Jak stworzyć opis produktu, który zwiększy sprzedaż w Twoim e-sklepie?
Jako doświadczony przedsiębiorca, prowadzący firmę z branży handlowej, na pewno wiesz, że, aby sprzedać produkt, musisz opisać go w przekonujący sposób. I na pewno wiesz, że zaprezentowanie jego cech już nie wystarczy. Musisz udowodnić konsumentowi, że on naprawdę potrzebuje tego produktu. Dziś jednak nie wystarczy już nawet język korzyści. Na co musisz zwrócić uwagę, tworząc opis produktu, by zwiększyć jego sprzedaż?
Fundamenty dobrego opisu
- Opisy produktów są jednym z ważniejszych czynników wpływających na proces zakupowy wśród klientów sklepów internetowych. Odpowiednio uzupełnione mogą przekonać do zakupienia danego towaru, jednak uzupełnione błędnie mogą wpłynąć na utratę potencjalnego klienta. Mimo to często o tym zapominamy i nie przykładamy do nich dostatecznej wagi - twierdzi Daniel Jędrysik, marketing manager z doświadczeniem w optymalizacji stron i sklepów pod wyszukiwarki internetowe z Agencji KS.
Dla kogo opisy produktowe? Dla klientów czy robotów Google?Monika Świetlińska
Daniel Jędrysik zaznacza, że powielane w wielu sklepach opisy, sprawiają, że nasze strony produktowe różnią się w niewielkim stopniu. — Jeśli nasz sklep posiada kilkadziesiąt produktów na stanie, dla nikogo nie powinno być problematyczne stworzenie unikalnych opisów dla każdego z nich. Jednak co w przypadku stron, które mają tych produktów tysiące? Również w nich możemy zadbać o treści na różne sposoby, które niekoniecznie wymagają od nas dużych środków czy ogromnej ilości czasu — przyznaje marketing manager z Agencji KS.
Kilka rad, jaki powinien być opis produktu
Aneta Beza, Copywriterka z AB.Copywriting, uważa, że skupić się należy na tym, aby opis produktu:
- nie brzmiał, jak z instrukcji obsługi,
- mówił o korzyściach dla klienta, a nie jedynie o cechach i parametrach, na których kupujący nie musi się znać,
- był unikatowy, a nie ten od producenta, ma to wpływ na pozycjonowanie w Google,
- zawierał konkrety, a nie jedynie ogólniki typu "najlepszy", "niezawodny",
Jej zdaniem kupującemu należy dać doświadczenie, opowiedzieć mu, jak będzie wyglądało jego życie z produktem.
Jan Czerniawski, marketer, strateg i copywriter o ponad 15-letnim doświadczeniu ze Źródłosłów.com, jest podobnego zdania. Według niego trzy fundamenty dobrego opisu to:
Regulamin promocji w Twoim sklepie. Jak poradzić sobie z roszczeniowym klientem?Monika Świetlińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
- konkretne informacje,
- ich przełożenie na realne korzyści dla klienta,
- informacje porównawcze, tzn. czym produkt różni się od konkurencyjnych, dla jakiej grupy użytkowników jest skierowany.
Dlaczego kopiowanie opisu producenta się nie opłaca?
- Opis od producenta z reguły jest zbiorem przymiotników, mających podkreślić jakość produktu. Treść takiego tekstu często nic nie mówi klientowi — ciężko na jego podstawie orzec, czy dany produkt będzie odpowiedni do zaspokojenia określonej potrzeby, czy jest w czymś lepszy od konkurencyjnych wyrobów — wyjaśnia Jan Czerniawski.
- Z punktu widzenia SEO unikatowe treści w wielu przypadkach mogą wpłynąć na pozycję naszej strony produktowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Google od lat podkreśla wartość, którą są treści na stronach. Ich unikalność i wyczerpanie tematyczne są ważnym czynnikiem rankingowym. Jeśli treści powielane są na wielu stronach, w niektórych sytuacjach może to sprawić, że nasza strona produktowa zostanie uznana za tę o niskiej jakości i nie zostanie zaindeksowana - zaznacza Daniel Jędrysik, który zwraca jednak uwagę, że istnieją branże, gdzie bardzo trudno o unikalność opisów.
Gdzie szukać grupy docelowej dla naszego e-biznesu?Monika Świetlińska
Takim przykładem mogą być apteki internetowe wykorzystujące w głównej mierze opisy otrzymywane od producentów. W ich przypadku dla stworzenia unikalności tekstu możemy posiłkować się dodatkowymi treściami np. z ocen użytkowników.
Czy sam opis naprawdę może sprzedawać?
- Tak — odpowiada Jan Czerniawski, dodając: — Produktów i sklepów internetowych jest dziś mnóstwo. Klient często jest skłonny wydać więcej, pod warunkiem, że będzie pewien, że dany wydatek mu się opłaci. Ponieważ kupujemy wiele produktów i nie w każdej dziedzinie mamy wielkie doświadczenie oraz wiedzę ekspercką, opis w sklepie jest czymś w rodzaju pierwszego miejsca, gdzie będziemy szukali informacji.
Jak zaznacza copywriter Źródłosłów.com, to, czy dojdzie do transakcji, w dużej mierze zależy od tego, jakie informacje się w tym tekście znajdą i jak zostaną przedstawione.
- Klienci lubią szczerość i uczciwość (dlatego często szukają porad na forach i grupach tematycznych, proszą znajomych o rekomendacje) i doceniają rzetelne przedstawienie sprawy. Dobrze skonstruowany opis ma też sporą wartość SEO, co dla ecommerce ma ogromne znaczenie — podsumowuje Jan Czerniawski.