Branża e-commerce w pandemii: warto inwestować w SEO

W sobotę 28 listopada br. stęsknieni klienci szturmem ruszyli na zakupy do sklepów stacjonarnych po miesięcznym zamknięciu tych placówek. Nie zmienia to jednak faktu, że rok 2020 należy do branży e-commerce: pandemia COVID-19 przeniosła handel do sieci. Sprzedawcy internetowi docenili wartość inwestycji w SEO. Jak skutecznie pozyskiwać ruch z SEO?

Branża e-commerce w pandemii: warto inwestować w SEO
Rafał Stępniewski 20 listopada 2020

Choć tradycyjne zakupy zawsze będą miały swoich zwolenników, to jednak lockdown zapewnił sklepom internetowym mnóstwo nowych klientów. Badania Gemius pokazują, że obecnie 73 procent Polaków robi zakupy w internecie — to o 11 procent więcej niż rok temu. 

Pandemia nie tylko przeniosła handel do sieci, zmieniła również preferencje zakupowe konsumentów. Wielu z nich zaczęło po raz pierwszy korzystać z płatności elektronicznych, Blik osiąga rekordowe wyniki, a operator płatności Tpay odnotował wzrost liczby transakcji aż o o 517 procent. Z danych Instytutu Sobieskiego wynika, że ok. 30 procent klientów w czasie pandemii częściej wykonuje płatności online. 

Klienci uważniej czytają regulaminy sklepów internetowych, coraz lepiej znają swoje prawa konsumenckie, chętniej korzystają z paczkomatów, które wprowadziły prawdziwą rewolucję w polskim e-commerce i obecnie są popularniejsze niż dostawy kurierem. Konsumenci w sieci kupują najchętniej elektronikę, odzież i obuwie, produkty do domu i ogrodu. Coraz więcej osób robi przez internet zakupy spożywcze, kupuje kosmetyki, perfumy i książki.

Jak skutecznie pozyskiwać ruch z SEO?

Na to pytanie odpowiadają autorzy tegorocznego rankingu Opineo najlepszych sklepów internetowych. Skoro dla wielu sklepów działających w sieci największym źródłem przychodu jest ruch z SEO, niezwykle ważna jest odpowiedź na pytanie, jak skutecznie pozyskiwać ruch w czasach tak dużej konkurencji, kiedy obecność TOP 10 wyników wyszukiwania jest coraz trudniejsza.

Autorzy rankingu radzą, aby w celu skutecznego pozyskania ruchu z SEO postawić na następujące aktywności.

    Uważnie obserwować konkurencję

    Jeśli na interesującą nas frazę w TOP 10 Google znajduje się nasza konkurencja, warto sprawdzić, jak wyglądają ich treści i jak działa ich strona. Warto skupić się na konkretnych słowach kluczowych, które przyniosą zysk i zainwestować w nie. Istotne jest, aby nie pomijać słów z długiego ogona, który dziś najlepiej sprzedaje. Słowa kluczowe z długiego ogona są dla SEO na wagę złota, ponieważ stanowią ponad 70 procent wszystkich zapytań! Użytkownik jest skupiony na swoim celu i chce od razu trafić na stronę, która pomoże mu kupić poszukiwany towar, rozwiązać jakiś problem, znaleźć konkretną informację.

      Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

      zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

        Tworzyć angażujące i dobrej jakości treści

          Warto inwestować w dobry content rozwiązujący problemy użytkowników, odpowiadający na ich pytania, dostarczający interesujących informacji. W wartościowych treściach tkwi ogromny potencjał. W treści można umiejętnie wplatać słowa kluczowe, co korzystnie wpłynie na widoczność contentu w wyszukiwarkach. Strony inwestujące w wartościowe treści przyciągają użytkowników i generują większy ruch. Dobra treść to podstawa — taka aktywność jest najtańszym sposobem na wypromowanie swojego sklepu czy produktu. Dobre treści budują zasięgi, ciekawe materiały oznaczają komentarze, dyskusje i udostępnienie. Google docenia treści odpowiadające użytkownikom umieszczając je wysoko w top 10.

            Zainwestować w prędkość strony

            Klienci nie lubią czekać, aż strona załaduje się, po kilku sekundach rezygnują i zostają tylko na tych, które ładują się szybko i działają sprawnie. Prędkość strony jest również istotna pod kątem wyszukiwarek.

            Polityka prywatności to ważny dokument

            zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

            Uczynić z marki eksperta

            Wszelkie aktywności typu: wypowiedzi na forach, porady, pomoc użytkownikom, mogą wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie strony i wzmocnić brand marki i sklepu. Właściciele sklepów wiedzą, z jakimi problemami borykają się klienci, dlatego za pośrednictwem blogów, webinarów, livechatów mogą odpowiadać na pytania zadawane przez klientów w mejlach czy podczas składania zamówień, docierając w ten sposób z istotnymi informacjami do szerszego grona klientów.

            Zainwestować w promocję w social media

            Argumentem za obecnością w social mediach jest chociażby to, że ponad 90% większość polskich internautów jest w nich aktywna. Social media są dziś niezwykle ważnym kanałem komunikacji z klientem. Prawie wszystkie grupy wiekowe są obecne w mediach społecznościowych. Konsumenci mający dobre doświadczenia z daną marką chętnie będą polecać ją w sieci. Warto również zastanowić się nad współpracą w odpowiednim influencerem, którego rekomendacja może mieć kluczowe znaczenie dla jego sympatyków, a potencjalnych klientów twojego sklepu.

            Zainwestować w linkbuilding (linkowanie wewnętrzne)

            Linkbuilding polega na zdobywaniu linków z innych stron do własnej witryny. Linki można pozyskiwać z mediów społecznościowych, blogów, forów internetowych, artykułów sponsorowanych, internetowych katalogów firm.

            Mierzyć responsywność, szybkość i stabilność wizualną stron

            Web Vitals to zestaw wskaźników do mierzenia wrażeń użytkowników, niezwykle istotnych w kontekście SEO. Web Vitals jest kolejną składową algorytmu Google, która decyduje o pozycji w pierwszej dziesiątce wyszukiwania. Web Vitals polega na spriorytetyzowaniu działań optymalizacyjnych stron i aplikacji na podstawie kluczowych aspektów faktycznie wpływających na doświadczenie użytkownika. Warto zadbać o następujące wskaźniki:

            • LCP (Largest Contentful Paint — czas potrzebny witrynie do załadowania największego contentu),
            • FID (First Input Delay — czas, po jakim możliwa jest interakcja z witryną)
            • CLS (Cumulative Layout Shift — wskaźnik mierzący niespodziewane przesunięcia treści pojawiające się podczas ładowania strony). Te wskaźniki można również mierzyć za pomocą page speed insigh lub lighthouse chrome. 

            Właściciele sklepów internetowych powinni również zwrócić uwagę na wyniki raportu KPMG "Consumers and the new reality", z którego wynika, że w dobie pandemii dla klientów kluczowe czynniki zakupu to: stosunek jakości do ceny, łatwość zakupu, zaufanie do marki oraz osobiste bezpieczeństwo.

            Ranking Opineo najlepszych sklepów internetowych w Polsce 2020 sprawdź TUTAJ

            Reklamacja towaru kupionego w internecie od osoby prywatnejReklamacja towaru kupionego w internecie od osoby prywatnej Dorota Kraskowska

            Czy ten artykuł był przydatny?

            Udostępnij: