Jaki wpływ na usprawnienie procesu zakupowego ma technologia?

Handel internetowy nie jest już uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży, a w wielu aspektach nawet ją wyprzedza. Już 80% sklepów online korzysta z wielu rozwiązań technologicznych, które skutecznie wspierają sprzedaż. Jaki wpływ na usprawnienie procesu zakupowego ma dziś technologia? W czym pomaga branży? Jak branża z niej korzysta?

Jaki wpływ na usprawnienie procesu zakupowego ma technologia?
Monika Świetlińska 16 lutego 2023

Automatyzacja i digitalizacja

To, że technologia może mieć znaczący wpływ na usprawnienie procesu zakupowego, nie ulega wątpliwości. Jest to możliwe chociażby poprzez umożliwienie automatyzacji i digitalizacji wielu jego etapów, takich jak: 

  • identyfikacja potrzeb, 
  • porównywanie produktów i cen, 
  • składanie zamówień, 
  • a także śledzenie dostaw i fakturowania. 

Dzięki temu możliwe jest zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów, a także poprawa jakości obsługi klienta i zwiększenie satysfakcji zakupowej.

10 powodów, dla których warto prowadzić blog dla e-sklepu10 powodów, dla których warto prowadzić blog dla e-sklepuMonika Świetlińska

Oprócz automatyzacji i digitalizacji, technologia może również wpłynąć na proces zakupowy przez:

  • umożliwienie personalizacji i dostosowywania do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów,
  • zwiększenie dostępności informacji o produktach i usługach, umożliwiając szybsze i łatwiejsze podejmowanie decyzji zakupowych,
  • poprawę współpracy i komunikacji między dostawcami a odbiorcami poprzez platformy i narzędzia do zarządzania relacjami z klientami (CRM),
  • wprowadzenie nowych kanałów sprzedaży, umożliwiając łatwiejszy i wygodniejszy dostęp do produktów i usług z dowolnego miejsca i o każdej porze,
  • poprawę efektywności i jakości analizy danych i informacji, co pozwala na lepsze podejmowanie decyzji biznesowych i optymalizację procesu zakupowego,
  • zastosowanie sztucznej inteligencji i automatyzacji, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne wykonywanie powtarzalnych i skomplikowanych zadań,
  • poprawę bezpieczeństwa i ochrony danych, dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa,
  • umożliwienie lepszego zarządzania zapasami i optymalizacji dostaw, co pozwala na zmniejszenie kosztów i zwiększenie efektywności.

Autorskie oprogramowanie

Implementacja zaawansowanych technologicznie narzędzi wymaga maksymalnego zaufania do własnych zasobów IT. Dbanie o rozwój autorskiego oprogramowania w celu sprawnego zarządzania, rozwoju i dostosowania do zmieniających się potrzeb klienta, ułatwia skuteczną ekspozycję przewag konkurencyjnych oraz sprostanie wyzwaniom determinowanym między innymi przez pandemię, wymagającą sytuację gospodarczą czy geopolityczną. 

Badanie „Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022” wskazują, że konsumenci w Internecie przede wszystkim kupują. Chętnie przenoszą się z szeroko pojętego offline’u głównie ze względu na wygodę i komfort w realizacji zakupów. 

ChatGPT. Czy może być szansą dla e-commerce?ChatGPT. Czy może być szansą dla e-commerce?Monika Świetlińska

Sektor e-commerce dzięki temu nadal intensywnie rośnie, tym bardziej że proces nabywania produktów jest coraz szybszy oraz bardziej intuicyjny, ewoluując wraz z samymi uczestnikami tego rynku. Z raportu CBOS wynika, że ponadto, 65% internautów w wieku 25-34 lata najczęściej realizuje zakupy właśnie drogą online’ową.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

- Odejście od kanałów tradycyjnych stało się normą na wielu płaszczyznach wraz z przyspieszeniem cyfrowej rewolucji. Innowacyjne łączenie rozwiązań technologicznych z finansowymi umożliwia sprawne funkcjonowanie na wciąż bardzo zagęszczonym rynku. Pożyczkodawcy rozwijają swoją ofertę poprzez zaawansowany proces analityczny oraz systemy IT. Na niską szkodowość produktów wpływają technologia big data i algorytmy machine learning. Twarde dane są obecnie najcenniejszym aktywem, a zapotrzebowanie na narzędzia pożyczkowe idzie w parze z identyfikacją potrzeb konsumentów. Transakcje bezgotówkowe same w sobie nie są już żadną innowacją. Sektor e-commerce kształtują jednak stosunkowo nowe rozwiązania, jak odroczone płatności, szybkie dostawy czy angażujące użytkownika treści na nośnikach komunikacji – powiedział Piotr Siwiec, prezes AIQLabs, właściciela marek SuperGrosz i "Kupuj Teraz – zapłać później".

Dlaczego jest to ważne?

Nowinki w obszarze systemów płatności elektronicznych pojawiają się bardzo często, a sami producenci tych rozwiązań nie tylko podążają za trendami, ale również je kreują, jednocześnie dostarczając pełen wachlarz metod płatności. Wystarczy wspomnieć o kartach płatniczych, odroczonych płatnościach czy e-portfelach.

W sprzedaży online to wygoda jest absolutnym priorytetem. W tle odbywają się natomiast procesy weryfikacji użytkownika, autentykacji i realizacji płatności online. Decydując się na oprogramowanie dla sklepu online, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rodzaj silnika, na którym zostanie postawiony. 

Dane stanowią centralną oś całego sklepu, jako zbiór informacji o produktach oraz klientach. Sam materiał jest niezwykle wrażliwy, natomiast jego wnikliwa analiza ułatwia identyfikację preferencji konsumentów. Ponadto, dzięki wsparciu odpowiednich narzędzi między innymi z sektora marketing automation, wspomniane potrzeby można również samodzielnie tworzyć, usprawniając proces zakupowy i wyprzedzając potrzeby kupujących online.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: