Ranking e-commerce. Które e-sklepy i platformy na szczycie?

Warto śledzić analizy związane z popularnością platform handlowych i e-sklepów. Dla wielu biznesów e-commerce mogą stać się inspiracją, w jaki sposób prowadzić swoją działalność, by była ona atrakcyjna dla klientów, lub z którymi markami współpracować.

Ranking e-commerce. Które e-sklepy i platformy na szczycie?
Monika Świetlińska 29 września 2022

Najnowszy raport SentiOne, opublikowany końcówką września 2022, pokazuje, że  największą popularnością wśród polskich internautów spośród platform e-commerce’owych cieszy się Ceneo, a największą sympatią Tania Książka. W mediach natomiast najczęściej wymieniane są Allegro i Amazon. Aż 40 proc. wypowiedzi na temat serwisów sprzedających online pochodzi z Twittera.

Ostatni rok popularności

Jak pokazuje badanie Gemius, zakupy przez Internet robi dziś 77 procent polskich internautów, a wśród najczęściej kojarzonych serwisów związanych z zakupami internetowymi znajdują się przede wszystkim platformy typu marketplace, czyli gromadzące oferty różnych sprzedawców. 

Firma SentiOne sprawdziła, które e-sklepy cieszą się największą popularnością wśród polskich Internautów. Analiza objęła okres od września 2021 do września 2022.

Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientówBlack Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientówMonika Świetlińska

Jakie są wyniki? Pod względem całkowitej liczby wzmianek bezkonkurencyjnie prowadzi serwis Ceneo, wymieniany 505,6 tys. razy. Niemal 25 procent tych wypowiedzi pochodzi z lipca tego roku. Drugie w kolejności jest Allegro — ponad 353,7 tys. wzmianek — a trzecie miejsce zajmuje Empik (tak, tak — to również marketplace) — 341,6 tys. wzmianek.

Za nim znalazły się: 

  • serwis OLX (313,7 tys. wzmianek), 
  • platforma do sprzedaży używanych rzeczy Vinted (134,5 tys. wzmianek), 
  • sieć drogerii Rossmann (105,2 tys. wzmianek), 
  • księgarnia Tania Książka (76,2 tys. wzmianek)
  • serwisy Aliexpress (55,3 tys. wzmianek), 
  • Amazon (50,8 tys. wzmianek)
  • Shopee (36,4 tys. wzmianek)

Pod względem zasięgu pierwsze trzy miejsca zajmują Allegro, OLX i Empik.

- Trochę inaczej prezentuje się popularność tych platform, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko wzmianki w mediach — tutaj dominują Amazon i Allegro, pozostawiając innych daleko w tyle. We wrześniu, być może w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, znacząco podskoczyła liczba publikacji, których autorzy wspominali o Empiku. Taką samą zależność zauważyliśmy w ubiegłym roku - komentuje Wojciech Łuszczyński, Head of Marketing w SentiOne, dodając: - Natomiast, jeśli chodzi o sympatię internautów, to zdecydowanym zwycięzcą jest Tania Książka, niemal połowa wypowiedzi na jej temat ma pozytywny wydźwięk. Ta sympatia utrzymuje się konsekwentnie już od dłuższego czasu — pierwszą pozycję pod względem pozytywnie nacechowanych wzmianek zajmowała również w opracowanym przez nas na początku roku rankingu najpopularniejszych marek w polskim Internecie za cały 2021 rok.

Twitter — to tu się najwięcej rozmawia o e-zakupach

Najważniejszym kanałem komunikacji w kontekście e-commerce jest Twitter, z którego pochodzi ponad 40 procent wszystkich wypowiedzi na temat wymienionych platform.

Drugie w kolejności są portale informacyjne (37 procent wzmianek), a trzeci Facebook (14 procent wzmianek). 

Jakie działania e-commercowe radzi Meta na święta i jesienne wyprzedaże?Jakie działania e-commercowe radzi Meta na święta i jesienne wyprzedaże?Monika Świetlińska

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

- Zarejestrowaliśmy bardzo mało wypowiedzi z TikToka, co po części wynika z wciąż niewielkiej aktywności firm na tej platformie, mimo jej rosnącej popularności. Z TikToka korzysta już ponad miliard użytkowników miesięcznie, a pod względem czasu spędzanego w aplikacji przez jej użytkowników zdecydowanie przewyższa konkurencję — zaznacza Wojciech Łuszczyński, Head od Marketing w SentiOne.

Jakie wnioski?

Nasze wnioski, które mogą być podpowiedzią dla e-sklepów, jak kierować swoimi działaniami, by przyniosły one jeszcze lepsze efekty:

1. Przejrzyj sklep Tania Książka, przyjrzyj się, jaką komunikację prowadzi, jakie rozwiązania proponuje swoim klientom, by zakupy były wygodne i przyjemne, sprawdź ceny, jakie proponuje za produkty, a także — jaką komunikację prowadzi w social mediach. Ciekawą opcją jest zrobienie zakupów, by dowiedzieć się, jak wygląda proces od zamówienia do dostarczenia paczki (jaki jest czas realizacji, jak funkcjonuje obsługa klienta) oraz komunikacja posprzedażowa.

2. Rozważ założenie konta swojego biznesu na Twitterze, obecnie TikTok nie będzie najlepszą alternatywą.

3. Przeanalizuj, z którymi platformami handlowymi współpracujesz i czy cieszą się one zainteresowaniem. Jeśli nie współpracujesz z żadną, czas najwyższy wziąć poważnie pod uwagę taką opcję, zwłaszcza z Ceneo, Allegro, Empik czy OLX. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: