Szkolenia dla sprzedawców. Dlaczego są tak ważne?

Aby Twój biznes dobrze funkcjonował i nadal się rozwijał, Ty, jak i Twoi pracownicy musicie stale aktualizować wiedzę dotyczącą standardów obowiązujących w działalności e-commerce. Konsekwencje, jakie możesz ponieść, jeśli Ty lub Twój pracownik nie będziecie postępować zgodnie z prawem dla e-commerce, mogą doprowadzić nawet do zamknięcia biznesu. Dlatego tak ważne jest szkolenie kadry e-sklepu. 

Szkolenia dla sprzedawców. Dlaczego są tak ważne?
Monika Świetlińska 7 października 2022

Ignorantia iuris nocet

Prawo obowiązuje każdego, pracowników e-commerce również. Prawo co pewien czas ulega zmianom, pojawiają się nowelizacje ustaw — niektóre przepisy są uchylane, niektóre zastępowane innymi, czy dodanie są zupełnie nowe. Każdy przedsiębiorca musi zdawać sobie z tego sprawę. 

Odpowiedzialność za sklep

Musi też wiedzieć, że sprzedaż przez sklep internetowy jest zdecydowanie inna pod względem praw i obowiązków niż te w zakresie sprzedaży stacjonarnej. Inna będzie również, kiedy standardem stanie się sprzedaż w Metaverse i ten rodzaj działalności też trzeba będzie brać pod uwagę i dostosować do niej zasady funkcjonowania. Przykład metaversum, czy chociażby to, w jak błyskawicznym tempie rozwijał się e-commerce w czasie pandemii, pokazuje, jak dynamiczny jest rynek handlu i jak ważne jest, by być na bieżąco z jego standardami.  

Czy Metaverse to przyszłość e-commerce?Czy Metaverse to przyszłość e-commerce?Monika Świetlińska

Bo choć, oczywiście, prowadzenie działalności gospodarczej w formie sklepu on-line  przynosi wiele korzyści, to niesie ze sobą również dodatkowe obowiązki, których nie mają np. przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą stacjonarną czy podmioty innych branż funkcjonujących w sieci.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Prawo nakłada na sklepy internetowe masę obowiązków informacyjnych, które mają głównie chronić prawa konsumentów. Tu podstawą prawną jest przede wszystkim “Ustawa o prawach konsumenta”, “Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną”, “Prawo przedsiębiorców”, “Kodeks spółek handlowych” czy “Kodeks cywilny”.

Zmiany, zmiany…

Jako przedsiębiorca, na pewno wiesz, że najnowsze zmiany dotyczą m.in. “Ustawy o prawach konsumenta” czy “Kodeksu spółek handlowych”. A za błędy do odpowiedzialności może Cię pociągnąć wiele instytucji nadzoru: Krajowa Administracja Skarbowa, Inspekcja Handlowa, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Celny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Inspekcja Sanitarna, Państwowa Straż Pożarna, Wojewódzka Inspekcja Ochrony Środowiska, a nawet Centralne Biuro Antykorupcyjne.

Twoi pracownicy muszą znać podstawowe zasady dotyczące choćby gwarancji, rękojmi, zwrotów czy reklamacji. Muszą wiedzieć, jak istotna jest ochrona danych osobowych klientów, współpracowników czy partnerów biznesowych, czyli rozumieć, jakie obowiązki na nich samych jako pracowników nakłada RODO.

Kolejne ważne kwestie, o których należy pamiętać to regulaminy e-sklepu, polityka prywatności, ale także prawa autorskie czy znaki towarowe, zwłaszcza, jeśli Twoi pracownicy zajmują się również promocją sklepu np. w mediach społecznościowych czy współpracują np. z influencerami.

Współpracujesz z influencerami, którzy promują Twoje produkty?Współpracujesz z influencerami, którzy promują Twoje produkty?Monika Świetlińska

Czy Twoi pracownicy są w stanie sami, na własną rękę zdobyć wiedzę w tych zakresach? Czy wymagasz od nich, i od siebie samego, by aktualizować informacje, które posiadasz w tych tematach?

Jako osoba odpowiedzialna za swój biznes, musisz mieć pewność, że Twój sklep działa zgodnie z prawem i nie narażasz siebie i swoich pracowników na nieprzyjemne konsekwencje. A możesz to osiągnąć, korzystając np. z profesjonalnych szkoleń dla sklepów internetowych.

Dlaczego warto się szkolić? 5 powodów 

    Polityka prywatności to ważny dokument

    zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

    1. W przypadku błędnego, nawet nieświadomego działania, możesz narazić się na wymierne straty przez nadanie swoim klientom uprawnień znacznie szerszych niż daje im prawo. 
    2. Prawo zmienia się często (zwłaszcza w ciągu ostatniego roku) i w najbliższym czasie znów nastąpią znaczące zmiany (m.in. w związku z dyrektywą Omnibus i innymi dyrektywami), które będą mieć fundamentalny wpływ na kształt działalności handlowej w sieci. Ty i Twoi pracownicy muszą być na to gotowi. UOKiK już dziś sprawdza, jak w praktyce funkcjonują podmioty, których podstawą działania jest internet. I zapowiada wysokie kary.
      1. Masa konsumentów do dziś nie wie, jakie są różnice między sprzedażą stacjonarną i internetową. Dochodzi do wielu niepotrzebnych incydentów, które mogą mieć wpływ na wizerunek Twojego sklepu (zwłaszcza w social mediach — w komentarzach, recenzjach — na których być może opierasz swoje działania promocyjne). 
        1. Zadaniem e-sprzedawcy jest udzielać klientom szybkich i trafnych odpowiedzi, które rozwieją ich wątpliwości. W takich sytuacjach nie ma czasu, by sam szukał (co najgorsze — na własną rękę w internecie) odpowiedzi na pytania klientów. Takim sytuacjom daleko do profesjonalizmu — jak chcesz w ten sposób budować zaufanie klientów?
          1. I na koniec warto wspomnieć, że gra warta jest świeczki, kiedy nad e-sklepem zawiśnie perspektywa kary. I to wcale nie małej. Za nieznajomość prawa, które rządzi e-commercem, może Ci grozić kara w wysokości nawet 10% przychodu rocznego za rok poprzedni.

          Jakiego typu szkolenia będą najlepsze?

          Elastyczność

          Nie ma co ukrywać, że pandemia zmieniła zupełnie nasze nastawienie do różnego rodzaju kursów, czy szkoleń. Obecnie najlepszą alternatywą są te w formie e-learningowej. Dostęp do szkolenia masz wtedy, kiedy znajdziesz na niego czas. Elastyczność jest na wagę złota zwłaszcza w biznesie, w którym nie jesteś w stanie przewidzieć do końca, jak ułoży się Twój dzień pracy, bo zależy on w głównej mierze od klientów. 

          Nowe przepisy dla e-commerce od 2023 roku. Na jakie zmiany musisz się przygotować?Nowe przepisy dla e-commerce od 2023 roku. Na jakie zmiany musisz się przygotować?Monika Świetlińska

          Praktyka

          Wszelkie badania pokazują, że to przez praktykę uczymy się najefektywniej. Jesteśmy w stanie zapamiętać najwięcej. Dlatego szkolenia oparte na praktycznych przykładach i samodzielne wykonywanie zadań przynoszą najlepsze rezultaty. By utrwalić wiedzę ze szkolenia, warto brać udział np. w testach cząstkowych. Jeśli szkolenie oferuje taką opcję, warto się nad nią pochylić.  

          Certyfikat

          Z jednej strony dokument na zakończenie szkolenia to dowód potwierdzający zdobytą wiedzę, z drugiej pełni też funkcję motywującą pracownika. Po pierwsze, dlatego, że sam czuje się dowartościowany, po drugie — może czuć zobowiązanie, by pokazać, że certyfikat nie otrzymał przypadkowo. Certyfikat możesz wykorzystać też w celach wizerunkowych. Pokazując go klientom, np. na stronie sklepu czy w mediach społecznościowych, komunikujesz, jak ważne jest dla Ciebie, by dbać o prawa klientów.

          Aktualizacja

          Zwróć uwagę, czy szkolenie, na które się zdecydujesz, daje Ci opcję aktualizowania wiedzy. Jak już wspominaliśmy, prawo zmienia się często, więc jeśli w trakcie trwania  nauki, takie zmiany nastąpią, organizator szkolenia powinien dać Ci gwarancję aktualnych informacji.

          Czy ten artykuł był przydatny?

          Udostępnij: