Dropshipping jako strategia dla startujących e-sklepów

Chcesz założyć sklep internetowy i zastanawiasz się, jaki model biznesowy będzie najlepszy na start? Przyjrzyj się dropshippingowi i dowiedz się, jak go wdrożyć, jakie ma zalety i wady, kiedy najlepiej z nim wystartować.

Dropshipping jako strategia dla startujących e-sklepów
Damian Jemioło 27 czerwca 2023

Jak działa dropshipping?

Dropshipping to model biznesowy, w którym nie przechowujesz fizycznie produktów w magazynie. Kiedy klient składa zamówienie, jako sprzedawca przekazujesz je bezpośrednio dostawcy, hurtownika lub producentowi, a następnie konkretny produkt trafia do twojego klienta. 

Jak przyciągnąć klientów, którzy opuścili Twój sklep bez zakupów? RetargetingJak przyciągnąć klientów, którzy opuścili Twój sklep bez zakupów? RetargetingMonika Świetlińska

Jak zarabiasz w tym modelu biznesowym? Otrzymujesz marżę ze sprzedaży bez konieczności ponoszenia kosztów magazynowania i zarządzania zapasami. To szczególnie praktyczne, kiedy dopiero zaczynasz tworzyć sklep internetowy i nie masz własnych produktów czy powierzchni magazynowej. Taki model pozwala ci zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Tworzenie e-commerce’u opartego na dropshippingu

Jak stworzyć sklep internetowy, który będzie działać w modelu dropshippingu? Musisz zacząć od wybrania konkretnej branży lub kategorii produktów, na której chciałbyś się skoncentrować. Ważne jest, aby znaleźć niszę z popytem, ale jednocześnie niezbyt konkurencyjną. Taką konkurencyjną z pewnością jest np. fast fashion. 

Wdzięczną kategorią są z kolei produkty FMCG (szybkozbywalne), ale tu również nie brakuje konkurencji. Załóżmy, że chcesz zacząć sprzedawać właśnie takie towary. Może zamiast decydować się na ogólny FMCG lepiej jest wejść w niszę np. importowanych zza granicy słodyczy?

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Co dalej? Skontaktuj się z producentami lub dostawcami, którzy oferują dropshipping. Możesz znaleźć ich na marketplace’ach, takich jak Allegro, czy też skorzystać z usług specjalistycznych dostawców dropshippingowych. Albo po prostu poszukać dobrej hurtowni w internecie. 

Własny sklep internetowy kontra marketplace

Kiedy już znajdziesz hurtownika – musisz zdecydować, czy chcesz tworzyć własny sklep internetowy (np. w oparciu o Shopify, WooCommerce albo Shoper), czy zacząć sprzedawać na marketplacie takim jak Allegro, eBay lub Amazon. 

Jak mierzyć i analizować sukces Twojego sklepu online? Kluczowe wskaźniki efektywnościJak mierzyć i analizować sukces Twojego sklepu online? Kluczowe wskaźniki efektywnościMonika Świetlińska

Ta druga opcja jest zdecydowanie tańsza, bo nie musisz zaprzątać sobie głowy serwerami, UX itd., ale z drugiej strony owe platformy mają pewne wymagania, które musisz spełnić. Każda z nich jest dość specyficzna. Dodatkowo pobierana jest tam prowizja, a konkurencja może być bardzo wysoka. Ponadto nie ma co ukrywać – na marketplace’ach sprzedają ci, którzy są najtańsi.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na marketplace, czy własny sklep internetowy, dojdą do tego też koszty marketingu. Nawet w obrębie takich platform jak Allegro ważne jest pozycjonowanie i system adsowy. Tak – może nie walczysz swoimi produktami o pozycje w Google, ale zdecydowanie będziesz to robić na wspomnianym marketplacie. 

Zalety dropshippingu

Jak już zapewne widzisz – dropshipping ma swoje zalety. Są to głównie:

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

  1. Niski koszt początkowy – brak potrzeby inwestowania w duże ilości towarów i magazynu oznacza niższe koszty początkowe. Możesz skupić się na rozwijaniu biznesu i marketingu, zamiast angażować kapitał w zasoby fizyczne;

  2. Łatwe skalowanie – dzięki dropshippingowi możesz łatwo skalować swój biznes, ponieważ nie ma ograniczeń związanych z fizycznym magazynem. Możesz dodawać nowe produkty do swojego sklepu i rozszerzać asortyment, nie martwiąc się o przechowywanie i wysyłkę towarów;

  3. Wygoda i elastyczność – dropshipping pozwala prowadzić biznes z dowolnego miejsca na świecie, o ile masz dostęp do internetu. Możesz pracować z domu, podróżować i zarządzać sklepem w dogodny dla siebie sposób. Dodatkowo możesz łatwo dostosować swoje oferty i asortyment do zmieniających się preferencji klientów.

Wady dropshippingu – czy w ogóle występują?

Jednak dropshipping jako model biznesowy nie jest idealny i ma też swoje wady. Główne z nich to:

Jak mierzyć efektywność konwersji sklepu internetowego?Jak mierzyć efektywność konwersji sklepu internetowego?Michał Górecki

  1. Brak pełnej kontroli nad dostawą i jakością – jako sprzedawca nie masz bezpośredniej kontroli nad procesem dostawy i jakością produktów. Zależysz od dostawcy, który odpowiedzialny jest za wysyłkę. Jeśli dostawca popełni błąd albo jest nieuczciwy, może to negatywnie wpłynąć na doświadczenie klienta i w konsekwencji twój biznes. Musisz też uważać na zagranicznych hurtowników. Choć np. dostawcy z Chin są zapewne tańsi niż ci z Polski czy Europy, to jednak wysyłka może potrwać dłużej albo być wstrzymana;

  2. Konkurencja i marże – dropshipping jest popularnym modelem biznesowym, co oznacza, że konkurencja może być duża. Aby odnieść sukces, musisz znaleźć lukę na rynku i oferować unikalne produkty lub inną wartość. Ponadto, marże w dropshippingu są zazwyczaj niższe ze względu na konkurencyjność rynku. A to oznacza niższe przychody.

  3. Trudności z zarządzaniem zamówieniami – w przypadku dużej liczby zamówień może być trudno skoordynować zamówienia z różnymi dostawcami i śledzić ich statusy. Konieczne jest skrupulatne monitorowanie zamówień i komunikacja z dostawcami w celu zapewnienia terminowej dostawy;

  4. Problemy wizerunkowe – ze względu na liczne afery scammerskie z polskimi influencerami i dropshippingiem w roli głównej, ten model biznesowy nie cieszy się zaufaniem klientów. Dla wielu dropshipping jest równoznaczny z oszustwem, choć nie musi tak być. Jednak wielu konsumentów zwyczajnie nie zdaje sobie z tego sprawy. 

Dropshipping a sklep internetowy

Czy w takim razie opłaca się tworzyć sklep internetowy oparty o dropshipping? To już zależy od ciebie. Dropshipping to atrakcyjna strategia dla startujących e-sklepów, oferująca niski koszt początkowy, łatwe skalowanie i elastyczność. 

Jednak musisz mieć na uwadze brak pełnej kontroli nad dostawą i jakością produktów oraz konkurencyjność na rynku. Dlatego przed otworzeniem e-sklepu opartego na dropshippingu zaplanuj swoją strategię, znajdź dobrych hurtowników i koncentruj się na unikalności swojej oferty.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: