Zaskoczenie w sprzedaży podczas polskiego Black Friday 2022
Szalejąca inflacja wcale nie zniechęciła Polaków do zakupów w czasie Black Friday, a według prognoz miało być odwrotnie. Mamy wyniki badań Admitad i Tpay. Potwierdzają one, że kwoty transakcji w czarnym tygodniu wzrosły i nie wskazywały na braki w polskich portfelach.
Dobry znak dla e-biznesu?
Tegoroczny wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku wyniósł 15%. - Sam fakt, że w obliczu trwającego kryzysu i wzrastającej inflacji sprzedaż zachowuje tendencję wzrostową, jest bardzo dobrym sygnałem dla biznesu. Oznacza to, że Polacy nadal będą chętnie kupować różnego rodzaju produkty, jeśli tylko zaproponuje im się dobrą ofertę – powiedział Mateusz Łukianiuk, Country Manager Poland w Admitad.
Dowodzi tego również 23-procentowy wzrost liczby kliknięć na stronach internetowych marek i w witrynach sprzedażowych.
Wzrost wiąże się też z przedłużaniem terminów, w których obowiązują promocje. Jeszcze kilka lat temu był to jedynie Black Friday, później dołączył Cyber Monday. Następnie piątek połączono z poniedziałkiem i popularny stał się Black Week. Wcale nie rzadkie są też akcje typu Black Month.
Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientówMonika Świetlińska
Jak zapewnia Admitad, o opłacalności takiego działania świadczy niewielka różnica pomiędzy liczbą zamówień w terminie właściwym w porównaniu do całego tygodnia. W Black Friday wzrost zamówień wyniósł 37%, natomiast w całym Black Week – 36%.
- Część dodatkowych zamówień została rozproszona na inne dni. Współczynnik GMV (Gross Merchandise Value), który dla samego piątku jest o 2 punkty procentowe wyższy niż dla reszty tygodnia, dowodzi jednak, że nadal to główny dzień wyprzedaży jest tym czasem, w którym klienci najchętniej dokonują zakupów. Może to wynikać z czynników psychologicznych oraz z faktu, że działania marketingowe, mimo wszystko, najmocniej koncentrują się właśnie na właściwym terminie święta wyprzedaży — podaje Admitad.
Badanie Tpay potwierdza wzrosty sprzedaży, choć, co wydaje się oczywistym, nie są to większe wzrosty ja w 2021 roku, chociażby. - Sprzedaż w Czarny Piątek w tym roku wzrosła o 118% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Względem zeszłego roku to 26% spadek - podaje Zuzanna Bykowska z Tpay, zaznaczając: - W branży “Moda i akcesoria” średnia wartość koszyków w Black Friday zmniejszyła się o 20%, natomiast w “Zdrowiu i urodzie” wzrosła o 28% W branży “AGD/RTV i elektronika” średnia wartość koszyków również wzrosła — o 32%.
Kolejne liczby pokazują duże zainteresowanie zakupami 25 listopada. Potwierdzeniem na to jest wzrost średniej liczby transakcji odnotowany tego dnia.
Co 25 listopada kupowali Polacy?
Jak wynika ze statystyk Tpay, w branży “Moda i akcesoria” to +193%, w “AGD/RTV i elektronika” to +112% oraz w “Zdrowie i uroda” to +54%. Ponadto Polacy podążają również za globalnymi trendami w zakresie zwiększonego zainteresowania wyposażeniem domu. Znacznie więcej, w porównaniu do konsumentów z reszty świata, wydali też na gry online. Branża eventowa została w naszym kraju niemal całkowicie zignorowana.
Bardzo skuteczne okazały się oferty serwisów cashback (20,3% zamówień), strony afiliacyjne (14,4%) oraz kupony (9%). Dodatkowo, marki uzyskały ponad 8-procentowy wzrost sprzedaży z reklamy kontekstowej, a kolejne 8,2% przychodów odnotowano za sprawą mediów społecznościowych.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Na tak znaczącym wzroście sprzedażowym zarobili nie tylko sprzedawcy. Również zyski partnerów afiliacyjnych, którzy generują sprzedaż za nagrody od marek, znacząco się zwiększyły. W Polsce przyrost ten wyniósł aż 58,5%. Dla porównania, na świecie było to 51,4%.
Jak 25 listopada kupowali Polacy?
- Podobnie jak w zeszłym roku, BLIK króluje wśród metod płatności. Polacy cenią sobie wygodę, bezpieczeństwo i szybkość zapłaty. BLIKA wybrało 52% osób kupujących w e-sklepach korzystających z naszego systemu płatności. Drugie miejsce zajęły przelewy online, czyli pay-by-link (33%) — względem zeszłego roku wskaźnik wyboru wzrósł aż o 16%. Na trzecim miejscu uplasowały się karty płatnicze, które wybrało 15% kupujących — podaje Zuzanna Bykowska z Tpay.
Podsumowanie
Według operatora płatności, zdecydowanie większy szał zakupowy odbył się w Czarny Piątek, choć na tle ubiegłego roku mniejszy. Cyber Monday to również dzień, w którym e-commerce’y odnotowały sprzedaż większą niż zwykle — 28 listopada wzrosła ona aż o 62%.
Omnichannel zyskuje na wartości. A z nim e-karty podarunkowe. Prognozy na 2023Monika Świetlińska
Potwierdza to również Admitad: - Tegoroczny Black Friday, pomimo światowego kryzysu, okazał się dla biznesu sukcesem. Nie oznacza on jednak zakończenia sezonu sprzedażowego – przed handlowcami nadal jeszcze czas walki o uwagę klientów podczas okresu świątecznego i noworocznego. Przywołane statystyki stanowią więc wskazówkę, jeśli chodzi o przygotowanie ofert na nadchodzące tygodnie. Teraz, aby wybrać najbardziej efektywne kanały ruchu, mechaniki i typy treści, trzeba będzie wykorzystać zarówno swoje doświadczenie, jak i dane o sprzedaży konkurencji.