Rewolucja SEO w Google uderzy w e-commerce?

Szykuje się niemała rewolucja SEO w Google. W Polsce zmiany nie są jeszcze widoczne, ale zagraniczne firmy już zwracają uwagę na wyniki, tzn. ich pogorszenie. Mamy tu na myśli aktualizację algorytmu Google Product Review dotyczącą recenzji produktów i aktualizację algorytmu Helpful Content Update. Na czym polegają? Jak wpłyną na e-commerce?

Rewolucja SEO w Google uderzy w e-commerce?
Monika Świetlińska 5 września 2022

Google Product Review

Aktualizacji recenzji produktów Google było ostatnio aż cztery: w kwietniu 2021, w grudniu 2021, w marcu 2022 i w lipcu 2022. Wszystkie z nich trwały ok. 2-3 tygodnie do pełnego wdrożenia, ostatnie zakończyło się początkiem sierpnia. Jak poinformował gigant IT, aktualizacja może wpłynąć na „recenzje produktów w wielu witrynach” – co w skrócie oznacza, że są sklepy internetowe, które mogą mocno odczuć zmiany.

Celem Google Product Review jest nagradzanie treści recenzji produktów na wysokim poziomie, a nie słabych i powielanych. Aktualizacje recenzji produktów nie są aktualizacjami podstawowymi, ale mogą być mylone jako takie. W ten sposób wysokiej jakości informacje o produktach w witrynie e-commerce lub w witrynie z opiniami o produktach mają pomóc kupującym dowiedzieć się więcej o produkcie przed zakupem. 

Jak stworzyć opis produktu, który zwiększy sprzedaż w Twoim e-sklepie?Jak stworzyć opis produktu, który zwiększy sprzedaż w Twoim e-sklepie?Monika Świetlińska

Opinie pomagają kupującemu poznać różnice między konkurującymi produktami i wybrać spośród wielu marek i modeli taki produkt, który spełnia jego wymagania, a przy tym nie przekracza jego budżetu.

Google opublikował kilka wytycznych dla e-sprzedawców, które mogą wpłynąć na to, na jakiej pozycji w wyszukiwarce znajdą się się ich oferty:

    • Opisuj produkty z perspektywy użytkownika.
    • Przekonaj użytkowników, że znasz opisywane produkty – pokaż, że jesteś ekspertem.
      • Publikuj zdjęcia, audio lub linki do innych treści pokazujących, że dobrze znasz produkt.
      • Udostępniaj konkretne dane o jakości produktu.
      • Wyjaśniaj, co wyróżnia produkt na tle konkurencji.
      • Porównuj podobne produkty lub wyjaśniaj, które produkty najlepiej nadają się do określonych zastosowań.
        • Omawiaj zalety i wady konkretnych produktów, powołując się na własne doświadczenia.
          • Opisuj, jak produkt zmienił się w porównaniu z poprzednimi modelami lub wersjami, zwracając uwagę na ulepszenia, rozwiązane problemy lub inne informacje ułatwiające użytkownikom podjęcie decyzji o zakupie.
            • Określ czynniki, które w największym stopniu wpływają na decyzję o zakupie produktu z danej kategorii.
              • Bardziej szczegółowo niż producent opisuj kluczowe aspekty konstrukcji produktu i ich znaczenie dla użytkownika.
                • Dołącz linki do innych przydatnych zasobów (własnych lub pochodzących z innych witryn), aby ułatwić czytelnikom podjęcie decyzji.
                  • Jeśli polecasz produkt jako najlepszy ogólnie lub najlepszy do określonego celu, podaj uzasadnienie.
                    • Umieszczaj na listach rankingowych wystarczająco dużo przydatnych treści, aby same w sobie były wartościowe. 

                      Ważne, że długość opinii nie ma szczególnego znaczenia. Google nie określa, jaka długość będzie wystarczająca. Ważniejsze jest to, żeby była poprawnie napisana, rzetelna i oryginalna.

                      Helpful Content Update

                      Google ogłosił tę aktualizację 18 sierpnia 2022. Powód? Wyszukiwarka Google ma na celu lepsze promowanie treści, które dla użytkowników są satysfakcjonujące, oraz odsuwanie na dalszy plan treści, które nie spełniają oczekiwań użytkowników. — W związku z tym wprowadzamy tzw. „aktualizację dotyczącą przydatnej treści”, która jest częścią naszych szerszych działań zmierzających do tego, aby w wynikach wyszukiwania użytkownicy widzieli więcej oryginalnych i przydatnych treści tworzonych dla nich przez innych użytkowników — przekazał gigant technologiczny.

                      Może mieć to wpływ na indeksowanie treści znajdujących się m.in. w e-sklepach. Mamy tu głównie na myśli opisy produktów, które jak wiemy w bardzo wielu przypadkach są powielanymi informacjami producentów czy wręcz kopiowanymi treściami np. konkurencji.

                      5 najczęstszych błędów w opisach produktów na platformach sprzedażowych5 najczęstszych błędów w opisach produktów na platformach sprzedażowychMonika Świetlińska

                      Porady Googla, by nie stracić po aktualizacji algorytmu, są następujące:

                      • Postępuj zgodnie z wytycznymi Google, aby tworzyć treści dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek. 
                      • Twórcy traktujący priorytetowo użytkowników skupiają się na tworzeniu satysfakcjonujących treści, a jednocześnie wykorzystują sprawdzone metody SEO, aby udostępnić dodatkową wartość użytkownikom wyszukiwarki. 
                      • Unikaj tworzenia treści na potrzeby wyszukiwarek. SEO jest przydatnym działaniem, gdy stosuje się je w przypadku treści tworzonych z myślą o użytkowniku. Jednak treści utworzone głównie z myślą o ruchu w wyszukiwarce są ściśle skorelowane z treściami, które użytkownicy uważają za niezadowalające.
                      • Nie twórz treści głównie po to, aby przyciągnąć użytkowników z wyszukiwarki (np. bo temat, produkt jest w danej chwili popularny), treść musi być dla nich przydatna
                      • Nie twórz treści o określonej długości, bo obiło Ci się o uszy, że Google preferuje jakąś konkretną liczbę słów. Okazuje się, że również w tym przypadku nie miało takich wymagań.

                      - Początkowo ta aktualizacja będzie działać w przypadku wyszukiwań w języku angielskim na całym świecie, a w przyszłości planujemy udostępnić ją również w innych językach. W najbliższych miesiącach będziemy też usprawniać sposób wykrywania nieprzydatnych treści przez klasyfikator i pracować nad kolejnymi usprawnieniami promującymi treści, w których najważniejszy jest użytkownik — napisał Chris Nelson, Search Quality z Google.

                      Czy ten artykuł był przydatny?

                      Udostępnij: