Ponad 50% firm e-commerce boryka się z brakiem pracowników
Branża e-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi rynku, ale jednocześnie jedna z najbardziej wymagających pod względem zasobów ludzkich. Jak wynika z raportu, ponad 50% firm z sektora e-commerce boryka się z problemami kadrowymi, co staje się jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw z tej branży. Przyjrzyjmy się temu problemowi i sposobom na jego rozwiązanie.
Deficyt kadry
Według ekspertów z branży, deficyt kadry to przede wszystkim brak wykwalifikowanych specjalistów, zwłaszcza z doświadczeniem w e-commerce oraz digital marketingu. Problem ten dotyczy zarówno pracowników magazynowych, jak i specjalistów IT, a nawet obsługi klienta i marketingu. Znalezienie kogoś z odpowiednimi kompetencjami i doświadczeniem staje się coraz trudniejsze, a coraz więcej firm ma problem ze znalezieniem pracowników, którzy spełniają ich wymagania.
Trzy sposoby na utrzymanie sprzedaży w czasie inflacjiMonika Świetlińska
- Wyzwaniem dla nas i dla całej branży e-commerce jest brak specjalistów na rynku pracy. Od kilku lat zapotrzebowanie na pracowników jest ogromne, a znalezienie kogoś z doświadczeniem jest bardzo trudne i kosztowne. Częściej dostępni są juniorzy i osoby z maksymalnie dwuletnim doświadczeniem. Jednak zdarza się, że mają oni nieadekwatne oczekiwania w stosunku do swoich kompetencji i potencjalnego wkładu w firmę — zauważył Bartosz Pilch, Group Director Omnichannel w SIG plc na łamach raportu “Wyzwania w e-commerce dziś i jutro” opracowanego przez Spyrosoft eCommerce.
Z kolei Bartłomiej Rak, Ecommerce Manager w Polar Sport podsumował, że kluczową kwestią jest brak pracowników i rozumie przez to zarówno deficyt ludzi po stronie e-commerce, jak i po stronie sklepów stacjonarnych. — Działamy mocno w omnichannel, więc również tam odczuwamy braki. W zasadzie w każdym obszarze jest niedobór, począwszy od pracowników magazynowych, przez specjalistów e-commerce i IT, aż po wsparcie technologiczne po stronie agencji — zaznaczył.
Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest rosnące zapotrzebowanie na pracowników e-commerce, które utrzymuje się już od kilku lat. Brak odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników na rynku sprawia, że firmy są zmuszone płacić coraz wyższe wynagrodzenia. Według prognoz, wynagrodzenia dla specjalistów e-commerce będą nadal rosły w przyszłym roku. Przedsiębiorcy będą musieli wykazać się elastycznością i dostosowywać swoje oferty wynagrodzeń do bieżących trendów.
- Braki kadrowe w branży e-commerce wynikają z kilku przyczyn. Po pierwsze, przy dynamicznym rozwoju e-commerce, jak i całej branży technologicznej, rynek pracowników nie nadąża za tym tempem i wysokim popytem. Co za tym idzie, duża część specjalistów z obszaru e-commerce nie poszukuje aktywnie pracy, a procesy rekrutacyjne stają się sporym wyzwaniem dla organizacji. Po drugie, w branży e-commerce coraz częściej wymaga się od pracowników specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu internetowego, sprzedaży, analizy danych oraz technologii informatycznych, co oznacza, że potrzebna jest nowa generacja pracowników, którzy mają umiejętności i doświadczenie w tych obszarach - skomentował dla Rzetelnego Regulaminu Cezary Kożon, prezes zarządu Spyrosoft eCommerce.
Sposoby rozwiązania braków kadrowych
Jak stwierdzili eksperci, jednym z rozwiązań tego problemu jest inwestowanie w szkolenia dla młodych ludzi, którzy dopiero zaczynają swoją karierę zawodową. Preferowane są zwłaszcza osoby z potencjałem, które mają chęć i motywację do nauki.
Trwają kontrole e-sklepów w Polsce. Bądź gotów na inspekcjęMonika Świetlińska
Innym rozwiązaniem jest zatrudnienie doświadczonych seniorów, którzy mogą zająć się konkretnymi zadaniami niemal natychmiast po onboardingu i poznaniu firmy. Ważne jest jednak, aby umiejętnie dobierać zadania dla poszczególnych osób, a także pozwolić pracownikom na popełnianie błędów i uczenie się na nich.
Często brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry programistów jest szczególnie dotkliwy dla firm, które korzystają z dedykowanych systemów. Rozwiązania te są zazwyczaj bardziej skomplikowane niż popularne frameworki, a ich rozbudowa wymaga konkretnych zasobów ludzkich.
Jak zdradził nam Cezary Kożon oprócz wyżej wymienionych sposobów możliwości poradzenia sobie z tymi wyzwaniami kadrowymi, jest jeszcze kilka, w tym:
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
- uruchomienie procesów rekrutacyjnych wewnątrz organizacji,
- outsourcing części działań i procesów na zewnątrz poprzez nawiązanie współpracy z agencją e-commerce/partnerem technologicznym.
- współpraca z agencjami rekrutacyjnymi, które specjalizują się w pozyskiwaniu kandydatów z branży.
- rozwój strategii employer brandingowej i podjęcie działań mających na celu umocnienie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, a w efekcie przyciągnięcie większej liczby zainteresowanych kandydatów.
Automatyzacja
Wiele firm, aby poradzić sobie z tym problemem, stara się też szukać rozwiązań automatyzujących powtarzalne zadania. Wydaje się, że automatyzacja jest jednym z kluczowych rozwiązań dla firm e-commerce w walce z brakami kadry.
Jak zarabiać na e-commerce?Monika Świetlińska
Automatyzacja może pomóc w usprawnieniu procesów biznesowych i zwiększeniu efektywności pracy, a tym samym zmniejszyć potrzebę zatrudnienia większej liczby pracowników. Jednym z obszarów, w którym automatyzacja może przynieść korzyści, jest obsługa klienta, gdzie chatboty i automatyczne odpowiedzi na maile mogą znacznie ułatwić pracę zespołu.
Wzrost kosztów płac
Wzrost kosztów płac jest jednym z wyzwań, z jakimi muszą zmagać się firmy e-commerce. Wraz ze wzrostem popytu na pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, rosną też oczekiwania dotyczące wynagrodzeń. W przypadku pracowników magazynowych koszty płac wzrosły głównie z powodu zwiększonego zapotrzebowania na kierowców oraz zwiększonej konkurencji na rynku pracy.
W przypadku specjalistów od developmentu, wzrost kosztów płac jest związany z dużym popytem na ich usługi oraz z coraz większymi wymaganiami stawianymi przez firmy, zwłaszcza te z sektora technologicznego.
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
Warto zaznaczyć, że wzrost kosztów płac nie jest jedynym wyzwaniem, z jakim muszą zmagać się firmy e-commerce. Innym problemem jest brak zasobów ludzkich, zwłaszcza specjalistów o odpowiednich kwalifikacjach. Firmy muszą stawiać czoła temu wyzwaniu i szukać innowacyjnych sposobów na pozyskiwanie pracowników.
Wyzwania
Brak pracowników jest jednym z największych wyzwań dla branży e-commerce. Jednak każda firma ma swoją specyfikę i problemy kadrowe należy rozwiązywać indywidualnie, dostosowując rozwiązania do własnych potrzeb.
Firmy muszą wykazać się elastycznością i dostosowywać swoje oferty wynagrodzeń do bieżących trendów, a także inwestować w szkolenia dla młodych ludzi i szukać rozwiązań automatyzujących powtarzalne zadania. Odpowiedni dobór zadań dla pracowników oraz umożliwienie im rozwoju i zdobycia cennego doświadczenia również jest kluczowy dla utrzymania pracowników w zespole.
Źródło: Raport “Wyzwania w e-commerce dziś i jutro” opracowanego przez Spyrosoft