UOKiK wszczyna postępowanie. A czy Twoje promocje są zgodne z przepisami?

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko AzaGroup, właścicielowi sklepów internetowych Renee.pl i Born2Be.pl. Wątpliwości dotyczą praktyk promocyjnych w tych sklepach: brakuje informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, a atrakcyjne ceny reklamowane są dostępne wyłącznie dla członków programu lojalnościowego. Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może wynieść do 10% obrotu przedsiębiorstwa.

UOKiK wszczyna postępowanie. A czy Twoje promocje są zgodne z przepisami?
Monika Świetlińska 4 lipca 2024

"Informacja o cenie musi być podana jasno, wyraźnie i nie może wprowadzać w błąd"

Renee i Born2Be to popularne sklepy internetowe z odzieżą i obuwiem należące do spółki AzaGroup. Prezes UOKiK wyraził wątpliwości dotyczące sposobu oznaczania promocji w ich ofercie, które mogą być niezgodne z przepisami dyrektywy Omnibus i mogą wprowadzać konsumentów w błąd.

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług w zakresie uwidaczniania cen w przypadku informowania o ich obniżeniu. Przedsiębiorcy są zobowiązani do podawania informacji o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Wymóg ten wynika z implementacji przepisów dyrektywy Omnibus, której celem jest lepsze egzekwowanie i unowocześnienie unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.

Omnibus w praktyce, czyli 70% Polaków nie ufa promocjom w e-sklepachOmnibus w praktyce, czyli 70% Polaków nie ufa promocjom w e-sklepach Monika Świetlińska

– Wielokrotnie podkreślaliśmy, że informacja o cenie musi być podana jasno, wyraźnie i nie może wprowadzać w błąd. W przypadku promocji, najniższa cena z 30 dni przed obniżką jest najważniejsza dla konsumenta. Bez niej nie ma żadnego punktu odniesienia, który pozwoliłby ocenić rzeczywistą wielkość rabatu. Cały czas analizujemy działania różnych przedsiębiorców pod tym kątem i reagujemy, gdy widzimy nieprawidłowości – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK stawia zarzuty AzaGroup. Brak rzetelności w informowaniu o promocjach

W ramach wszczętego postępowania dotyczącego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, prezes UOKiK postawił AzaGroup trzy zarzuty:

Brak prezentowania najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Dyrektywa Omnibus wymaga, aby w przypadku oferowania zniżki, była prezentowana najniższa cena z ostatnich 30 dni. Sklepy Renee.pl i Born2Be.pl nie dopełniają tego obowiązku zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej. Obowiązek rzetelnego informowania konsumentów o cenie, w tym najniższej cenie z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, obejmuje wszystkie etapy sprzedaży – od przekazów reklamowych do momentu zawarcia umowy.

    Niska cena tylko dla członków klubów lojalnościowych. AzaGroup może wprowadzać konsumentów w błąd, nie informując o prawdziwej cenie produktów. Reklamy obu sklepów kuszą atrakcyjnymi ofertami, które są dostępne jedynie dla osób posiadających konto w klubie lojalnościowym. Konsument dowiaduje się o tym dopiero po kliknięciu w reklamę prowadzącą na stronę sklepu. Aby skorzystać z oferty, trzeba założyć konto, przyłączyć się do klubu lojalnościowego i wpisać kod promocyjny. Gdyby te warunki były jasne już na etapie oglądania reklamy, konsument mógłby w ogóle nie zainteresować się ofertą.

      Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

      zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

      Wprowadzanie w błąd co do korzyści cenowej. Wątpliwości budzi także oferowanie przez sklepy Renee oraz Born2Be produktów jako „promocyjnych”, których cena nie zmieniła się lub nawet wzrosła względem najniższej ceny obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Promocja powinna rzeczywiście oznaczać niższą cenę, a nie utrzymanie lub wzrost ceny. Prawidłowe obliczanie obniżki polega na odniesieniu aktualnej ceny sprzedaży do najniższej ceny danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.

      Zadbaj o zgodność promocji z przepisami, by uniknąć kar!  

      Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może się zakończyć m.in. nałożeniem kary finansowej do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. 

      Jak zabezpieczyć swój e-sklep przed zmianami prawnymi?Jak zabezpieczyć swój e-sklep przed zmianami prawnymi?Monika Świetlińska

      Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków. W związku z błędnym prezentowaniem promocji postawił zarzuty firmom Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo oraz Shell Polska. Dodatkowo wystosował ponad 70 wystąpień miękkich i prowadzi 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych. Działania UOKiK przyniosły efekty – znaczna część przedsiębiorców skorygowała swoje praktyki.  

      Jeśli potrzebujesz profesjonalnej polityki cenowej dla swojego e-sklepu, która dokładnie:

      • weryfikuje rodzaje promocji w Twoim sklepie internetowym
      • diagnozuje sposoby prezentacji informacji o obniżce ceny (prezentacja znaku %, przekreślenie ceny, kolorystyka, zestawienie ceny wyższej z niższą, czy też rabaty)
      • zbiera informacje o okresie trwania akcji promocyjnych,

      skontaktuj się z nami. Nasi eksperci z zakresu e-commerce i prawa pomogą Ci uporządkować tę kwestię: [email protected] lub tel. 22 390 91 05.

      Czy ten artykuł był przydatny?

      Tagi:
      Udostępnij: