Green commerce. Jak e-sklepy mogą stać się bardziej ekologiczne?

Moda na ekologię i zdrowy tryb życia wkroczyła na dobre do biznesu. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych zastanawia się, czy w ich sklepie internetowym da się wprowadzić ekologiczne standardy. Green e-commerce to nowy trend. Sprawdźmy, czy jest jedynie modnym hasłem, czy jednak sklepy online mogą być bardziej ekologiczne.

Green commerce. Jak e-sklepy mogą stać się bardziej ekologiczne?
Anna Petynia-Kawa 29 czerwca 2023

Czy e-commerce jest ekologiczny i ma pozytywny lub przynajmniej neutralny wpływ na środowisko? W rzeczywistości, niekoniecznie. Pomimo faktu, że zamawianie produktów przez internet eliminuje konieczność dojazdu do sklepu i ogrzewania oraz oświetlania placówki, nie można tego całkowicie przeliczyć na korzystny wpływ.

Polacy nie chcą kupować towarów w plastikach. Co to oznacza dla Twojego biznesu?Polacy nie chcą kupować towarów w plastikach. Co to oznacza dla Twojego biznesu?Monika Świetlińska

W końcu te produkty muszą być przechowywane w magazynie, co również wymaga zużycia energii. Jednakże, to nie jest główny problem. Największą kwestią jest generowanie odpadów. Mianowicie, produkt wysyłany do klienta musi być odpowiednio zapakowany i zabezpieczony. To wiąże się z ogromną ilością kartonów, folii bąbelkowej, styropianu, taśm i innych materiałów.

Ekologiczne opakowania w e-sklepie  

Pierwszym krokiem w kierunku bardziej ekologicznego e-biznesu jest zastępowanie plastiku i innych materiałów sztucznych alternatywnymi rozwiązaniami. Na rynku, w tym również w Polsce, pojawia się coraz więcej firm i startupów oferujących takie alternatywne materiały.

Jednak najbardziej ekologiczne jest po prostu staranie się używać jak najmniejszej ilości opakowań lub wielokrotnie je wykorzystywać. Na przykład firma Sylveco zdecydowała się niedawno nie pakować swoich past do zębów w kartonowe pudełka, sprzedając je jedynie w tubkach. Pasta i tak jest już odpowiednio zapakowana.

Warto również pamiętać, że przy wyborze alternatywnych materiałów należy uważać na oszustwa i praktyki "green-washingu". Okazuje się, że niektóre z nowoczesnych,  "ekologicznych" materiałów, takie jak przetworzone liście ananasów, były bardziej energochłonne w procesie produkcji niż tradycyjne materiały. Nie wszystko, co wydaje się ekologiczne, jest rzeczywiście zielone. Warto o tym pamiętać. 

Sprawdź, czy Twoja strona internetowa zostawia ślad węglowy 

Ślad węglowy, znany również jako odcisk węglowy lub emisja dwutlenku węgla (CO2), odnosi się do całkowitej ilości gazów cieplarnianych, głównie dwutlenku węgla, emitowanych bezpośrednio lub pośrednio przez jednostkę, działalność, produkt lub usługę. Wyraża on wpływ danej czynności na globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne.

Dyrektywa plastikowa. Nowe koszty przedsiębiorcówDyrektywa plastikowa. Nowe koszty przedsiębiorcówMonika Świetlińska

Jest on mierzoną jednostką, najczęściej w tonach dwutlenku węgla. Uwzględnia on emisję związaną ze:

    • zużyciem energii, 
    • produkcją i transportem towarów, 
      • użytkowaniem budynków, 
        • transportem, 
          • odpadami,
            • innymi działaniami, które generują emisje gazów cieplarnianych. 

              Oszacowanie i redukcja śladu węglowego ma na celu zmniejszenie negatywnego wpływu na klimat i środowisko. Chcesz wiedzieć ile śladu węglowego emituje Twój sklep internetowy? Możesz to sprawdzić między innymi na platformie websitecarbon.com, która informuje o śladzie węglowym konkretnych stron internetowych.

              Możesz również w prosty sposób samodzielnie zadbać o to, by Twoja strona www lub Twój e-sklep były niskoemisyjne. W tym celu zoptymalizuj następujące elementy: 

                Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

                zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

                • Zadbaj o wagę swojej strony. Dane z HTTPArchive.org mówią jasno, że średnia waga stron internetowych jest obecnie prawie czterokrotnie większa niż w 2010 roku i nadal rośnie. Możesz zmniejszyć wagę strony poprzez kompresję plików, wideo i obrazów, nie tracąc znacząco na jakości.
                • Zmniejsz wielkość grafik, obrazów i zdjęć na swojej stronie internetowej. Używaj mniejszych rozmiarów, najlepiej w formacie JPEG XS, który zużywa mniej energii. Możesz również stosować grafiki wektorowe i efekty CSS.
                  • Ogranicz ilość aplikacji śledzących i reklamowych, które są podłączone na Twojej stronie. W zupełności wystarczy Ci korzystanie z Facebook Pixel i Google Analytics. Dzięki temu szybciej będzie się wczytywała strona, przy znacznie mniejszym zużyciu energii.
                    • Zadbaj o szybkość ładowania strony. W tym celu eliminuj zbędne wtyczki, skomplikowane i rozległe fragmenty kodu JavaScript, ponieważ im szybciej strona się wczytuje, tym mniej energii zużywa.
                      • Usuń z www autoodtwarzanie wideo i plików dźwiękowych. Takie funkcje wymagają znacznie większej mocy obliczeniowej urządzenia użytkownika. 
                        • Zadbaj o optymalizację strony dla urządzeń mobilnych. Powinna być lekka i szybka, aby użytkownicy mogli ją szybko załadować nawet przy użyciu danych mobilnych. 

                          Postaw na ekologiczny transport i energooszczędny magazyn 

                          Najprościej rzecz ujmując, wybieraj przewoźników, którzy wspierają działania proekologiczne, mają wdrożone rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. W tym kontekście warto zdecydować się na usługi przewozowe lub automaty paczkowe, które dążą do coraz większej ekologiczności. 

                          BDO w praktyce. Jakie błędy firmy popełniają najczęściej? Ile ich to kosztuje?BDO w praktyce. Jakie błędy firmy popełniają najczęściej? Ile ich to kosztuje?Monika Świetlińska

                          W minionym roku dużo mówiło się o zielonych maszynach do odbioru paczek, które korzystają z energii ze źródeł odnawialnych i są otoczone roślinami. Ponadto są one także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostarczanie paczek za pośrednictwem tych automatów wydaje się zatem bardziej przyjazne dla środowiska.

                          Masz duży magazyn, w którym przechowujesz sprzedawany towar? Zadbaj o kilka elementów, które zwiększą jego energooszczędność: 

                            • Zastąp tradycyjne żarówki energooszczędnymi. W przypadku miejsc, które są rzadko używane (np. łazienka, klatka schodowa, korytarz), zainstaluj oświetlenie z czujnikiem ruchu.
                            • Uruchamiaj ogrzewanie lub klimatyzację w magazynie tylko w czasie pracy lub wtedy, gdy jest to niezbędne do zachowania produktów w odpowiednim stanie.
                              • Poszukaj dostawcy prądu, który czerpie go z odnawialnych źródeł energii lub zainstaluj panele fotowoltaiczne. 

                                Możesz oczywiście zrobić znacznie więcej: zainstalować filtry odwróconej osmozy przy kranach, tak by woda z nich była zdatna do picia. Albo zakupić dzbanki filtrujące wodę i specjalne filtry do nich. Dzięki takim rozwiązaniom nie będziesz  musieć kupować dużej ilości zgrzewek plastikowych butelek wody i produkować większej ilości śmieci.  

                                Jaką przyszłość ma green e-commerce? 

                                Green e-commerce to nowy trend w świecie sklepów internetowych, który ma na celu wprowadzenie ekologicznych standardów. Mimo że zamawianie produktów online eliminuje dojazdy do sklepów, generuje ono inne problemy, takie jak nadmiar odpadów związanych z pakowaniem przesyłek. 

                                Warto skupić się na zastępowaniu plastiku alternatywnymi opakowaniami i unikać oszustw związanych z praktykami "green-washingu". Optymalizacja strony internetowej może pomóc w zmniejszeniu śladu węglowego, a wybór ekologicznych przewoźników oraz energooszczędnego oświetlenia i ogrzewania w magazynie to kolejne kroki w kierunku bardziej ekologicznego sklepu internetowego. 

                                Za co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaZa co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaMonika Świetlińska

                                Na koniec wspomnę o jeszcze jednym ważnym fakcie. Otóż nawet 42% klientów w Polsce jest skłonnych wydać większą sumę pieniędzy na produkty, jeśli przynoszą one korzyści dla środowiska lub mają neutralny wpływ na środowisko naturalne. Warto o tym pamiętać i zaplanować małymi krokami wdrożenie ekologicznych rozwiązań we własnym e-sklepie.  

                                Czy ten artykuł był przydatny?

                                Udostępnij: