Przyszłość m-sklepów. Dlaczego musisz rozważyć dostosowanie sklepu do smartfonów?

W 2022 roku widać wyraźny wzrost liczby osób kupujących przez smartfony. 60% robiących zakupy w sieci to osoby składające zamówienia przez telefon. Jakie artykuły Polacy kupują mobilnie najchętniej? Za co cenią taką formę zamówień? Dlaczego e-sprzedawcy powinni pochylić się nad m-commerce?

Przyszłość m-sklepów. Dlaczego musisz rozważyć dostosowanie sklepu do smartfonów?
Monika Świetlińska 16 sierpnia 2022

Kto kupuje mobilnie?

Na temat tego, jak m-commerce rozwija się w Polsce, możemy przeczytać w raporcie Izby Gospodarki Elektronicznej “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2022”. Wskazuje on trendy związane z zakupami za pośrednictwem smartfonów w naszym kraju. Warto go przeanalizować, by sprawdzić czy właśnie Twój biznes powinien pochylić się nad taką formą sprzedaży, a co za tym idzie dostosowania swojego e-sklepu do mobile. 

Jak wynika z raportu, m-zakupu przynajmniej raz dokonało aż 58% osób aktywnie korzystających ze swoich urządzeń mobilnych oraz 60% kupujących w sieci w ogóle. 

3 godziny! Tyle masz czasu, by nie stracić klienta3 godziny! Tyle masz czasu, by nie stracić klientaMonika Świetlińska

W przypadku kupujących 2 i więcej razy w miesiącu jest to 65%, a wśród kupujących raz lub rzadziej — jedynie 14%. To potwierdza tezę, że ci, którzy robią zakupy online regularnie, częściej też kupują za pomocą smartfona. Warto dodać, że są to również mieszkańcy największych i dużych miast. Kupują tak samo kobiety, jak i mężczyźni.

Co Polacy kupują mobilnie?

- Mobilnie Polacy najchętniej kupują modę (26%), produkty wyposażenia domu (28%) oraz produkty dziecięce (20%). Artykuły związane z domem i ogrodem w tym roku są nawet częściej kupowane mobilnie niż na urządzeniach pełnowymiarowych (28% vs 26%). Warto też podkreślić silną pozycję produktów przeznaczonych dla dzieci, która to utrzymuje się już drugi rok z rzędu. Z pewnością młode mamy i tatowie to świetny potencjalny klient dla marek mobilnych - czytamy w raporcie e-Izby.

Ponadto 26% użytkowników urządzeń mobilnych kupuje też z ich pomocą aplikacje i gry. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

- Kobiety najczęściej kupują produkty modowe, wyposażenia wnętrz i dziecięce, a panowie — elektronikę, produkty wyposażenia wnętrz, ale też dziecięce (17%) i modowe (18%). Aplikacje i gry są zdecydowanie najczęściej kupowane mobilnie przez konsumentów najmłodszych (45 lat) kupują częściej na smartfonie lub tablecie produkty wyposażenia wnętrz i te związane z kulturą i rozrywką — dowiadujemy się z raportu.

Kupujący cenią m-commerce. Za co?

- Przede wszystkim za to, że daje swobodę, czyli pozwala dokonać zakupu wtedy, kiedy tego potrzebujemy (23%), oszczędza czas — czyli pozwala dokonać zakupu szybko i sprawnie (22%), a także pozwala zaoszczędzić pieniądze, bo można upolować produkty w niższej cenie (17%) oraz jest wygodna (16%) - czytamy w analizie e-Izby.

Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Monika Świetlińska

Warto jednak pamiętać, że wskazania na te wszystkie elementy — i generalnie atuty m-zakupów — w stosunku do zeszłego roku spadły. Największy spadek dotyczy korzystania z dedykowanych mobilnych ofert i kupowania nowości. 

- Jeśli jest to efektem braku bądź mniejszej liczby takich opcji dostępnych mobilnie — dedykowanych ofert specjalnych i wcześniejszego dostępu do nowych produktów — warto, aby marki uruchomiły takie możliwości, Polacy bowiem niezmiennie cenią sobie promocje, a także szybszy dostęp do nowości oferowanych przez marki, które lojalnie kupują - wynika z raportu.

Potencjał m-commerce

- Już dziś w biznesach B2C ruch mobilny stanowi nawet 70-85% ruchu, brak dopasowania sklepu do urządzeń mobilnych to utrata gigantycznego potencjału drzemiącego w tej grupie klientów. Dostosowanie UX, metod płatności oraz całego flow zakupowego, tak aby dokonywanie transakcji na smartphone'ach było proste jest podstawowym zadaniem wszystkich zarządzających sklepami internetowymi - radzi Mateusz Załubski, ekspert w dziedzinie ecommerce i marketingu internetowego w Supersonic Food, przedsiębiorca i wykładowca, zaznaczając, że przyszłość sklepów, które nie zdecydują się na m-sklepy, leży pod bardzo dużym znakiem zapytania.

- Trend jest jasny, użytkownicy chcą korzystać z urządzeń mobilnych do zakupów. Dostosuj się albo zgiń - komentuje nasz ekspert.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: