Trendy w e-commerce na rok 2023. Część druga

W jakim kierunki będzie rozwijał się e-commerce w przyszłym roku? Na co e-sprzedawcy będą musieli zwrócić uwagę? Jakie znaczenie będą mieć e-konsumenci? Na te pytania odpowiadają nasi eksperci. Zapraszamy do lektury drugiej części naszego cyklu "Trendy w e-commerce na rok 2023".

Trendy w e-commerce na rok 2023. Część druga
Monika Świetlińska 25 listopada 2022

Rafał Jackiewicz, Dyrektor ds. Strategii i Budowania Wartości Klienta w spółce Glosel (właściciel TaniaKsiazka.pl i Bee.pl)

To, w jakim kierunku będzie zmierzał rynek, jest mocno związane z wyzwaniami, jakie stoją przed e-commerce dziś i jakie pojawią się w niedalekiej przyszłości, a które już możemy dostrzegać na horyzoncie. 

Wymienię tylko kilka z nich: spadająca lojalność klientów, bardziej agresywna konkurencja cenowa wynikająca z prób poradzenia sobie z bieżącymi trudnościami, rosnące oczekiwania klientów napędzane przez przyzwyczajenia okresu pandemii. Obok tego rosnące koszty prowadzenia działalności, wynikające z ustawodawstwa oraz rozpędzającej się inflacji, która również będzie powodować większą wstrzemięźliwość klientów podczas zakupów.

Trendy w e-commerce na rok 2023. Część pierwszaTrendy w e-commerce na rok 2023. Część pierwszaMonika Świetlińska

Możemy zatem obserwować jeszcze większą koncentrację e-commerce na klientach, ich potrzebach, satysfakcji i zaangażowaniu. Rozumiem przez to działania zmierzające do rozwoju propozycji sprzedażowej, która może zaspokoić dodatkowe oczekiwania klientów w obrębie określonej potrzeby, budowania przekonujących powodów do ponawiania zakupów, pracy nad aktywacjami klienckimi, wzrostem zaangażowania czy mechanizmami lojalizacyjnymi.

To, co pozostało po pandemii, to mocniejsze przenikanie się sprzedaży online i offline. To z kolei prowadzi do szansy dla tych organizacji, które dysponują takimi kanałami oraz wypracują zmiany, które poprawią doświadczenia klientów omnichannel. Lepsze doświadczenia klientów oznaczają wyższą powracalność, lepszą efektywność i budowę przewagi konkurencyjnej.

Kolejnym kierunkiem, który dostrzegam, będzie koncentracja na danych, analityce. W tym widzę metodę na szukanie rozwiązań zwiększających efektywność i konkurencyjność prowadzenia biznesu. Takie podejście może zmniejszyć negatywny wpływ pogarszającego się otoczenia makroekonomicznego na organizacje. Wyróżnię dwa aspekty: lepszą monetyzację wewnętrznych danych o klientach poprzez prowadzenie skuteczniejszych działań marketingowych oraz optymalizację nieefektywnych procesów w samej organizacji.

Jarosław Uczkiewicz, w branży cyfrowej/internetowej od 1999 roku. Obecnie jako freelancer pracuje dla Spółki Ferax (marki Gatta i Wola) jako Dyrektor ds. e-commerce i digital

Rosnące znaczenie marketplace – na rynku polskim ugruntuje się pozycja marketplace tj. liderowanie Allegro będzie niezagrożone, ale poprzez konkurencję nasz rodzinny hegemon e-handlu będzie także zmuszony do ciężkiej pracy nad zwiększeniem przewagi nad goniącym go peletonem. Amazon i Shopee oraz inne podmioty także będą zmuszone do aktywniejszej obecności na polskim rynku inaczej Allegro odjedzie im już daleko. Wszystkie monobrandy obecne na rynku e-commerce będą musiały przejrzeć swoją strategię i zastanowić się nad rozszerzaniem oferty tak, aby na swych platformach oferować produkty konkurencyjnych marek lub komplementarne.

Tworzysz profile klientów w programie lojalnościowym?Tworzysz profile klientów w programie lojalnościowym?Monika Świetlińska

Smartphonizacja – brzmi jak banał, jednak trend się będzie utrzymywał i powoli zmuszał wszystkie podmioty do przebudowy swych platform jeszcze wyraźniej pod rozdzielczości mobilne i/lub uruchomienia własnych aplikacji mobilnych, co jeszcze bardziej zmniejszy marżę pozyskiwaną w dziale e-commerce (inwestycje). Sam jestem ciekawy, czy pojawi się technologia powszechna, związana z rozdzielczościami mobilnymi (na wzór PWA), która pozwoli na szybsza transformację i optymalizację w myśl założenia „mobile first!”.

Rosnące koszty pozyskiwania ruchu/elastyczna polityka cenowa  – prawie 20% inflacji (koniec listopada 2022), słaba waluta krajowa oraz praktycznie monopole na rynku e-reklamy. Jak to się może skończyć? Spadek ROAS lub ich przeszacowanie i pozyskanie mniej satysfakcjonujących wskaźników. Z drugiej strony, szansą dla bardziej elastycznych sprzedawców on-line może być bardziej elastyczna i reagująca na sytuację rynkową w tym wymagania konsumentów polityka cenowa i promocyjna. Jak wiemy – mniejszy okręt wolniej płynie, ale i szybciej może zmieniać kierunek i kurs.

Rok 2023 będzie zapewne wyzwaniem dla większości biznesów, pytanie tylko, czy w związku z przewidywanymi turbulencjami na rynku, „łowcy okazji” będą szturmować Internet czy galerie handlowe. Jako osoba związana z branżą od 1999 roku obstawiam czerwoną pigułkę, czyli e-commerce.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: