Jak skutecznie sprzedawać online za granicą?

Sprzedawanie online za granicą może być świetnym sposobem na rozszerzenie swojego biznesu i zwiększenie zysków. E-handel nie ogranicza przedsiębiorców w tym zakresie, prawo też staje się coraz bardziej przychylne sprzedaży transgranicznej. Sklepy nie ograniczają się do sprzedaży krajowej, ale próbują zdobywać zagraniczne rynki. Jak zrobić to skutecznie? O czym należy pamiętać, otwierając się na rynki międzynarodowe?

Jak skutecznie sprzedawać online za granicą?
Monika Świetlińska 21 lutego 2023

Większość sklepów internetowych zaczyna działalność od sprzedaży we własnym kraju, czy regionie. Głównie wynika to z łatwości wysyłki produktów i chęci ograniczenia postrzeganych wyzwań związanych ze sprzedażą produktów do innych krajów. 

Bądź ostrożny we współpracy z azjatyckimi platformami. Część 1Bądź ostrożny we współpracy z azjatyckimi platformami. Część 1Monika Świetlińska

Już w 2021 roku wartość rynku zagranicznego w Stanach Zjednoczonych wyniosła 470 mld dolarów, w Unii Europejskiej — 465 mld dolarów, ale najwięcej przypadło Azji — 1965 mld dolarów. Biorąc pod uwagę te dane, jasne jest, że – aby wykorzystać pełny potencjał rynku – najlepszym rozwiązaniem jest sprzedaż międzynarodowa, dlatego coraz częściej przedsiębiorcy decydują się wyjść dalej niż własny kraj. 

Kilka wskazówek, jak skutecznie sprzedawać online za granicą

    1. Wybierz odpowiednią platformę sprzedażową, która jest popularna w danym kraju, w którym chcesz sprzedawać. W Europie popularne są np. Amazon, eBay czy Allegro, a w Azji Alibaba i JD.com.
    2. Przeprowadź badania rynku, aby dowiedzieć się, co lokalni klienci lubią i czego szukają, a później dostosuj swoją ofertę do kultury i preferencji lokalnych klientów.
      1. Upewnij się, że twoi klienci mają łatwy dostęp do różnych metod płatności, a proces płatności jest łatwy i bezpieczny. Zapewnij im ten dostęp.
        1. Zapewnij również szybką i niezawodną dostawę, wybierając sprawdzone firmy kurierskie, które oferują szybką i niezawodną dostawę. Upewnij się, że ceny za dostawę są konkurencyjne.
          1. Zapewnij wsparcie klientom w języku, którym posługują się w danym kraju.
            1. Wykorzystaj różne kanały marketingowe, takie jak social media, reklamy online czy współpraca z lokalnymi blogerami, aby promować swoją ofertę w danym kraju.
              1. Zadbaj o jakość obsługi klienta, odpowiadaj na pytania i problemy klientów w jak najkrótszym czasie.
                1. Upewnij się, że przestrzegasz przepisów i regulacji dotyczących sprzedaży online w danym kraju, w tym np. przepisów dotyczących zwrotów towarów.

                  O czym jeszcze pamiętać?

                  Sprzedawanie online za granicą może być trudne i wymagające. Należy więc pamiętać o kilku kluczowych kwestiach:

                  Audyt sklepu internetowego. Kiedy? W jakim celu?Audyt sklepu internetowego. Kiedy? W jakim celu?Monika Świetlińska

                    • Przepisy i regulacje dotyczące handlu elektronicznego różnią się w zależności od kraju, czy kontynencie w którym chcesz sprzedawać. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy więc dokładnie przeanalizować wymagania prawne i zapoznać się z przepisami dotyczącymi ochrony konsumenta, zwrotów, rachunkowości, a także wymogami celnymi i podatkowymi. Unia Europejska w ostatnim czasie stara się ujednolicać prawo na swoim terenie, nie zmienia to jednak faktu, że konkretne kraje mają również swoje wewnętrzne zasady.
                    • Komunikacja z klientami za granicą wymaga znajomości kultury danego kraju. Należy więc przygotować odpowiednie materiały reklamowe, strony internetowe, a także zapewnić obsługę klientów w języku, w którym będą chcieli się komunikować. Należy też pamiętać o tradycjach kulturze, obyczajach i przyzwyczajeniach ludzi, ale także o charakterystyce prowadzonego biznesu.
                      • Na każdym rynku są już firmy, które oferują podobne produkty. Przed rozpoczęciem sprzedaży warto zrobić analizę konkurencji i przemyśleć, jakie elementy naszej oferty będą nas wyróżniać.
                        • Ważne jest, aby nasza oferta była widoczna dla potencjalnych klientów za granicą. Warto zainwestować w reklamy, SEO i inne działania marketingowe, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów. Warto jednak zbadać, jaka forma dotarcia do klientów będzie najskuteczniejsza. Za przykład nieskutecznego wydania olbrzymiego budżetu jest opłacenie reklam radiowych przez Shopee i generalnie stosowanie agresywnych reklam. w Polsce się one nie sprawdziły.
                          • Obsługa klientów może być trudna, szczególnie jeśli nie mówimy w ich języku. Warto zainwestować w tłumaczenie odpowiedzi i zapewnić odpowiednią obsługę klienta, która zwiększy szanse na pozytywne opinie i dalsze zamówienia.

                            Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

                            zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

                              Jeśli to wszystko już wiemy, to…

                              Warto zastanowić się, czy chcemy sprzedawać poprzez własny sklep internetowy, czy może za pośrednictwem znanej już platformy handlowej.

                              Wielu specjalistów uważa, że tworzenie własnych e-sklepów za pomocą narzędzi typu Shopify, opłaca się bardziej. Bo, po pierwsze, jest bardzo proste, a po drugie, budujemy własny sklep i nie uzależniamy się tak bardzo od innych, jak to jest w przypadku platform handlowych, gdzie w zasadzie warunki są z góry narzucane. 

                              Rewolucja e-commerce według... ONZ. Tańsze paczki międzynarodoweRewolucja e-commerce według... ONZ. Tańsze paczki międzynarodoweAnna Petynia-Kawa

                              Własny sklep na platformach do tworzenia witryn e-commerce to też pewien poziom przewidywalności kosztów prowadzenia witryny: takich jak hosting, koszty domeny i inne powiązane opłaty. Jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą uzyskać dokładną prognozę, ile będzie ich kosztować sprzedaż online – coś, co może stać się bardziej złożone w miarę ekspansji na nowe kraje.

                              Warto też dodać, że takie narzędzia, jak chociażby wspomniane Shopify, pomagają dotrzeć do nowych konsumentów na całym świecie, dostosowując ich doświadczenia do zwiększenia konwersji i zasięgów.

                              Z kolei międzynarodowe platformy handlowe typu eBay, Rakuten, Alibaba czy Amazon umożliwiają dostęp do już gotowej, międzynarodowej grupy konsumentów. Na przykład, kiedy sprzedajesz w serwisie eBay, możesz wybrać miejsce, do którego chcesz dostarczyć przedmiot na świecie, co wykładniczo otwiera bazę potencjalnych klientów.

                              Inną zaletą korzystania z tych platform do sprzedaży międzynarodowej jest fakt, że możesz rozpocząć sprzedaż znacznie szybciej, niż gdybyś miał stworzyć własną witrynę. Wszystko, co musisz zrobić, to przesłać swoje produkty, wybrać odpowiednie opcje i w zasadzie to wszystko. Wiąże się to jednak z kosztami, ponieważ takie platformy zwykle pobierają znacznie wyższe opłaty niż te, które płacisz, gdy zarządzasz własną witryną.

                              Jakie jest najlepsze rozwiązanie: zainwestować w oba kanały dotarcie do nowych klientów. 

                              Platformy typu marketplace mogą być dobrym rozwiązaniem w połączeniu z własną witryną internetową. To ci pozwoli korzystać z gotowego międzynarodowego zasięgu, a jednocześnie generować sprzedaż po niższych kosztach.

                              Czy ten artykuł był przydatny?

                              Udostępnij: