się postanowienia końcowe. Zamieszczamy w tym miejscu sprawy związane z prawami autorskimi do e-sklepu, informację na temat rozstrzygania ewentualnych sporów i procedurę wprowadzania ewentualnych zmian w regulaminie. 

          Co zyskujemy, mając regulamin sklepu internetowego?

          Sklep internetowy powinien mieć rzetelny regulamin przygotowany przez profesjonalistów. Dzięki niemu: 

            • przedsiębiorca spełni obowiązek, który nakłada na niego artykuł 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,  
            • mamy jasno uregulowane wszystkie kwestie związane ze sprzedażą produktów/usług, 
              • posiadamy uregulowany w sposób jasny dla obu stron sposób reklamacji zamówionych towarów/usług, 
                • przedsiębiorca będzie chroniony przed nieuzasadnionymi zwrotami/reklamacjami zakupionego towaru lub usług, 
                  • zyskujemy spokój oraz istotny dokument, który będzie dla nas jedną z podstaw prowadzonego biznesu. 

                  Nie polecamy korzystać z dokumentów skopiowanych ze stron innych sklepów internetowych, ponieważ zawarte w nim klauzule należy dostosować do specyfiki naszego biznesu. Rzetelnie sporządzony regulamin wymaga od jego twórcy dobrej znajomości prawa polskiego oraz unijnego, w szczególności prawa konsumenckiego. 

                  Inwestycja w regulamin sklepu internetowego, który sporządza specjalista w dziedzinie prawa, to z pewnością dobre rozwiązanie. Jej największym plusem jest fakt, że mamy pewność otrzymania regulaminu, który dobrze zabezpieczy interesy naszej firmy.  

                  Czy ten artykuł był przydatny?

                  Udostępnij: