Dyrektywa Omnibus. Jakie zmiany w Ustawie o prawach konsumenta?
Dyrektywa Unii Europejskiej jest aktem prawnym, którego państwa członkowskie, w tym Polska, nie będą stosować bezpośrednio. Zostały natomiast zobowiązane do zmiany przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. W przypadku Polski prace nad zmianami jeszcze trwają, a dyrektywa ma zacząć obowiązywać 28 maja. Aktualizacje dotyczyć będą przede wszystkim najważniejszego aktu prawnego dla e-commerce, tzn. ustawy o prawach konsumenta. Sprawdźmy, co się zmieni i do czego będzie zobowiązany e-sprzedawca.
Co zmieni wdrożenie dyrektywy Omnibus?
Trzy lata temu Komisja Europejska podczas przeglądu obowiązujących regulacji podjęła decyzję o wprowadzeniu zmian, które mogłyby sprawniej egzekwować i unowocześnić przepisy UE dotyczące ochrony konsumenta.
Nowe rozwiązania mają w znacznym stopniu wpłynąć na relacje gospodarcze między przedsiębiorcami a konsumentami oraz bardziej odpowiadać na dzisiejsze problemy, chociażby z rozwojem e-handlu. Zapisane są one w dyrektywie Omnibus, która zobowiązała państwa członkowskie do dostosowania prawa krajowego tak, by odpowiadało jej zapisom.
Nowa czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych. Od 28 majaMonika Świetlińska
Głównym problemem rozwiązywanym w ramach implementacji dyrektywy jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki. Do najważniejszych celów dotyczących konsumenta na rynku polskim i europejskim należą przede wszystkim:
- sprecyzować konsumentom internetowych platform handlowych zasady korzystania,
- rozszerzyć ochronę konsumentów usług cyfrowych z uwzględnieniem usług świadczonych bez uiszczania płatności pieniężnej,
- usunąć niektóre obowiązki informacyjne ciążące na przedsiębiorcach
- uściślić regulacje odnoszące się do wprowadzających w błąd działań marketingowych na temat produktów podwójnej jakości.
Dyrektywa jest aktem prawnym, którego państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, nie będą stosować bezpośrednio. Zostały natomiast zobowiązane do zmiany przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. W przypadku Polski prace nad zmianami jeszcze trwają. Obecnie, na koniec kwietnia trwają prace Komisji Prawniczej, konsultacje zakończyły się w połowie grudnia 2021, a Komitet do Spraw Europejskich zakończył prace pod koniec lutego.
Aby realizować zapisy dyrektywy, należy wdrożyć zmiany w kilku ustawach:
Nowy rodzaj działania wprowadzającego w błąd konsumentów według Dyrektywy OmnibusMonika Świetlińska
- Ustawie o prawach konsumenta
- Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
- Ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
- Ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług
- Ustawie o wyrobach medycznych.
Kluczowe zmiany w ustawie o prawach konsumenta
Listę zmian podzieliliśmy na trzy grupy i dotyczą one:
- ochrony konsumentów w zakresie usług cyfrowych
- większej przejrzystości dla konsumentów zawierających umowy on-line
- inne istotne zmiany.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Dyrektywa Omnibus, czyli rewolucja w ochronie praw konsumentaMonika Świetlińska
Ochrona konsumentów w zakresie usług cyfrowych
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadzi kilka istotnych zmian:
- rozróżnienie między usługami cyfrowymi a treściami cyfrowymi.
- sprecyzuje kwestię umowy z konsumentami, gdzie ceną są jego dane osobowe — wcześniej prawo tego nie uwzględniało — co powodowało, że wymiana usług cyfrowych w zamian za dane (np. podanie danych w zamian za “darmowy” e-book)
- przedsiębiorca i konsument będą objęci nowymi obowiązkami w odniesieniu do treści innych niż dane osobowe
- wprowadzone zostaną zmiany w obowiązkach informacyjnych wobec konsumenta.
Większa przejrzystość dla konsumentów zawierających umowy on-line
Większa przejrzystość dla konsumentów przy zawieraniu umowy on-line, w tym korzystającym z internetowych platform handlowych to kolejna zmiana w Ustawie o prawach konsumenta:
Rewolucja cenowa e-sklepów. Nowe zasady i sankcje. Dyrektywa OmnibusMonika Świetlińska
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
- wprowadzona będzie definicja internetowej platformy handlowej
- wprowadzona będzie definicja dostawcy internetowej platformy handlowej
- wprowadzony będzie obowiązek dostawcy internetowej platformy handlowej
- e-sprzedawca będzie miał obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje.
Inne istotne zmiany
Dyrektywa Omnibus nałożyła obowiązek wprowadzenia również innych istotnych zmian:
- w obowiązkach informacyjnych związanych ze sposobem komunikacji z przedsiębiorcą
- dotyczących zawierania umów zawieranych za pośrednictwem środka porozumiewania się na odległość, którego właściwości techniczne ograniczają rozmiar możliwych do przekazania informacji lub czas na ich przedstawienie
- dotyczących prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są dostarczane na nośniku materialnym.