Audyt sklepu internetowego. Kiedy? W jakim celu?

Prowadząc sklep internetowy, musisz cały czas pamiętać, jaki cel przyświeca Twojej działalności. By go osiągnąć i stawiać sobie kolejne, trzeba być na bieżąco z najważniejszymi trendami, należy także regularnie kontrolować efektywność swojego biznesu. Pomocny może się tu okazać audyt.

Audyt sklepu internetowego. Kiedy? W jakim celu?
Monika Świetlińska 28 listopada 2022

Na wstępie

Audyt może dotyczyć wielu obszarów działalności e-commerce, począwszy od analizy samego serwisu, tzn. funkcjonalności, pod kątem technicznym czy marketingowym, jak i pod względem konkurencji, ale także, co ważniejsze, czy e-sklep odpowiada wszystkim wymogom prawnym. Spośród tych wszystkich elementów, podlegających kontroli, to właśnie dostosowanie biznesu do obowiązującego prawa wydaje się kluczowe. Dlaczego? Bo ewentualne uchybienia mogą skończyć się bolesnymi karami, w tym od UODO czy UOKiK. 

Kiedy i dlaczego warto wykonać audyt?

Pogłębiona analiza elementów, które mają wpływ na funkcjonowanie sklepu, pozwala wyeliminować błędy i znaleźć oraz wdrożyć skuteczne rozwiązania dla sklepu internetowego. I niezależnie, czy mówimy tu o początkującym biznesie, czy z wieloletnim doświadczeniem. Nie ulega jednak wątpliwości, że wyeliminowanie ewentualnych błędów już na początku działalności pomoże przedsiębiorcy szybciej osiągnąć cele bez potknięć i utraty pieniędzy, które trzeba by było przeznaczyć na przykład na kary administracyjne.

Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Regulamin aplikacji mobilnej — czy każdy e-sklep musi go mieć?Monika Świetlińska

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Bezwzględnym wskazaniem do przeprowadzenia audytu jest sytuacja, kiedy to klienci zgłaszają nam błędy po naszej stronie i, co gorsza, wynikają one z naszego niedostosowania się do Ustawy o prawach konsumenta. Jako odpowiedzialne przedsiębiorstwo każdy e-sklep ma obowiązek dostosować się do wciąż aktualizowanej ustawy (a zaraz czekają nas kolejne zmiany) i powinien przestrzegać tego bez względu na sygnały klientów. Jeśli jednak tego nie zrobi, mając już sygnały z zewnątrz, ryzykuje karą do 10% obrotu za miniony rok. Konsumenci są bowiem szczególnie wyczuleni na nieprawidłowości związane z zawieraniem umów sprzedaży na odległość.

Weryfikacja prawna

Biorąc pod uwagę kwestie prawne, każdy sklep musi działać m.in. zgodnie z ustawą:

    • o prawach konsumenta
    • o świadczeniu usług drogą elektroniczną
      • z RODO
        • “Kodeks spółek handlowych”
          • “Prawo telekomunikacyjne”.

            A w szczególności, jeśli chodzi o kanał komunikacji (za pośrednictwem strony internetowej), niezbędne informacje dla kupujących dotyczących warunków zakupów, karty produktowe i cały proces sprzedaży, w tym komunikacja e-mail wysyłana do klientów.

            - Podczas takiego audytu analizie mogą być poddawane wybrane strony informacyjne sklepu internetowego, wybrane karty produktowe w określonych kategoriach z uwzględnieniem różnych typów asortymentu. Audytor może również złożyć testowe zamówienie celem weryfikacji procesu oraz komunikacji z klientem - wyjaśnia Rafał Stępniewski, od 15 lat związany z branżą e-commerce, prezes zarządu Rzetelna Grupa Sp. z o.o., spółki będącej właścicielem marki rzetelnyregulamin.pl.

            Cel audytu prawnego e-sklepu

            Jest przynajmniej pięć priorytetów, o których powinien pamiętać każdy właściciel sklepu internetowego i na których skupić swoją uwagę, myśląc o poprawnym funkcjonowaniu swojego biznesu. Są to: 

            Rewolucja e-commerce według... ONZ. Tańsze paczki międzynarodoweRewolucja e-commerce według... ONZ. Tańsze paczki międzynarodoweAnna Petynia-Kawa

              1. właściwe treści zgód na stronę internetową do formularzy, gdzie klient podaje dane osobowe,
              2. świadomość tego, co i w jaki sposób należy zmienić na stronie internetowej sklepu,
                • treści stron informacyjnych w zakresie niezbędnym do poprawnego spełnienia wymogów prawnych (regulamin, polityka prywatności itp.)
                  • formularze zgodne z nowymi przepisami
                    • poprawne dokumenty, które należy wysłać do klienta po złożonym zamówieniu celem poświadczenia obowiązków informacyjnych na piśmie, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta.

                    Jeśli masz wątpliwości, czy Twój sklep funkcjonuje zgodnie z prawem e-commerce, zweryfikuj, czy Twoje obawy są uzasadnione

                    Czy ten artykuł był przydatny?

                    Udostępnij: