Czy Metaverse to przyszłość e-commerce?
Metaverse wkracza do e-commerce. Indyjski gigant, Flipkart, właśnie dał możliwość swoim klientom, by oglądać i kupować nowe produkty w Metaverse. Jak w praktyce wygląda taki sposób zakupów? Jak Metaverse może wpłynąć na działalność e-sklepów? Jakie daje korzyści? Czy e-commerce ma się czego obawiać ze strony wirtualnej rzeczywistości?
Metaverse dla kupujących
Flipkart, indyjska firma e-commerce, w 2017 roku posiadająca niemal 40% udziału w rynku indyjskiej branży i wyceniana na 37,6 miliarda dolarów w tym roku, właśnie uruchomił ofertę Metaverse dla konsumentów.
Jest to swego rodzaju eksperyment — Flipkart chce przyglądać się reakcjom klientów, sprawdzając czy będą oni zainteresowani odkrywaniem nowych sposobów przeglądania produktów i ich kupowania.
Jak zyskać nowych klientów dla swojego e-sklepu? 5 sposobówMonika Świetlińska
- Wspierana przez Walmart [od red. amerykańska sieć supermarketów] firma z siedzibą w Bengaluru nawiązała współpracę z eDAO, firmą inkubowaną w Polygon, aby uruchomić ofertę Metaverse, którą nazywa Flipverse. Oferta jest w fazie pilotażowej i ma na celu wzbudzenie zainteresowania w okresie świątecznym. W Flipverse, które zostało uruchomione w poniedziałek [od red. 17 października 2022] w aplikacji Flipkart na Androida, firma oferuje konsumentom „zgrywalizowane, interaktywne i wciągające” doświadczenia, w których będą mogli zbierać punkty lojalnościowe firmy — Supermonety — a także cyfrowe kolekcje od marek partnerskich i robić zakupy. Flipverse zawiera też całą masę gier casualowych - przekazał amerykański portal TechCrunch.
Do Flipverse dołączyły takie marki jak: Puma, Noise, Nivea, Lavie, Tokyo Talkies, Campus, VIP, Ajmal Perfumes, Himalaya i wiele innych.
- Chodzi o to, aby miliony użytkowników doświadczyły Flipverse i otworzyły drzwi do przyszłości zakupów – powiedziało podczas otwarcia projektu kierownictwo Flipkart, dodając: - 15 lat temu byliśmy pierwszą indyjską firmą, która uruchomiła handel oparty na sieci Web 2.0. I czuję, że dzisiaj jesteśmy pierwszą firmą, która uruchomiła handel w sieci 3.0.
- Połączenie najlepszych marek z doświadczeniem Flipkart w e-commerce w środowisku wirtualnym może zrewolucjonizować sprzedaż internetową, jaką znamy. Flipverse będzie żywym, widocznym wyrazem Metaverse - oświadczył Sandeep Nailwal, współzałożyciel Polygon.
- Przyszły rozwój e-commerce będzie pod wpływem dzisiejszych immersyjnych technologii, a Metaverse jest jedną ze znaczących rewolucji na tej arenie o ogromnym potencjale – zaznaczył Naren Ravula, wiceprezes i dyrektor ds. strategii i wdrażania produktów w Flipkart Labs.
Metaverse w Polsce
A jakie perspektywy ma Metaverse w polskich realiach sprzedaży internetowej? Pytamy Adriana Łapczyńskiego, prezesa EpicVR — firmy, która wykorzystuje wirtualną rzeczywistość w biznesie i przemyśle.
Jakie działania e-commercowe radzi Meta na święta i jesienne wyprzedaże?Monika Świetlińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
- Metaverse rewolucjonizuje wiele branż, a jedną z tych, która wiele zyska na pójściu w jego stronę, jest właśnie e-commerce i to zarówno ten tradycyjny, gdzie będziemy np. przymierzać ubrania w sposób wirtualny i zamawiać ich rzeczywiste odpowiedniki w metaversum, jak również ten cyfrowy, gdzie będziemy nabywać dobra, które posłużą nam wyłącznie w świecie Metaverse. Dzięki nim będziemy mogli podnieść jakość swojego życia w Metaverse, wyróżniać na tle innych i mówiąc trywialnie — też dowartościować - uważa Adrian Łapczyński. Jego zdaniem e-commerce zdecydowanie zyska zarówno od tej strony wirtualnej, czyli typowo nabywanych cyfrowych dóbr, jak i od strony realnej, gdzie będziemy mogli umeblować sobie swój Metaversowy pokój i te same meble prawdopodobnie zamówić do świata rzeczywistego albo jakikolwiek element odzieży przetestować w wirtualnej rzeczywistości, a później będzie on na nas już idealnie pasował w świecie realnym.
Jak Metaverse może wpłynąć na e-commerce?
By odpowiedzieć na to pytanie, trzeba by zastanowić się, czy konsumenci rozumieją Metaverse i czy są w ogóle gotowi na zakupy w wirtualnej rzeczywistości? BigCommerce w “Global Consumer Report: Current and Future Shopping Trends survey” z 2021 roku zdradza, że 26% respondentów bardzo dobrze rozumie Metaverse, 25% odpowiedziało, że słabo rozumie tę tematykę. Badanie pokazało też, że ci o wyższych zarobkach wiedzą, czym jest Metaverse, ci o niższych — niemal w ogóle nie rozumieją, o czym mowa.
I mimo tego, że np. Nike “wybudowało” sklepy w wirtualnej rzeczywistości i mogłaby być to zachęta dla kupujących, to raport BigCommerce wykazał, że aż 52% osób nie chce w tej chwili robić zakupów w Metaverse. Jedynie 2% badanych stwierdziło, że już robiło zakupy w wirtualnej rzeczywistości.
Niemniej, jak zauważa nasz ekspert, marki funkcjonujące w Metaverse już notują bardzo duży wzrost przychodu z tytułu samego funkcjonowania w metaversum. - Z pewnością rynek ten zwiększy przychodu wśród branż, które będą działać w obszarze e-commerce — mówi Adrian Łapczyński.
Szanse, zagrożenia?
- Z mojej perspektywy zagrożenie może być takie, że będziemy musieli w cudzysłowie zeskanować swoje ciało szczegółowo, podać wymiary po to, aby takie ubrania nabywane w Metaverse pasowały nie tylko na naszego awatara, ale też na nasze fizyczne, realne ciało. Już teraz obawiamy się przekazywania danych, jesteśmy coraz bardziej ostrożni i wyczuleni na to, co się z nimi dzieje. W przypadku metaversum — tych danych będzie więcej, chociażby gogle VR-owe sczytujące nasze położenie — oczywiście te dane są zanonimizowane i producenci twierdzą, że poza gogle one nie wychodzą, ale różnie może z tym być - wymienia nasz ekspert, dodając, że jest wiele zagrożeń w postaci zarówno ochrony danych osobowych, personalnych, prywatnych informacji, jak i też zagrożenia w postaci tego, że żyjąc w Metaverse, uzależnimy się od przebywania w nim.
Jak Facebook może Ci pomóc w e-sprzedaży?Monika Świetlińska
Czy to jest zagrożenie realne? Adrian Łapczyński uważa,że jak najbardziej. — Wydaje mi się, że z tym zagrożeniem już teraz mamy do czynienia, chociażby w postaci osób, które są uzależnione od mediów społecznościowych, a ich poziom szczęścia zależy od liczby tzw. lajków pod publikowanymi treściami. Myślę, że to zagrożenie przeniesie się na rynek Metaverse i jak teraz są już terapie, gdzie leczymy z uzależnień od social mediów, tak w przypadku Metaverse za kilka miesięcy czy lat pojawią się informacje o tym, że ktoś leczy ludzi z powodu uzależnienia od tej przestrzeni - wyjaśnia prezes EpicVR.
Zauważa jednak, że Metaverse jest świetnym narzędziem. — Trywialnie mówiąc tak, jak świetnym narzędziem jest nóż, który może nam uratować życie w skrajnych sytuacjach, np. w jakiejś dżungli, a na co dzień pomagać przygotowywać posiłki, ale też może być użyty do zbrodni. Każde narzędzie w rękach człowieka niesie ze sobą szanse, ale też zagrożenia - podsumowuje ekspert.