Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego powinien posiadać każdy sklep, gdzie można kupić towar. Jest bardzo dużo wymogów formalnych, które muszą być spełnione. Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego?

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Oprócz zapoznania się z kilkoma ustawami trzeba znać również interpretacje przepisów prawa w tym zakresie. Błędy w regulaminach to częsty problem wśród polskich sklepów internetowych. Według badań może dotyczyć on nawet 30 proc. z nich. Konsekwencje, jakie grożą firmom, to postępowanie UOKiK oraz kary. Mogą one sięgać nawet 10% przychodów, jakie sklepu miał za ubiegły rok.

Najczęściej spotykane błędy, jakie popełniają firmy, są następujące:

Niestety co trzeci sklep internetowy popełnia takie błędy. Rejestr klauzul niedozwolonych, jaki prowadzi UOKiK, na chwilę obecną zawiera ponad 6 tyś. wpisów. 

Regulamin sklepu internetowego wzór umowy sprzedaży

W największym uproszczeniu regulamin jest umową zawieraną pomiędzy sprzedawcą, a jego klientem. Opisuje się w nim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, a także warunki sprzedaży. Warto zadbać o to, by był on łatwo dostępny dla użytkowników. W przeciwnym razie, gdy jego odnalezienie nie będzie możliwe, nie będą oni musieli przestrzegać jego zapisów. Dobrą praktyką jest udostępnienie regulaminu dodatkowo w formie pliku PDF. Nie można blokować klientom możliwości skopiowania treści.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Co powinien zawierać regulamin?

Redagując treść dokumentu, należy uwzględnić następujące przepisy:

  • Kodeks Cywilny
  • Ustawa o prawach konsumenta
  • Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
  • Kodeks spółek handlowych
  • RODO
  • Ustawa o ochronie danych osobowych.

W zależności od tego, jaki asortyment oferuje sklep, powyższy zakres przepisów może być większy.

W regulaminie powinna znaleźć się pełna informacja o przedsiębiorcy, który jest stroną zawieranej umowy sprzedaży. Każdy dobrze przygotowany regulamin powinien jasno określać, kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. Regulamin sklepu powinien opisywać warunki zawieranych umów sprzedaży. Konieczne jest opisanie dostępnych metod dostawy i płatności. Sprzedawca musi wskazać termin, w jakim klient może odstąpić od umowy. Minimum to 14 dni od momentu otrzymania przesyłki. Koniecznym jest też określenie w regulaminie wyjątków, kiedy uprawnienie do zwrotu nie przysługuje. Nie można również zapomnieć o tym, jak i gdzie można składać reklamację. Koniecznym jest opisanie całej procedury reklamacyjnej.

Czytaj więcej: Monitoring zmian w prawie i aktualizacje regulaminów

Sprzedaż produktów w internecie i świadczenie usług

Sklepy internetowe w swoich regulaminach często nie opisują ważnego aspektu swojej działalności.

Poza sprzedażą towarów firmy świadczą również usługi drogą elektroniczną:

  • prowadzenie konta klienta
  • newsletter, służących zwiększeniu lojalności i sprzedaży
  • możliwość zamieszczenia opinii o zakupionym towarze lub samym sklepie.

W regulaminie powinien znaleźć się szczegółowy opis usług, zakres oraz warunki ich świadczenia. Konieczne jest też określenie wymogów technicznych, jakie powinien spełnić klient, by móc korzystać ze sklepu internetowego. Należy opisać przebieg postępowania reklamacyjnego tych usług.

10 najważniejszych wymogów prawnych w sprzedaży internetowej

  1. Należy podać pełną nazwę firmy, adres jej siedziby, adres rejestrowy oraz adres e-mail.
  2. W regulaminie powinno określić się prawa i obowiązki klienta i sprzedawcy.
  3. Nie można zmieniać warunków umowy sprzedaży np.:
    • ceny towaru,
    • kosztów i terminu dostawy,
    • cech zamówionego produktu.
  4. Klientowi przysługuje prawo zwrotu towaru:
    • 14 dni na podjęcie decyzji o tym, czy chce zwrócić towar
    • po podjęciu decyzji, klient ma kolejne 14 dni na odesłanie towaru do sklepu
    • w tym samym czasie, sprzedawca powinien zwrócić klientowi pieniądze.
  5. Koszt odesłania towaru, w przypadku zwrotu, pokrywa klient. Sklep natomiast zwraca koszt zakupu oraz wysłania produktów do klienta.
  6. Klient może rozpakować produkt oraz sprawdzić poprawność jego działania.
  7. Jeżeli towar w sklepie podlega pod wyjątki, w których prawo zwrotu nie przysługuje, należy o tym poinformować klienta przed zakupem:
    • żywność z krótkim terminem ważności,
    • płyty CD i DVD i inne nośniki, których nie można zwrócić po rozpakowaniu
    • towary na indywidualne zamówienie klienta
    • produkty, których ze względów higienicznych, po otwarciu nie można zwrócić
  8. Sprzedawca udziela 2 lata rękojmi na sprzedane towary.
  9. Sklep pokrywa koszty dostawy reklamowanego towaru w obie strony.
  10. Wszystkie obowiązku informacyjne należy udostępnić klientowi na tzw. trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostawy towaru

Od 1 stycznia 2021 nowe prawo konsumenckie

Z początkiem nowego roku wejdą w życie nowe przepisy prawa w zakresie prawa konsumenckiego. Sprzedawcy będą musieli spełnić dodatkowe wymogi i obowiązki informacyjne.

Błędy w zakresie ich interpretacji mogą narazić sklep na następujące straty:

  • wydłużenie do 1 roku prawa odstąpienia od umowy
  • brak odpowiedzialności klienta za zmniejszenie wartości towaru
  • uznania umowy za nieważną

Konieczność spełniania obowiązków informacyjnych, ma na celu wymuszenie na sklepach informowania klientów o ich prawach. Dodatkowo po stronie Sprzedawcy będzie obowiązek dowodowy, że odpowiednio wywiązał się z wymogów informacyjnych.

Czytaj więcej: Nowe prawo konsumenckie 2021

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog ochrona danych osobowych
Prawo konsumenckie
RODO Magazyn
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO