Jak będzie rozwijał się globalny e-commerce do 2027 roku?
Rok temu globalny rynek e-commerce sięgnął wartości 14,30 miliardów dolarów, a do 2027 roku, jak oceniają specjaliści, osiągnie ponad 52 miliardy dolarów. e-Handel elektroniczny w ciągu ostatnich lat błyskawicznie ewoluował, a wpłynął na to zarówno postęp sprzętu technologicznego, jak i dostępności do internetu. Sprzedaż w sieci coraz mocniej zastępuje stacjonarne zakupy, a platformy e-commerce przeżywają swój wielki rozkwit. Jeśli prowadzisz e-biznes, warto byś poznał/a kilka liczb, trendów i segmentację rynku. To pomoże Ci w budowaniu strategii na kolejne lata.
Słowem wstępu
Ostatnia dekada to czas e-commercowego boom! e-Handel stał się pod wieloma względami konkurencyjny dla tradycyjnych zakupów, podobnie jak internet stał się miejscem rozwoju marketingu czy reklamy. Konsument ma e-sklep pod ręką, 24 godziny na dobę, kiedy znajdzie czas, a nie w godzinach otwarcia, tak jak ma to miejsce w tradycyjnych sklepach.
Przyszłość m-sklepów. Dlaczego musisz rozważyć dostosowanie sklepu do smartfonów?Monika Świetlińska
Do e-sklepu ma dostęp z poziomu laptopa, PC, smartfona czy tabletu. Rozwój m-sklepów jeszcze przyspieszy rozwój handlu w sieci. I przewiduje się, że globalny rynek e-commerce wzrośnie o CAGR w wysokości 26,55% w prognozowanym okresie 2022-2027 — wynika z raportu Research and Markets: "Global E-Commerce Market: Analysis By Product Categories, By Model Type (Business to Business and Business to Consumers, By Region Size and Trends with Impact of COVID-19 and Forecast up to 2027".
Analiza rynku e-commerce
Wciąż największy udział w e-handlu i prawdopodobnie tak zostanie, ma kategoria “moda”. Segment mody posiadał ponad 15% udziału w rynku w 2021 roku, głównie dzięki innowacjom cyfrowym, zwiększonemu dostępowi do internetu i coraz większemu wykorzystaniu smartfonów, ale także wzrastającemu dochodowi klas średnich.
Inne, choć nie tak popularne, ale obecne w e-commerce kategorie produktów to: zabawki, hobby i majsterkowanie, elektronika i media, żywność i higiena osobista, meble i urządzenia i inne.
Z raportu wynika, że segment business to business (B2B) jest najszybciej rozwijającym się segmentem ze średnią roczną wynoszącą około 27%. Jest to możliwe dzięki rosnącemu znaczeniu technologii, takich jak AI, rozszerzonej rzeczywistości i wirtualnej rzeczywistości, czy wpływaniu na decyzje zakupowe konsumentów.
Biorąc pod uwagę, która część świata rozwija się i rozwijać się będzie najszybciej w dziedzinie e-commerce, to bez wątpienia jest to Azja. Raport dzieli rybek globalny na cztery główne regiony: Azję i Pacyfik (Chiny, Indie, Japonia, Korea Południowa i reszta Azji i Pacyfiku), Amerykę Północną (USA, Meksyk i Kanadę), Europę (Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania i reszta Europy) oraz Resztę Świata (ROW).
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
I jak wynika z badań, niedoścignionym liderem jest tu Azja i Pacyfik. - Rosnąca klasa średnia w regionie, w połączeniu z wyższym poziomem dochodu rozporządzalnego, zwiększyła dostęp do internetu i posiadanie smartfonów, co spowodowało ogromny wzrost w sektorze handlu elektronicznego w regionie Azji i Pacyfiku w ostatnich latach. Do tej pory historia e-commerce była historią dysproporcji regionalnych. Penetracja rynków azjatyckich znacznie przewyższyła penetrację gospodarek zachodnich i chociaż różnice w penetracji pozostają, COVID-19 spowodował dramatyczny wzrost handlu elektronicznego na różnych rynkach. Chiny odnotowały największy wzrost, ponieważ Chiny są jednym z największych na świecie rynków handlu elektronicznego i użytkowników technologii cyfrowych, z ogromnymi wolumenami sprzedaży, wysokimi innowacjami oraz kwitnącym ekosystemem handlu społecznego i mobilnego - cytujemy Research and Markets.
Dynamika globalnego rozwoju e-commerce i jego wyzwania
Najcenniejszymi konsumentami dla e-commerce są millenialsi i pokolenie Z. Oni znają smak wygody, jaka wiąże się z e-zakupami, ale także znają najnowsze technologie. Robią oni zakupy w sieci ze względu na niskie ceny, elastyczne zwroty i ta sama dostawa przy zwrotach.
Konsumenci to jedno. Wzrostu e-commerce oczekuje się również ze względu na:
- rosnącą łączność internetową,
- rosnące wykorzystanie smartfonów,
- rosnące uznanie dla m-commerce,
- szybką urbanizację,
- rosnącą akceptację transakcji cyfrowych,
- ekspansję regionalnej lokalizacji treści internetowych,
- podnoszenie jakości zakupów.
Nie można jednak przejść obojętnie wobec faktu, że badania wskazują, iż branża e-commerce jest najbardziej podatna na zagrożenia pod względem cyberbezpieczeństwa. Zatem jej rozwój to również wyzwania, którym trzeba stawić czoła. Zwłaszcza, jeśli mówimy w kontekście jej globalizacji.
- Ataki złośliwego oprogramowania przejmują system atakowanego użytkownika, serwer internetowy i wszystkie poufne dane i żądają określonej kwoty pieniędzy w zamian za zwrot danych użytkownika - przekazuje Research and Markets.
e-Sprzedawcy muszą zrobić więcej, by chronić swoich klientówMonika Świetlińska
Dla serwisów e-commerce to zagrożenie związane nie tylko z utratą pieniędzy, ale i utraty zaufania klientów. — Rozprzestrzenianie się szkodliwego oprogramowania negatywnie wpłynęłyby na rozwój rynku e-commerce. Ponadto inne czynniki, takie jak niejednoznaczność w handlu transgranicznym, asymetria informacji (wirtualna rzeczywistość v/s) itp. są również pewnymi wyzwaniami dla rynku — czytamy w raporcie.
Trendy na kolejne lata
Najczęściej o rozwoju e-commerce mówi się w kontekście rozwoju 5G. Research and Markets jest zdania, że rozwijanie technologii 5G zapewniłoby potencjalną okazję do zwiększenia doświadczenia zakupowego konsumentów i ułatwienia stosowania w wielu różnych branżach. przy czym sieć 5G jest uważana za potężne narzędzie do obsługi aplikacji takich jak VR i AR w branży e-commerce.
- W związku z tym można oczekiwać, że potencjał 5G stworzy znaczące synergie, które przyniosą cyfrową transformację w handlu elektronicznym w nadchodzących latach - dowiadujemy się z raportu "Global E-Commerce Market”.
Trendy na kolejne lata będą się rozwijać:
- pod wpływem mediów społecznościowych,
- wraz ze wzrostem udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej,
- po eskalacji wykorzystania optymalizacji wyszukiwarek,
- wraz z rosnącą popularnością platform samoobsługowych,
- wraz z rosnącą tendencją łączenia platform omnichannel,
- wraz z rosnącym trendem zielonego konsumpcjonizmu,
- w połączeniu z innowacjami technologicznymi,
- w integracji z rozszerzoną rzeczywistością i wirtualną rzeczywistością w branży e-commerce.
Dodajmy, że w porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat dzisiejszy świat e-commerce jest zupełnie inny. Z powodu pandemii handel internetowy zyskał na znaczeniu i stał się wymogiem dla wielu firm. W rezultacie w nadchodzących latach możemy spodziewać się silnej rywalizacji na rynku.
Jak zarabiać na e-commerce?Monika Świetlińska
Dziś kluczowymi graczami na światowym rynku e-commerce są (i zapewne na długo utrzymają swoją pozycję):
- Walmart Inc
- The Home Depot, Inc.
- Zalando SE
- Rakuten Group, Inc.
- Shopify Inc.
- Wayfair Inc
- Amazon.com, Inc.
- Alibaba Group Holding Limited
- eBay Inc.
- JD.com, Inc.
- Apple Inc.
- Meituan
Ze względu na boom innowacyjny, aktywną społeczność nowych podmiotów oraz mnogość innowacyjnych doświadczeń związanych z zakupami i płatnościami, dzisiejszy konkurencyjny krajobraz handlu elektronicznego jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek wcześniej.