Majówka: sprzedaż spadnie, ale nie we wszystkich kategoriach
Liczba zamówień online w pierwszym tygodniu maja może spaść nawet o 15%. Nie dotyczy to jednak wszystkich kategorii produktów. Które branże mogą spodziewać się wzrostu sprzedaży?
Tendencje zakupowe w maju
Wielu Polaków w początku maja korzysta z okazji, aby wziąć dodatkowe dni wolne i zorganizować całotygodniową przerwę od pracy. Ten czas jest często przeznaczony na odpoczynek, co może wpłynąć na zmiany w zachowaniach zakupowych.
E-handel 2023. Wydarzenia, organizacja kalendarzaMonika Świetlińska
Admitad przeanalizował ponad milion zamówień z kwietnia i maja 2022 r., a także z ostatniego miesiąca, aby zrozumieć, jakie kategorie produktów cieszą się popularnością w tym okresie.
W ubiegłym roku, między 1 a 7 maja, aktywność zakupowa wyraźnie się obniżyła, w porównaniu do kwietnia. Spadek dotyczył zarówno liczby zakupów (-15%), jak i sumarycznej kwoty wydanej przez użytkowników (-13%). Jednak wartość jednostkowej transakcji wzrosła wtedy średnio z 80 zł do 85 zł. Można zatem spodziewać się, że aktywność kupujących w trakcie tegorocznej majówki również nieco się zmniejszy.
Warto jednak pamiętać, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ogólna aktywność zakupowa online istotnie wzrosła. W kwietniu 2023 r. polscy konsumenci złożyli średnio o 32% więcej zamówień online niż w tym samym okresie rok wcześniej. O ponad 35% wzrosła też średnia wartość zakupów. Biorąc pod uwagę tę tendencję, nadchodzący weekend majowy może się okazać obiecujący dla całej branży e-commerce.
Jakie kategorie produktów mogą sprzedawać się lepiej?
Od początku kwietnia wyjątkową popularnością cieszy się kategoria “Dom i ogród”, stanowiąc 10-12% wszystkich zamówień. Majówka to dla części Polaków doskonała okazja do remontu, zmiany wystroju mieszkania czy przygotowania ogrodu do letnich spotkań w gronie przyjaciół.
W ubiegłym roku, według Admitad, kategorie takie jak “Bielizna”, “Biżuteria i akcesoria” czy “Odzież damska” zanotowały największy wzrost udziału w całości zakupów. Grupy te obejmują stroje kąpielowe i akcesoria plażowe, takie jak kapelusze, okulary przeciwsłoneczne czy lekka odzież.
Trendy w e-commerce na rok 2023. Część czwartaMonika Świetlińska
Z drugiej strony, dużą popularnością cieszyły się również kategorie związane ze sposobami na spędzanie wolnego czasu pod dachem: “Zabawki i hobby” czy “Gry komputerowe”.
- Wszystko wskazuje na to, że podobne trendy utrzymają się również w tym roku. Dodatkowo, wzrost sprzedaży produktów online (w porównaniu do roku ubiegłego) może oznaczać, że i majówka przyniesie sprzedawcom większe zyski, niż w 2022 r. Już teraz, w tygodniu poprzedzającym sam weekend majowy, można mówić o zwiększonej aktywności użytkowników Internetu w witrynach i aplikacjach sprzedażowych - wskazali eksperci z Admitad.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
W związku z tym, dla firm działających w branży e-commerce, majówka może być okresem, w którym warto zwrócić szczególną uwagę na promowanie popularnych kategorii produktów, takich jak "Dom i ogród" czy odzież i akcesoria sezonowe. Przy odpowiednim planowaniu kampanii marketingowych, można wykorzystać ten okres do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów.
Podsumowując...
Warto również pamiętać, że mimo niższej aktywności zakupowej podczas majówki, wartość jednostkowej transakcji może być wyższa, co pokazują statystyki z poprzedniego roku. Dlatego warto dostosować ofertę i promocje, aby spełniać oczekiwania klientów, którzy poszukują okazji do zakupu większej ilości produktów bądź produktów o wyższej wartości.
Majówka to szczególny okres dla branży e-commerce, gdyż może nieco obniżać aktywność zakupową, ale jednocześnie zwiększać wartość jednostkowej transakcji. Warto uwzględnić te tendencje podczas planowania działań marketingowych i sprzedażowych, aby w pełni wykorzystać potencjał majówki na rynku e-commerce.