Jak zarabiać na e-commerce?

Nadchodzą niełatwe czasy dla e-commerce. Z jednej strony inflacja, z drugiej — fala pandemii opada, z trzeciej — wojna, z czwartej — coraz bardziej wymagający klient. Sytuację komplikuje dodatkowo Dyrektywa Omnibus, która więcej e-handlowi zakazała, niż umożliwiła. Pierwszy kwartał tego roku już pokazał, że nadchodzą ciężkie czasy — w Europie spadek przychodów e-commerce wynosi aż 13 procent. Jak więc nadal zarabiać na e-biznesie?

Jak zarabiać na e-commerce?
Monika Świetlińska 29 lipca 2022

e-Sprzedawcy rozczarowani 2022 rokiem?

Najnowsze badania przeprowadzone przez platformę PrestaShop wskazują że aż 57 proc. sklepów internetowych w Polsce w drugim kwartale tego roku zanotowało spadek liczby klientów. Konwersja jednak nadal pozostaje na zadowalającym poziomie, choć spadła o 13 proc. 

e-Sprzedawcy muszą zrobić więcej, by chronić swoich klientówe-Sprzedawcy muszą zrobić więcej, by chronić swoich klientówMonika Świetlińska

To jednak nie powód, by przymykać oczy na problem. Bo jak się okazuje, niemal wszyscy e-sprzedawcy szacowali, że w 2022 roku ich wyniki będą jeszcze lepsze niż w 2021 roku, podczas, gdy rok poprzedni dla e-commerce był bardzo dobry. Wielu liczyło na otwarcie się na sprzedaż zagraniczną i choć widzimy taki trend w skali świata, to jak wypadnie Polska — na razie ciężko przewidzieć.

Na chwilowe odbicie polski e-commerce mógł liczyć po przyjeździe Ukraińców do naszego kraju. Jak pokazały wyniki badań Głównego Urzędu Statystycznego, w marcu zanotowano e-sprzedaż wyższą aż o 15% w porównaniu z miesiącem poprzednim. Kwiecień to już spadek o 4%. Jeśli chodzi o kategorie zakupowe, to dobrze wypadają tu: odzież, a także auta i części do samochodów. W najgorszej sytuacji znajdują się FMCG, prasa i książki.

Wielu przedsiębiorców zaczęło zadawać sobie pytanie…

Czy e-commerce w obecnych czasach jest opłacalny?

- Według raportu PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” dynamika rynku będzie wzrastać średnio 12% w skali roku, a wartość brutto polskiego handlu elektronicznego w 2026 jest prognozowana na poziomie 162 mld zł - przekazuje nam analityk gospodarczy, Product Owner oraz UX/UI Designer, Mateusz Szerszenowicz.

Podobnie do sprawy, mimo tym pesymistycznych szacunków d PrestaShop, podchodzi firma PMR. Wyniki jej badań pokazują, że rynek e-commerce w Polsce wzrośnie z 50 mln zł obecnie do 72 mln zł.

Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Monika Świetlińska

- Taki stan rzeczy niewątpliwie wskazuje na zmianę modelu zakupowego wielu rodzin. W czasie pandemii koronawirusa klienci musieli dostosować się do nowej rzeczywistości, co skutkowało wzrostem popytu na produkty w świecie digital - mówi Mateusz Szerszenowicz, dodając, że z badań PwC wynika, iż około 85% Polaków nie zamierza zmniejszać częstotliwości wydatków w internecie. Wniosek nasuwa się sam — pandemia uświadomiła wielu ludzi, jak cennym kanałem sprzedaży jest internet, a konsekwencją jest reakcja strony podażowej i powstawanie coraz to większej liczby sklepów internetowych.

Czy więc commerce jest nadal opłacalny? — To zależy. Sama dynamika sektora wzrasta, ale to nie koniecznie musi się przekładać na to, że każdy nowo powstały sklep internetowy zacznie od razu generować zyski. Wiele sklepów upada nie tylko dlatego, że mają słabe produkty, a dlatego, że nie skupiają się na rozwoju sprzedaży w świecie digital. Z tego powodu budując swój biznes e-commerce, należałoby podejść do sprawy holistycznie — uważa Mateusz Szerszenowicz. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Holistycznie, to znaczy jak? - PPC, SEO, UX, AI — czyli kompleksowy start w ecommerce. Budując swój internetowy biznes, najczęściej wydaje nam się, że do osiągnięcia sukcesu potrzebny jest świetny produkt. No niezupełnie. Oczywiście produkt jest ważny, ale równie ważne jest całościowe podejście do biznesu. Zadbanie o branding, doświadczenia użytkowników, pozyskiwanie ruchu i umiejętne ich kierowanie do konwersji oraz analiza danych ilościowych czy jakościowych — właśnie te elementy zwiększają szansę na dobry start w e-commerce — twierdzi nasz ekspert.

4 rady dla e-biznesu, by ten stał się bardziej opłacalny

Mateusz Szerszenowicz zwraca uwagę na cztery aspekty e-commerce, które mają wpływ na to, czy sprzedaż będzie efektywna:

E-sprzedaż w dół o 13% w pierwszym kwartale. Niepokojący trendE-sprzedaż w dół o 13% w pierwszym kwartale. Niepokojący trendMonika Świetlińska

Świetny produkt

Jeśli masz problem z produktem, przede wszystkim — zacznij analizować i rozwiązywać problemy. To ludzie są naszymi klientami, a każdy z nich ma swoje potrzeby, bolączki, wyzwania, z którymi się mierzy na co dzień. Wystarczy się rozejrzeć, zacząć empatyzować się z osobami wokół i zacząć rozwiązywać ich problemy. Podejdź do tego profesjonalnie, rozwiązanie pojawi się szybko, a z nim Twoi klienci.

Zadbaj o użyteczny interfejs sklepu (UX/UI)

Użytkownicy odwiedzają setki stron dziennie, a gdy mają konkretną potrzebę, to chcą ją zaspokoić w jak najkrótszym czasie. Zadbaj o to, żeby każdy użytkownik trafiający do Twojego sklepu od samego wejścia wiedział, jaki jest charakter marki i jakie produkty znajdzie w ofercie. Użyteczna wyszukiwarka, ikony oraz grafiki, logiczna struktura, czytelne przyciski CTA, pozytywne opinie klientów to są rzeczy, które wpłyną na konwersję w Twoim sklepie.

SEO i PPC

Mając użyteczny sklep i świetny produkt, kolejnym etapem jest ściągnięcie ruchu na witrynę. Tutaj niezwykle przydatnymi działaniami okażą się SEO i PPC. SEO skupia się m.in. na optymalizacji Twojego sklepu pod działanie wyszukiwarek oraz na poprawie widoczności, a PPC pomoże Ci wygenerować ruch z płatnych kampanii. Mając dobry jakościowo ruch na swojej stronie, wystarczy teraz zadbać o realizację zamówień w Twoim e-sklepie.

Zmiany prawne w platformach handlowych. Nowe obowiązki, zakazy. Dyrektywa OmnibusZmiany prawne w platformach handlowych. Nowe obowiązki, zakazy. Dyrektywa OmnibusMonika Świetlińska

Analityka internetowa

Jest to najbardziej zapomniany czy znienawidzony przez właścicieli sklepów rodzaj działań. Analityka internetowa opiera się na badaniu aktywności użytkowników na Twojej stronie. Sesje, ścieżki użytkowników, cele konwersji, kohorty, analizy jakościowe — bez analizy danych nie można podejmować racjonalnych decyzji, dlatego zadbaj o dane i wyciągaj wnioski na bieżąco.

Jak mierzyć opłacalność e-commerce?

- Finanse to jedno, jest to motor napędowy całej organizacji. Jednak równie ważne są wszelkiego rodzaju metryki, które pozwalają nam szybciej skalować biznes, dlatego tak ważnym aspektem biznesu jest analiza danych, ponieważ jak czegoś nie można zmierzyć, to trudno tym zarządzać — podsumowuje nasz ekspert.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: