Zaskoczenie w sprzedaży podczas polskiego Black Friday 2022

Szalejąca inflacja wcale nie zniechęciła Polaków do zakupów w czasie Black Friday, a według prognoz miało być odwrotnie. Mamy wyniki badań Admitad i Tpay. Potwierdzają one, że kwoty transakcji w czarnym tygodniu wzrosły i nie wskazywały na braki w polskich portfelach.

Zaskoczenie w sprzedaży podczas polskiego Black Friday 2022
Monika Świetlińska 5 grudnia 2022

Dobry znak dla e-biznesu?

Tegoroczny wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku wyniósł 15%. - Sam fakt, że w obliczu trwającego kryzysu i wzrastającej inflacji sprzedaż zachowuje tendencję wzrostową, jest bardzo dobrym sygnałem dla biznesu. Oznacza to, że Polacy nadal będą chętnie kupować różnego rodzaju produkty, jeśli tylko zaproponuje im się dobrą ofertę – powiedział Mateusz Łukianiuk, Country Manager Poland w Admitad. 

Dowodzi tego również 23-procentowy wzrost liczby kliknięć na stronach internetowych marek i w witrynach sprzedażowych.

Wzrost wiąże się też z przedłużaniem terminów, w których obowiązują promocje. Jeszcze kilka lat temu był to jedynie Black Friday, później dołączył Cyber Monday. Następnie piątek połączono z poniedziałkiem i popularny stał się Black Week. Wcale nie rzadkie są też akcje typu Black Month.

Black Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientówBlack Friday 2022. Trendy, opinie Polaków, oczekiwania klientówMonika Świetlińska

Jak zapewnia Admitad, o opłacalności takiego działania świadczy niewielka różnica pomiędzy liczbą zamówień w terminie właściwym w porównaniu do całego tygodnia. W Black Friday wzrost zamówień wyniósł 37%, natomiast w całym Black Week – 36%. 

- Część dodatkowych zamówień została rozproszona na inne dni. Współczynnik GMV (Gross Merchandise Value), który dla samego piątku jest o 2 punkty procentowe wyższy niż dla reszty tygodnia, dowodzi jednak, że nadal to główny dzień wyprzedaży jest tym czasem, w którym klienci najchętniej dokonują zakupów. Może to wynikać z czynników psychologicznych oraz z faktu, że działania marketingowe, mimo wszystko, najmocniej koncentrują się właśnie na właściwym terminie święta wyprzedaży — podaje Admitad.

Badanie Tpay potwierdza wzrosty sprzedaży, choć, co wydaje się oczywistym, nie są to większe wzrosty ja w 2021 roku, chociażby. - Sprzedaż w Czarny Piątek w tym roku wzrosła o 118% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Względem zeszłego roku to 26% spadek - podaje Zuzanna Bykowska z Tpay, zaznaczając: - W branży “Moda i akcesoria” średnia wartość koszyków w Black Friday zmniejszyła się o 20%, natomiast w “Zdrowiu i urodzie” wzrosła o 28% W branży “AGD/RTV i elektronika” średnia wartość koszyków również wzrosła — o 32%.

Kolejne liczby pokazują duże zainteresowanie zakupami 25 listopada. Potwierdzeniem na to jest wzrost średniej liczby transakcji odnotowany tego dnia.

Co 25 listopada kupowali Polacy?

Jak wynika ze statystyk Tpay, w branży “Moda i akcesoria” to +193%, w “AGD/RTV i elektronika” to +112% oraz w “Zdrowie i uroda” to +54%.  Ponadto Polacy podążają również za globalnymi trendami w zakresie zwiększonego zainteresowania wyposażeniem domu. Znacznie więcej, w porównaniu do konsumentów z reszty świata, wydali też na gry online. Branża eventowa została w naszym kraju niemal całkowicie zignorowana.

Wskaźnik porzucania koszyka w e-sklepach wynosi około 69%. Dlaczego? Jak to zmienić?Wskaźnik porzucania koszyka w e-sklepach wynosi około 69%. Dlaczego? Jak to zmienić?Monika Świetlińska

Bardzo skuteczne okazały się oferty serwisów cashback (20,3% zamówień), strony afiliacyjne (14,4%) oraz kupony (9%). Dodatkowo, marki uzyskały ponad 8-procentowy wzrost sprzedaży z reklamy kontekstowej, a kolejne 8,2% przychodów odnotowano za sprawą mediów społecznościowych.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Na tak znaczącym wzroście sprzedażowym zarobili nie tylko sprzedawcy. Również zyski partnerów afiliacyjnych, którzy generują sprzedaż za nagrody od marek, znacząco się zwiększyły. W Polsce przyrost ten wyniósł aż 58,5%. Dla porównania, na świecie było to 51,4%.

Jak 25 listopada kupowali Polacy?

- Podobnie jak w zeszłym roku, BLIK króluje wśród metod płatności. Polacy cenią sobie wygodę, bezpieczeństwo i szybkość zapłaty. BLIKA wybrało 52% osób kupujących w e-sklepach korzystających z naszego systemu płatności. Drugie miejsce zajęły przelewy online, czyli pay-by-link (33%) — względem zeszłego roku wskaźnik wyboru wzrósł aż o 16%. Na trzecim miejscu uplasowały się karty płatnicze, które wybrało 15% kupujących — podaje Zuzanna Bykowska z Tpay.

Podsumowanie

Według operatora płatności, zdecydowanie większy szał zakupowy odbył się w Czarny Piątek, choć na tle ubiegłego roku mniejszy. Cyber Monday to również dzień, w którym e-commerce’y odnotowały sprzedaż większą niż zwykle — 28 listopada wzrosła ona aż o 62%.

Omnichannel zyskuje na wartości. A z nim e-karty podarunkowe. Prognozy na 2023Omnichannel zyskuje na wartości. A z nim e-karty podarunkowe. Prognozy na 2023Monika Świetlińska

Potwierdza to również Admitad: - Tegoroczny Black Friday, pomimo światowego kryzysu, okazał się dla biznesu sukcesem. Nie oznacza on jednak zakończenia sezonu sprzedażowego – przed handlowcami nadal jeszcze czas walki o uwagę klientów podczas okresu świątecznego i noworocznego. Przywołane statystyki stanowią więc wskazówkę, jeśli chodzi o przygotowanie ofert na nadchodzące tygodnie. Teraz, aby wybrać najbardziej efektywne kanały ruchu, mechaniki i typy treści, trzeba będzie wykorzystać zarówno swoje doświadczenie, jak i dane o sprzedaży konkurencji.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: