Fulfillment. Czy warto? Ile kosztuje?

Fulfillment dla e-commerce to nic innego jak outsourcing logistyki przez zewnętrzną firmę. Czy takie rozwiązanie będzie bardziej opłacalne i efektywne od inwestycji we własne centrum logistyczne? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przeanalizować kilka kluczowych aspektów, w tym m.in. specyfika naszej branży, rodzaj towaru, jakim handlujemy oraz jego ilość.

Fulfillment. Czy warto? Ile kosztuje?
Monika Świetlińska 23 czerwca 2022

Jak działa fulfillment?

Usługa ta jest zleceniem wyspecjalizowanej firmie konkretnych czynności związanych z szeroko rozumianą logistyką. Są to m.in.:

    1. przyjmowanie asortymentu i dysponowanie nim
    2. kontrola ilościowa i jakościowa towaru
      1. składowanie i magazynowanie
        1. kompletacja, pakowanie zamówień
          1. drukowanie wymaganych etykiet transportowych
            1. dropshipping
              1. fakturowanie
                1. zlecenie transportu do klienta
                  1. serwis posprzedażowy, w tym zwrot towarów.

                    Jeden z grzechów głównych sprzedawcówJeden z grzechów głównych sprzedawcówMonika Świetlińska

                    Wygląda to tak, że magazyn, którym zarządza firma zewnętrzna, przyjmuje towar od dostawcy, nie robi tego bezpośredni sklep. Takie centrum logistyczne może przeprowadzić na miejscu wszystkie wskazane wyżej czynności związane z przygotowaniem towaru dla klienta, w tym również przygotowanie dokumentacji sprzedażowej i spedycyjnej, a nawet współpraca z przewoźnikami, czy sprzedaż i organizowanie dystrybucji.

                    Czy taka jest przyszłość e-commerce?

                    Wszystko wskazuje na to, że TAK. Według badań Nasdaq, do 2040 roku 95% wszystkich zakupów detalicznych będzie się odbywać online, co za tym idzie pociągnie to za sobą rozwój nowych usług, które będą wspierać biznesy on-line. Bo przecież e-sklepy, zwłaszcza te mniejsze, nie będą w stanie zrealizować wszystkich zadań na każdym etapie realizowanego zamówienia. A z drugiej strony mamy też klienta, który ma swoje oczekiwania — coraz większe. Sprzedaż internetowa musi stać na najwyższym poziomie.

                    Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

                    zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

                    I chodzi tu nie tylko o jakość zamówienia czy profesjonalny kontakt z obsługa klienta. Czas jest tu coraz większym wyznacznikiem popularności sprzedawcy. Co za tym idzie, fulfillment niebawem może się stać nie alternatywą, a standardem.

                    Fulfillment w e-commerce. Jakie są koszty?

                    Własna logistyka to komfort, a przy tym ogromne wydatki. Samo utrzymanie infrastruktury magazynowej może stanowić ogromną część budżetu firmy.

                    Dlaczego kupujący w internecie tak często zwracają produkty? Odpowiedź nie jest oczywistaDlaczego kupujący w internecie tak często zwracają produkty? Odpowiedź nie jest oczywistaMonika Świetlińska

                    Czy więc fulfillment będzie opłacalnym przedsięwzięciem? Żaden fachowiec nie będzie Ci w stanie powiedzieć na “dzień dobry”, jakie będą jego koszty. Bo każdy sklep ma swoje oczekiwania i potrzeby, każdy potrzebuje oddelegować różne zadania. Cena usług fulfillment zależy od tego, jak funkcjonuje Twój biznes i w jakim zakresie potrzebuje wsparcia z zewnątrz.

                    Aby dowiedzieć się, ile może kosztować Cię oddelegowanie logistyki, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników. Są to:

                      • prognozowana liczba zamówień w skali miesiąca,
                      • wolumen zamówienia,
                        • ilość asortymentu,
                          • jego rodzaj i specyfikacja techniczna,
                            • specjalne wymagania towaru,
                              • wartość każdej sztuki towaru,
                              • inne parametry.

                              To nie wszystko, bo jest jeszcze e-sklep i jego potrzeby. Dopiero biorąc pod uwagę te wszystkie aspekty, tak różne dla każdej firmy działającej w e-commerce, można zaproponować konkretną kwotę. Żaden profesjonalista nie podejmie się wyceny “na oko” i nie poda kwot bez informacji zwrotnej od zainteresowanego sklepu.

                              Jak rozliczana może być usługa zewnętrznej logistyki?

                              Z punktu widzenia e-sklepu najlepszym wariantem może być model P4P, co oznacza, że podstawą ostatecznego kosztu usługi jest realne wykorzystanie hali magazynowej w kontekście zajmowanego miejsca, a także wielkości zamówień i usługach.

                              Kup teraz, zapłać później — coraz popularniejsze. To sygnał dla e-sprzedawcówKup teraz, zapłać później — coraz popularniejsze. To sygnał dla e-sprzedawcówMonika Świetlińska

                              Polityka prywatności to ważny dokument

                              zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

                              Taki system jest zresztą opłacalny dla samego zleceniobiorcy, bo dzięki takiemu podejściu może przeznaczyć niewykorzystaną powierzchnię dla innego klienta.

                              Jakie korzyści?

                              - Istnieje wiele zalet z korzystania z zewnętrznego operatora logistycznego oferującego fulfillment dla sklepu internetowego. Korzyści te są różne w zależności od skali biznesu i specyficznych uwarunkowań, każdego sklepu. Będąc małym sklepem internetowym zyskujemy po pierwsze pewność, że nasz magazyn pracuje w każdy dzień roboczy i z reguły do późnych godzin może nadawać paczki. Nie trzeba się przejmować, że nasz pracownik magazynowy weźmie urlop lub zachoruje. Jeśli wysyłek jest niewiele to koszt zatrudnienia pracownika na magazyn może być nieopłacalny, bo nie będzie miał pracy na cały dzień. Podobnie sprawa ma się z powierzchnią magazynową. Jeśli na potrzeby towaru sklepu potrzeba dla przykładu 10 regałów, to ciężko znaleźć magazyn o tak małej powierzchni i na dodatek w rozsądnej cenie — zdradza Krzysztof Rusin, członek zarządu Sheep Me — firmy oferującej kompleksowy outsourcing usług logistycznych dla e-commerce.

                              - Korzystając z firmy zewnętrznej, korzystamy kosztowo z efektu skali, który samemu byłoby ciężko osiągnąć. W przypadku większych sklepów bardzo ważnym aspektem jest również elastyczność. Klient płaci tylko za powierzchnię magazynową, którą akurat wykorzystuje oraz za usługę, z której akurat korzysta - przyznaje Krzysztof Rusin, dodając, że jeśli sprzedaż jest sezonowa i odbywa się np. tylko latem, to nie ponosi kosztów związanych z magazynem i zatrudnianiem pracowników, poza tym sezonem. - Dodatkowym atutem jest to, że powierzając proces pakowania profesjonalistom, paczki są zawsze dobrze spakowane i zabezpieczone, ponieważ taki operator posiada szeroki wachlarz opakowań oraz urządzeń do pakowania. To bardzo indywidualnie dopasowana usługa, ale na pewno większość firm może znaleźć spore korzyści z outsourcingu usług magazynowych — uważa nasz ekspert.

                              Czy ten artykuł był przydatny?

                              Udostępnij: