Świąteczne przeceny, obniżki, wyprzedaże zgodne z prawem

Zbliżający się okres świąteczny to czas, kiedy w sklepach internetowych wiele produktów zyskuje nowe, promocyjne ceny. Czy proces zwrotu towarów objętych promocją jest identyczny, jak w przypadku zwrotu produktów zakupionych w pełnej cenie? Jak powinny wyglądać świąteczne (i nie tylko) przeceny, obniżki oraz wyprzedaże zgodnie z prawem?

Świąteczne przeceny, obniżki, wyprzedaże zgodne z prawem

Rafał Stępniewski

17 listopada 2017

Podobnie dzieje się na początku roku, kiedy to właściciele eSklepów decydują się na wyprzedanie zalegających w magazynach towarów, oferując je w znacznie obniżonej cenie.

Czy proces zwrotu takich towarów jest identyczny, jak w przypadku zwrotu produktów zakupionych w pełnej cenie? Jak powinny wyglądać świąteczne (i nie tylko) przeceny, obniżki oraz wyprzedaże zgodnie z prawem?

Regulamin promocji w sklepie internetowym

Każda organizowana w eSklepie wyprzedaż czy inna forma promocji produktów powinna posiadać osobny regulamin. Dokument ten szczegółowo określa jakie są warunki promocji oraz jaki jest jej czas trwania.

Co istotne — bardzo często w regulaminie wyprzedaży lub promocji pojawiają się zapisy, które sugerują jakoby konsument miał ograniczone prawo do zwrotu lub reklamowania zakupionych w tym czasie produktów.

Jak łatwo się domyślić, zapis taki jest niezgodny z prawem — więcej o takich zapisach przeczytać można w artykule poświęconym klauzulom niedozwolonym w regulaminach sklepów internetowych.

Zwrot i reklamacja towarów zakupionych w trakcie trwania promocji

Bez względu na to, czy zapis o braku możliwości zwrotu towaru zakupionego w promocyjnej cenie znajduje się w regulaminie czy też nie, konsument nie ma obowiązku go przestrzegać. W takiej sytuacji — kiedy w dokumencie pojawiają się klauzule niedozwolone — wyższy priorytet ma ustawa o prawach konsumenta.

Przeczytać w niej można, że klient zawierający umowę sprzedaży na odległość zawsze ma prawo do odstąpienia od niej w terminie 14 od daty dostawy, bez podawania przyczyny.

Oczywiście istnieją wyjątki od tej reguły — towary, których nie można odesłać do sprzedawcy zostały opisane w artykule na temat zwrotów w sklepach internetowych.

Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku, kiedy zakupiony w czasie trwania promocji lub wyprzedaży towar będzie posiadał wady. Klient może również reklamować taki przedmiot zgodnie z prawem rękojmi. Nie ma znaczenia to, za jaką kwotę produkt został zakupiony i czy był on objęty promocją.

Kwestię rękojmi również poruszaliśmy na naszym blogu, zatem pokrótce warto tylko wspomnieć, że nakłada ona na sprzedawcach obowiązek “opieki” nad wysyłanymi do klientów produktami przez okres 2 lat. Jeśli w tym czasie zauważona zostanie wada (wynikająca np. z użycia do produkcji materiałów słabej jakości), to konsument ma prawo taki przedmiot reklamować na zasadzie rękojmi.

Sprzedaż produktów posiadających wady

Przy okazji wyprzedaży warto wspomnieć także o sytuacji, w której produkty posiadające mniej istotne wady są oferowane klientom w obniżonej cenie. W takiej sytuacji należy pamiętać, że klient musi być poinformowany o występowaniu wady w produkcie i jeśli zdecyduje się na jej zakup — nie może go reklamować z powodu jej wystąpienia (o ile nie będą to inne wady, o których sprzedawca nie poinformował). Wciąż jednak możliwe jest odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny, jeśli zakup dokonany był na odległość — czyli właśnie w sklepie internetowym.

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:

Udostępnij: