Eko e-commerce. Już nie tylko trend, ale konieczność

Początkiem roku zapytaliśmy ekspertów, jak, ich zdaniem, będzie rozwijał się e-commerce. Niemal wszyscy zwrócili uwagę na ekologię i tzw. “zielony e-commerce”. I mieli rację. Pierwsze pół roku 2022 pokazało, że ochrona środowiska w branży ma z miesiąca na miesiąc coraz większe znaczenie. Co ciekawe, temat ten nie byłby tak często podejmowany, gdyby nie “naciski” konsumentów. Już 40% z nich jest w stanie zapłacić więcej za zamówienie, jeśli byłoby bardziej ekologiczne. Co więc możesz zrobić, by Twój sklep był bardziej eko, a tym samym przyciągnął nowych klientów?

Eko e-commerce. Już nie tylko trend, ale konieczność
Monika Świetlińska 4 lipca 2022

To już nie tylko trendy

Przypomnijmy, kiedy w styczniu spytaliśmy naszych ekspertów, jak, ich zdaniem, będzie rozwijał się e-commerce, niemal wszyscy mówili o znaczeniu i potencjale eko ecommerce. 

- U naszych zachodnich sąsiadów już 52% kupujących online uzależnia decyzję o zakupie od ekologiczności. Zrównoważony rozwój pojawił się wreszcie także w e-commerce i będzie zyskiwał na znaczeniu. Transparentne łańcuchy dostaw, mniej zwrotów, opakowania i dostawy przyjazne dla środowiska, to tylko niektóre z aspektów, które szczególnie wpłyną na handel internetowy - twierdził Nikolaj Schlickewitz, współzałożyciel polsko-niemieckiej agencji e-commerce Setup.pl oraz redaktor ecommercenews.pl

Z kolei Bogusław Frużyński, ekspert ds. sprzedaży internetowej oraz marketingu cyfrowego, e-Commerce Manager w Office Shoes, zwrócił uwagę, że rok 2022 nie będzie rokiem spektakularnych rozwiązań w tym zakresie, ale na pewno będzie o ekologii w e-commerce głośno. 

Za co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaZa co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaMonika Świetlińska

- Jeżeli najwięksi gracze jak INPOST oraz Allegro komunikują swoje założenia zrównoważonego rozwoju na kolejne lata jako główne elementy strategii rozwoju dla całej firmy, to znaczy, że ekologia może być dla firm z obszaru e-commerce przewagą konkurencyjną. Takie jest również oczekiwanie przynajmniej części konsumentów. Nieprzypadkowo coraz częściej słyszymy o kolejnych aplikacjach takich jak Vinted, które umożliwiają użytkownikom wymianę, lub zakup po lepszych cenach rzeczy, których druga osoba nie używa - przekonywał Frużyński, dodając: — Zamiast kupować i wyrzucać, świadomy klient wymienia bądź naprawia i używa nadal. INPOST wraz z partnerami komunikują, że jako pierwsi chcą wprowadzić ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku. Allegro podkreśla, że ich automaty do odbioru paczek są ekologiczne, zaprojektowane w zgodzie z otoczeniem i zasilane energią ze źródeł odnawialnych. To tylko nieliczne przykłady, komunikacji oraz rozwiązań mających zmniejszyć negatywny wpływ całej branży na środowisko naturalne. 

Tomasz Bryk, założyciel i prezes zarządu horex.pl S.A. zwrócił uwagę na rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa: — Społeczeństwo zaczyna zwracać szczególną uwagę na ekologię i takiej postawy oczekuje również od marek — wprowadzenia rozwiązań, które będą wspierać zrównoważony rozwój. Tzw. recommerce to ekotrend, który pojawił się już w 2020 i na pewno w tym roku nadal będzie zyskiwał na popularności. Już teraz widzimy to w działaniach poszczególnych marek i ich kampaniach marketingowych.

Jak można zaobserwować, w wielu firmach z branży handlowej, tematy związane z ochroną środowiska są tematami tabu. Daleko nie trzeba szukać: gospodarka o obiegu zamkniętym w Polsce, zarządzanie opakowaniami czy odpadami. Nie oszukujmy się — to nie są ulubione tematy firm z branży e-commerce. 

Zmiany unijnych ram dotyczących odpadów. Stanowisko Ecommerce EuropeZmiany unijnych ram dotyczących odpadów. Stanowisko Ecommerce EuropeMonika Świetlińska

Dlaczego? Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, tylko 12 proc. firm w ubiegłym roku podjęło działania na rzecz zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko. A wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska co roku nakładają tysiące kar — zauważmy, że chodzi o urzędy w skali wojewódzkiej, nie krajowej. By mieć ogląd na całość, liczbę kar trzeba by pomnożyć razy 16. A strategia uwzględniająca ekologię to przecież nie tylko odpady i ekonomiczne opakowania.

Co więc możesz zrobić, by Twój biznes był bardziej eko?

5 założeń ekologicznego sklepu internetowego

Oliwia Uszakiewicz-Radtke z paprocki&brzozowski zwraca uwagę, że w dobie konsumpcjonizmu ekologia odgrywa szczególną rolę. — Największe znaczenie ma zdecydowanie wiarygodność. Bezpodstawne używanie słów "eko" może działać zdecydowanie na niekorzyść sprzedawcy. Konsumenci są obecnie coraz bardziej świadomi i dokonują przemyślanych wyborów — uważa. Stawia na pięć najważniejszych elementów eko firmy:

    • Eko idea na każdej płaszczyźnie działalności: opakowania, produkty
    • Wiarygodność
      1. Współpraca z podmiotami pro-ekologicznymi
        1. Spójna komunikacja, także wizualna
          1. Potwierdzenia, certyfikaty

            BDO. Zmiany 2022, o których musisz wiedzieć. Surowsze sankcje za błędy w ewidencjiBDO. Zmiany 2022, o których musisz wiedzieć. Surowsze sankcje za błędy w ewidencjiMonika Świetlińska

            Według Joanny Harasymów-Romańczuk, fundatorki i członkini zarządu Fundacji B.L.U., zajmującej się m.in. edukacją ekologiczną, każdy e-sklep powinien przestrzegać tych pięciu zasad: 

            1. Sprzedaż wyselekcjonowanych produktów, charakteryzujących się dobrym składem, zapakowanych w minimalistyczny sposób w opakowania biodegradowalne lub nadające się do recyklingu. Produkty powinny być wysokiej jakości. Trwałość produktu oznacza wydłużenie jego cyklu życia, a to z kolei przekłada się na mniejszą ilość wyrzucanych śmieci.

            2. Ważny jest sposób pakowania zamówionych produktów. Idealne byłyby opakowania wielorazowe, zwrotne, ale na takie rozwiązania w branży będziemy musieli zapewne jeszcze poczekać. Na razie warto postawić na biodegradowalne lub kompostowalne opakowania i wypełniacze. Do paczki nie należy dołączać niezamówionych elementów — próbek, katalogów, ulotek, czy wizytówek. Jeżeli klient zgadza się na to, faktura VAT powinna zostać wysłana w formie elektronicznej. 

            3. Według analiz rynkowych — dostawy na odcinku ostatniej mili, czyli końcowym etapie dostawy paczki pod „drzwi” klienta, mają najwyższy ślad węglowy. Dlatego warto zachęcać klientów do korzystania z PUDO (z ang. pick-up and drop-off points), czyli punktów odbioru i nadania paczek. Można oczywiście stosować zachęty finansowe (np. wprowadzając bezpłatną dostawę do punktu odbioru, a płatną pod drzwi), ale warto stawiać także na edukację klientów. W formularzu zamówienia można dodać komunikat: „Chcesz zmniejszyć ślad węglowy swojej przesyłki? Zamów do punktu odbioru.” 

            4. Kolejnym ważnym aspektem jest ograniczenie zwrotów. Przede wszystkim należy rzetelnie przedstawić produkt. Warto postawić na rozbudowaną galerię zdjęć, np. funkcję lupki lub zdjęcia 360 stopni. W przypadku produktów elektronicznych należy przedstawić w opisie wszystkie istotne parametry techniczne, natomiast w przypadku odzieży i obuwia zadbać o podanie dokładnych informacji o rozmiarówce oraz zamieścić dopracowany kalkulator rozmiarów. Ważne są także oceny i opinie innych klientów.

            5. Dobrą praktyką jest zbieranie zużytych produktów, nawet gdy nie wymagają tego od nas przepisy prawne. Np. sklepy odzieżowe mogą zbierać ubrania i przekazywać je organizacjom pozarządowym lub firmom wprowadzającym je do drugiego obiegu.

            Czy ten artykuł był przydatny?

            Udostępnij: