Nieuczciwa cena: niekompletna, niejasna, dyskryminująca

Przedsiębiorcy reklamujący i sprzedający swoje produkty na terenie UE są zobowiązani do podawania ceny produktów w sposób na tyle jasny, aby klient mógł łatwo porównać je z cenami podobnych towarów i dokonać świadomego wyboru. Cena musi zawierać informacje o wszystkich podatkach i dodatkowych opłatach administracyjnych, które nie są opcjonalne. 

Nieuczciwa cena: niekompletna, niejasna, dyskryminująca
Dorota Kraskowska 31 stycznia 2020

Sprzedawca ma obowiązek podawania kompletnej informacji o cenach

Niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy klient dokonuje rezerwacji online w sklepie, po czym cena usługi wzrasta, bo powiększają ją dodatkowe opłaty, które nie zostały wymienione na wcześniejszym etapie rezerwacji.  

Cena ma być kompletna — powinna zawierać wszystkie informacje o podatkach i opłatach dodatkowych. Jeśli podana cena nie jest ostateczną ceną produktu i będą do niej doliczone dodatkowe koszty, klient musi być o tym poinformowany z góry. 

Sprzedawca ma obowiązek zapewnienia klientowi łatwego porównania cen poszczególnych produktów, niezależnie od tego, jak towary są pakowane i ile jednostek jest sprzedawanych łącznie.

Sprzedawca nie może stosować dyskryminacji cenowej

Sprzedawca nie może pobierać od klientów dodatkowych opłat za produkty i usługi tylko dlatego, że klient jest obywatelem innego kraju UE, czyli na podstawie tzw. kryteriów obywatelskich. Ceny produktów w poszczególnych krajach unijnych mogą się oczywiście różnić, ale te różnice muszą być oparte na obiektywnych kryteriach (będą nimi na przykład różne koszty przesyłki obowiązujące w poszczególnych krajach UE).

Sprzedawca ma prawo ustalać inne ceny w swoich różnych punktach sprzedaży, takich jak sklepy i strony internetowe. Może też wprowadzać specjalne oferty tylko w określonym regionie danego kraju. Ale zgodnie z unijnymi przepisami wszystkie te oferty powinny być dostępne dla konsumentów z pochodzących z innych krajów Unii Europejskiej.

Oto trzy sytuacje, kiedy sprzedawcy nie mogą stosować różnic w dostępie do towarów i usług dla klientów pochodzących z różnych krajów UE:

  1. różnice w dostępie nie są uzasadnione, gdy mamy do czynienia ze sprzedażą towarów bez fizycznej dostaw — klient kupuje towar online bez zamawiania dostawy do domu i sam go odbiera ze sklepu,

  2. różnice w dostępie nie są uzasadnione w przypadku sprzedaży usług świadczonych drogą elektroniczną takich jak usługi przetwarzania w chmurze czy web hosting (z wyłączeniem treści chronionych prawem autorskich),

  3. różnice w dostępie nie są uzasadnione w przypadku sprzedaży usług świadczonych w określonej lokalizacji, np. wynajem aut, rezerwacja hoteli, bilety wstępu do różnego rodzaju punktów rozrywki.

Jeśli w tych trzech wymienionych wyżej sytuacjach sprzedawcy będą stosować inne ceny dla konsumentów pochodzących z różnych krajów UE, będziemy mieć do czynienia z zabronioną dyskryminacją cenową. 

Sprzedawca, który ma kilka wersji swojej strony internetowej dla różnych krajów, powinien zapewnić klientowi wybór wersji strony. Przekierowanie klienta na inną wersję strony powinno odbyć się za jego zgodą. W dowolnym momencie powinien mieć on również możliwość zmiany wyboru wersji strony. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Sprzedawca ma obowiązek podawania ceny jednostkowej na opakowaniu

Aby klient mógł łatwo porównać ceny produktów w opakowaniach różnej wielkości czy ceny poszczególnych marek, sprzedawca ma obowiązek podawać nie tylko ceny produktu, ale również ceny jednostkowe, np. za jeden kg czy litr. Taka informacja musi być łatwa do odnalezienia i podana w sposób zrozumiały. Dzięki temu klient będzie mógł łatwo i szybko porównać, ile np. zaoszczędzi wybierając  5-kilogramowy worek proszku do prania zamiast opakowania 1-kilogramowego.

Sprzedawca nie zawsze ma obowiązek podawania ceny jednostkowej. Nie muszą jej zawierać produkty sprzedawane w automatach, na aukcji, dzieła sztuki i antyki, z racji ich szczególnego charakteru i przeznaczenia.  

Co zrobić, gdy klient nie odbiera przesyłki za pobraniem?Co zrobić, gdy klient nie odbiera przesyłki za pobraniem? Alicja Skibińska

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: