Własna polityka prywatności sklepów na Allegro

Od niedawna Allegro zaleca sprzedawcom zamieszczenie własnej Polityki Prywatności. Powód? Zgodnie z przepisami prawa każdy sprzedawca podlega rozporządzeniu RODO i w związku z tym musi spełnić wiele obowiązków wynikających właśnie z tego dokumentu prawnego.

Własna polityka prywatności sklepów na Allegro
Monika Świetlińska 5 sierpnia 2022

Sprzedajesz na Allegro? 

Platforma przypomina, że podlegając ogólnemu rozporządzeniu RODO, jesteś zobowiązany zapewnić swoim klientom kupującym na Allegro te prawa:

    • prawo dostępu do treści ich danych osobowych,
    • prawo do sprostowania oraz prawo do usunięcia ich danych osobowych,
      • prawo do ograniczenia przetwarzania ich danych osobowych,
        • prawo do przenoszenia ich danych osobowych,
          • prawo do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
            • prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania ich danych osobowych.

            Jak Amazon chroni sprzedawców przed podróbkami?Jak Amazon chroni sprzedawców przed podróbkami?Monika Świetlińska

            - Aby pokazać kupującym, jak przetwarzasz ich dane, możesz dodać do swojego konta własną politykę prywatności. W ten sposób Twoi klienci dowiedzą się, co dokładnie dzieje się z ich danymi podczas realizacji zamówienia. Nie wymagamy od Ciebie dodania polityki prywatności. Nie weryfikujemy też merytorycznie jej treści — informuje Allegro. Czy to jednak oznacza, że jesteś zwolniony z tego obowiązku?

            Polityka prywatności na Allegro — muszę czy nie muszę?

            - Sam jesteś zobowiązany zadbać, by obowiązki spoczywające na Tobie, jako administratorze danych osobowych zostały spełnione, w tym zdecydować czy spoczywa na Tobie obowiązek informacyjny czy też nie. Zgodnie z Regulaminem po zawarciu umowy sprzedaży następuje udostępnienie danych ich stronom. Oznacza to, że przekazujemy Ci dane kupującego, wobec których stajesz się administratorem danych. W związku z tym obciążają Cię wszelkie obowiązki spoczywające na administratorach danych wynikające z RODO, obejmujące konieczność zagwarantowania realizacji wszelkich praw podmiotów danych - pisze Allegro.

            To oznacza, że gigant e-commerce nie będzie stawiał Ci warunków, bo weryfikowanie zasad RODO nie stoi po jego stronie. Tym zajmuje się Urząd Ochrony Danych Osobowych i to on może na Ciebie nałożyć niemałą karę administracyjną.  

            Mimo że platformy ściągają ze sprzedawców wiele obowiązków, pamiętać trzeba, że sprzedaż na Allegro obliguje sprzedawcę do zachowania standardów RODO. Rozporządzenie mówi jasno, że korzystanie z cudzej platformy aukcyjnej nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku dbania o dane osobowe swoich klientów. Platforma nie odpowiada również za informacje o osobach, które dokonują zakupu u konkretnych sprzedawców.

            Czy e-sklepy stają się przeżytkiem? Jakie alternatywy?Czy e-sklepy stają się przeżytkiem? Jakie alternatywy?Monika Świetlińska

            Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

            zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

            Prawdą jest, że przetwarza ich dane np. podczas rejestracji konta, ale nie może odpowiadać za przetwarzanie danych przekazanych bezpośrednio sprzedawcy, np. by wskazać adres do wysyłki.

            Jak przygotować politykę prywatności?

            Allegro na tej stronie instruuje sprzedawców, co należy zrobić. Jednak treść musisz przygotować samodzielnie, najlepiej w kilku językach — tych, z których korzystają Twoi klienci. Dokument w formacie PDF ważący do 3 MB należy załadować w zakładce “O sprzedającym”. Należy dodać tylko jeden plik. 

            - Jeśli chcesz, możesz zamieścić w nim kilka wersji. W ten sposób warto stworzyć politykę prywatności w kilku językach lub dodać inne procedury dla każdego kraju, do którego wysyłasz zamówienia. Niezależnie od nazwy, jaką będzie miał Twój plik, pokażemy go kupującym jako Polityka prywatności.pdf - informuje Allegro.

            Dodany dokument klienci zobaczą w sekcji O sprzedającym i otrzymają na maila  jako załącznik do wiadomości po zakupie.

            Jeśli nie masz czasu, by opracować samodzielnie treści dokumentu dla swojego sklepu na Allegro, która byłaby zgodna nie tylko z zaleceniami platformy, ale również RODO, mogą zrobić to za Ciebie nasi prawnicy. Skontaktuj się z nami za pomocą FORMULARZA.

            Nasz zespół przygotuje ją w ciągu trzech dni roboczych. W cenie przygotowania dokumentu jest również roczna aktualizacja prawna wykupionej polityki prywatności.

            Czy ten artykuł był przydatny?

            Tagi: RODO
            Udostępnij: