Live-commerce - przyszłością e-commerce? 3 trendy handlu na żywo, które warto znać

Handel na żywo, zakupy na żywo, transmisje strumieniowe na żywo, czat na żywo — to kilka z określeń trendu w e-commerce, który rozwinął się w czasie pandemii. Wszystko wskazuje na to, że spodobał się klientom i brak reakcji ze strony e-sprzedawców na taką formę kontaktu z kupującymi może okazać się błędem. Jakie korzyści może przynieść Ci handel na żywo? Jak go wykorzystać?

Live-commerce - przyszłością e-commerce? 3 trendy handlu na żywo, które warto znać
Monika Świetlińska 8 sierpnia 2022

Czym jest handel na żywo?

Niektórzy uważają, że live-commerce to kolejny krok w rozwoju e-commerce. Polega on na sprzedawaniu produktów online za pośrednictwem wideo na żywo. Kupujący wchodzi w interakcję z marką w czasie rzeczywistym. Aby tak forma przyniosła oczekiwane rezultaty, potrzebne są narzędzia, jak chociażby do robienia zakupów wideo na żywo, czat na żywo i integracja koszyka na zakupy, aby zapewnić najwyższą wygodę użytkownika.

Konsumenci mogą oglądać produkty na żywo, rozmawiać ze sprzedawcą, nie wychodząc z domu. Zwykle takie wydarzenia organizuje się za pośrednictwem mediów społecznościowych, do których niemal każdy ma dostęp. 

e-Sprzedawcy muszą zrobić więcej, by chronić swoich klientówe-Sprzedawcy muszą zrobić więcej, by chronić swoich klientówMonika Świetlińska

- Trend live e-commerce to zdecydowanie kolejna próba dotarcia do konsumenta ze swoim produktem. Live np na fb sprawnie przeprowadzony może zwiększyć zainteresowanie konkretnym produktem. Ma wpływ też na poznanie marki i zareklamowanie się jej. Podczas live e-commerce prowadzimy interakcje z potencjalnym kupującym — przybliża temat Tomasz Mazan, ekspert ds. marketingu z Unii Polskich Przedsiębiorców.

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli napiszemy, że trend ten rozpoczął się w Chinach, już w 2016 roku. Wówczas lider e-commerce — Alibaba — z sukcesem uruchomił pierwsze wydarzenie zakupowe na żywo. Wyobraź sobie, że w ciągu pierwszych 30 minut uzyskał 7,5 miliarda dolarów (!!!) z transakcji na żywo.

Jakie możesz mieć korzyści z live-commerce?

    Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

    zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

    1. Przyspiesza sprzedaż. Oczywistym jest, że sprzedaż na żywo, choć wymaga więcej pracy i zaangażowania sprzedawcy, to efekty zauważalne są od razu. e-Zakupy na żywo generują sprzedaż szybciej, udostępniając produkty setkom, a nawet tysiącom widzów w ciągu zaledwie kilku minut. 
    2. Zachęca do impulsowych zakupów - dokonywanych spontanicznie, bez zastanowienia, pod wpływem nagłej silnej potrzeby. Uczestnicy takich zakupów czują, że biorą udział w jedynym takim wydarzeniu, które już się nie powtórzy, a więc nie powtórzą się jedyne w swoim rodzaju okazje, zniżki. To nadaje tej formie zakupów pewnej ekskluzywności, w której kupujący chcą aktywnie uczestniczyć.
    3. Taką formę handlu klienci są skłonni udostępniać np. w social mediach, ich zaangażowanie jest dużo większe niż np. w kontakcie z reklamą statyczną. Sami uczestniczą w rozmowach, zadają pytania, pokazują znajomym.
    4. I w związku z powyższymi punktami, live-commerce buduje świadomość marki. Staje się rozpoznawalna, tym bardziej, kiedy do zakupów zachęca osoba, która zyskała sympatię kupujących, np. influencer.

    O czym musisz pamiętać, e-handlując na żywo? 3 trendy

    1. Sesje pytań i odpowiedzi na żywo 

    Jeśli nie wiesz, w jaki sposób rozpocząć transmisję, zacznij od sesji pytań i odpowiedzi. 

    Jak zarabiać na e-commerce?Jak zarabiać na e-commerce?Monika Świetlińska

    Wówczas oprócz testowania produktów czy dzielenia się wskazówkami z nimi związanymi w czasie rzeczywistym, gospodarz może natychmiast odpowiadać na pytania. Jest to bardzo istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że 82% konsumentów oczekuje natychmiastowych odpowiedzi na ich pytania. Zadawane są one najczęściej na czatach lub w komentarzach. Odpowiedziami zajmują się zwykle moderatorzy, którzy albo sami udzielają odpowiedzi albo pytania kierują do prowadzącego. Warto również zapisywać transmisje na żywo, by później móc je nadal odtwarzać, udostępniać.

    A co w przypadku, kiedy na początku zbyt wielu pytań nie będzie? Warto mieć kilka swoich w zanadrzu z gotowymi odpowiedziami. Mogą to być pytania dotyczące stricte marki, informacji branżowych, najpopularniejszych produktów, czy np. pomysłów na prezenty świąteczne.

    2. e-Zakupy na żywo jeden do jednego 

    Praktyka pokazuje, że live-commerce to narzędzie do zakupów wideo jest doskonałym rozwiązaniem do zakupów o dużej wartości. Zatem może się okazać, że interakcja z jednym klientem przyniesie Ci znacznie więcej niż rozproszone rozmowy z wieloma, ale np. niezdecydowanymi klientami. Warto rozmawiać również indywidualnie.  

    Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?Monika Świetlińska

    Warto więc pamiętać tutaj o:

        • korzystaniu z funkcji kierowania, by móc zaoferować rozmowę wideo na żywo zainteresowanym klientom we właściwym czasie,
        • wykorzystaniu okienek dla klientów, które szczegółowo wskażą, czego rozmówca może się spodziewać przed rozmową wideo, np. że nie musi włączać aparatu 
        • jeśli rozmowa nie zaowocuje natychmiastowym zakupem, to budujesz swoje zaufanie, będziesz zapamiętany, Ty również wiesz, że będziesz mógł wrócić do klienta z pytaniem, czy nadal jest zainteresowany zakupem.

        3. Wielokanałowe transmisje na żywo 

        Wielokanałowy marketing to dotarcie do naprawde sporej liczby osób i najlepszy sposób na zapewnienie klientom bezproblemowego procesu zakupu, bo przecież nie każdy ma konto np. na Instagramie, YouTube czy Facebooku. Najlepszym pomysłem jest zintegrowana obsługa klienta na wszystkich urządzeniach i kanałach. Warto więc stosować tutaj strategię omnichannelową. Na co warto zwrócić więc uwagę?

              • Zapewnij płynną transmisję na żywo w wielu kanałach: na YouTube, na własnej stronie internetowej i w social media
              • Nagraj wideo z transmisji na żywo, by móc udostępniać widzom, którzy nie byli obecni lub tym, którzy chcieliby wrócić do nagrania
              • Spraw, by zakupy w ramach wydarzenia na żywo były łatwe do realizacji 
              • Wykorzystuj fragmenty transmisji do promocji np. kolejnych wydarzeń w zależności od tego, na jakim kanale chcesz to zrobić. Pamiętaj że np. w przypadku social media każde znich ma różna specyfikę i trafia do innej grupy docelowej.

              - Branże, które korzystają z tego kanału sprzedaży to np. odzieżowa, sprzęt AGD itd. Live streaming powinien odbywać się na kanałach społecznościowych, w których mamy największe zasięgi. Przewaga live e-commerce i skuteczność sprzedaży zależy od charyzmy sprzedającego, ceny produktu oraz ilości odwiedzających live - podsumowuje ekspert ds. marketingu z Unii Polskich Przedsiębiorców. 

              Czy ten artykuł był przydatny?

              Udostępnij: