Majówka: sprzedaż spadnie, ale nie we wszystkich kategoriach

Liczba zamówień online w pierwszym tygodniu maja może spaść nawet o 15%. Nie dotyczy to jednak wszystkich kategorii produktów. Które branże mogą spodziewać się wzrostu sprzedaży?

Majówka: sprzedaż spadnie, ale nie we wszystkich kategoriach
Monika Świetlińska 27 kwietnia 2023

Tendencje zakupowe w maju

Wielu Polaków w początku maja korzysta z okazji, aby wziąć dodatkowe dni wolne i zorganizować całotygodniową przerwę od pracy. Ten czas jest często przeznaczony na odpoczynek, co może wpłynąć na zmiany w zachowaniach zakupowych.

E-handel 2023. Wydarzenia, organizacja kalendarzaE-handel 2023. Wydarzenia, organizacja kalendarzaMonika Świetlińska

Admitad przeanalizował ponad milion zamówień z kwietnia i maja 2022 r., a także z ostatniego miesiąca, aby zrozumieć, jakie kategorie produktów cieszą się popularnością w tym okresie.

W ubiegłym roku, między 1 a 7 maja, aktywność zakupowa wyraźnie się obniżyła, w porównaniu do kwietnia. Spadek dotyczył zarówno liczby zakupów (-15%), jak i sumarycznej kwoty wydanej przez użytkowników (-13%). Jednak wartość jednostkowej transakcji wzrosła wtedy średnio z 80 zł do 85 zł. Można zatem spodziewać się, że aktywność kupujących w trakcie tegorocznej majówki również nieco się zmniejszy.

Warto jednak pamiętać, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ogólna aktywność zakupowa online istotnie wzrosła. W kwietniu 2023 r. polscy konsumenci złożyli średnio o 32% więcej zamówień online niż w tym samym okresie rok wcześniej. O ponad 35% wzrosła też średnia wartość zakupów. Biorąc pod uwagę tę tendencję, nadchodzący weekend majowy może się okazać obiecujący dla całej branży e-commerce.

Jakie kategorie produktów mogą sprzedawać się lepiej? 

Od początku kwietnia wyjątkową popularnością cieszy się kategoria “Dom i ogród”, stanowiąc 10-12% wszystkich zamówień. Majówka to dla części Polaków doskonała okazja do remontu, zmiany wystroju mieszkania czy przygotowania ogrodu do letnich spotkań w gronie przyjaciół.

W ubiegłym roku, według Admitad, kategorie takie jak “Bielizna”, “Biżuteria i akcesoria” czy “Odzież damska” zanotowały największy wzrost udziału w całości zakupów. Grupy te obejmują stroje kąpielowe i akcesoria plażowe, takie jak kapelusze, okulary przeciwsłoneczne czy lekka odzież. 

Trendy w e-commerce na rok 2023. Część czwartaTrendy w e-commerce na rok 2023. Część czwartaMonika Świetlińska

Z drugiej strony, dużą popularnością cieszyły się również kategorie związane ze sposobami na spędzanie wolnego czasu pod dachem: “Zabawki i hobby” czy “Gry komputerowe”.

- Wszystko wskazuje na to, że podobne trendy utrzymają się również w tym roku. Dodatkowo, wzrost sprzedaży produktów online (w porównaniu do roku ubiegłego) może oznaczać, że i majówka przyniesie sprzedawcom większe zyski, niż w 2022 r. Już teraz, w tygodniu poprzedzającym sam weekend majowy, można mówić o zwiększonej aktywności użytkowników Internetu w witrynach i aplikacjach sprzedażowych - wskazali eksperci z Admitad.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

W związku z tym, dla firm działających w branży e-commerce, majówka może być okresem, w którym warto zwrócić szczególną uwagę na promowanie popularnych kategorii produktów, takich jak "Dom i ogród" czy odzież i akcesoria sezonowe. Przy odpowiednim planowaniu kampanii marketingowych, można wykorzystać ten okres do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów.

Podsumowując...

Warto również pamiętać, że mimo niższej aktywności zakupowej podczas majówki, wartość jednostkowej transakcji może być wyższa, co pokazują statystyki z poprzedniego roku. Dlatego warto dostosować ofertę i promocje, aby spełniać oczekiwania klientów, którzy poszukują okazji do zakupu większej ilości produktów bądź produktów o wyższej wartości.

Majówka to szczególny okres dla branży e-commerce, gdyż może nieco obniżać aktywność zakupową, ale jednocześnie zwiększać wartość jednostkowej transakcji. Warto uwzględnić te tendencje podczas planowania działań marketingowych i sprzedażowych, aby w pełni wykorzystać potencjał majówki na rynku e-commerce.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: