Funkcja sklepu znika z Facebooka i Instagrama. Jak więc sprzedawać na platformach Mety? (11.05.23)

W obliczu cyfrowej transformacji, prowadzenie biznesu na platformach mediów społecznościowych stało się dla wielu firm kluczowym elementem strategii marketingowej. Facebook i Instagram, należące do firmy Meta, oferowały funkcje sklepu, które umożliwiały sprzedaż produktów bezpośrednio z profili firm. Niedawno jednak, Meta ogłosiła, że planuje usunąć tę funkcję, co bez wątpienia zaskoczyło wiele firm.

Funkcja sklepu znika z Facebooka i Instagrama. Jak więc sprzedawać na platformach Mety? (11.05.23)
Monika Świetlińska 11 maja 2023

Jak aktualnie wygląda funkcja sklepu na platformach Mety?

Prowadzenie sklepu na Facebooku i Instagramie w obecnej chwili oferuje szereg możliwości zwiększenia zasięgu i sprzedaży produktów. Meta, firma odpowiedzialna za obie platformy, udostępnia trzy kluczowe bezpłatne funkcje: 

  • sklep na Facebooku, 
  • zakupy na Instagramie,
  • tagowanie produktów.

Jak Facebook może Ci pomóc w e-sprzedaży?Jak Facebook może Ci pomóc w e-sprzedaży?Monika Świetlińska

Sklep na Facebooku to funkcja integrowana z istniejącym profilem firmy, znanym jako fanpage. Sklep ten może działać niezależnie lub być połączonym ze sklepem internetowym firmy. Po włączeniu opcji Zakupy na Instagramie, możliwe jest także uruchomienie sklepu na tej platformie.

Dodawanie produktów do sklepu jest proste i może być realizowane ręcznie lub automatycznie za pomocą katalogu w formacie.csv. Po odpowiednim skonfigurowaniu, zakładka "Sklep" pojawi się na fanpage na Facebooku, a na Instagramie opcja "Zobacz sklep". Użytkownicy mają więc dostęp do pełnej oferty sklepu prezentowanej w formie listy produktów.

W przypadku firm, które prowadzą również sklepy internetowe, istnieje opcja bezpośredniego przejścia ze sklepu na Facebooku lub Instagramie do sklepu internetowego. To możliwe za pomocą przycisku "Wyświetl sklep" lub "Wyświetl w witrynie" umieszczonego przy odpowiednio oznaczonym produkcie w poście lub na Instagram Stories.

Funkcje sklepu na Facebooku i Instagramie umożliwiają więc nie tylko łatwe i szybkie zakupy produktów, ale także prowadzenie sprzedaży w modelu multichannel (sprzedaż wielokanałowa). To zdecydowanie wpływa na poziom sprzedaży, umożliwiając firmom dotarcie do szerszej grupy potencjalnych klientów.

Nagła decyzja Zuckerberga

Według oficjalnej informacji, Meta ma zamiar wycofać funkcję sklepu z Facebooka i Instagrama do 10 sierpnia 2023 roku. Decyzja ta dotyczy większości krajów europejskich, z wyjątkiem kilku, w tym Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Ukrainy. Warto jednak zauważyć, że ten wyjątek jest "do odwołania", co oznacza, że w przyszłości również te kraje mogą stracić funkcję sklepu. Na liście nie ma Polski, co za tym idzie polscy sprzedawcy stracą możliwość oficjalnego sprzedawania na Facebooku i na Instagramie.

Lokalizacja danego sklepu zostanie określona na podstawie lokalizacji konta handlowego, z którym jest powiązany. Lokalizacja konta handlowego zostanie określona na podstawie lokalizacji użytkownika, który utworzył konto (jeśli zostało utworzone po 1 kwietnia 2023 r.), lub lokalizacji zasobów, takich jak profil na Instagramie lub strona na Facebooku, powiązanych z kontem handlowym (jeśli zostało utworzone przed 1 kwietnia 2023 r.).

Każda firma ze sklepem na Facebooku lub Instagramie z obsługą płatności w USA będzie nadal mieć dostęp do swojego sklepu. Firmy, które chcą włączyć realizację transakcji w Stanach Zjednoczonych, mogą to zrobić w Menedżerze sprzedaży, pod warunkiem, że spełniają określone wymagania.

Twoi klienci są na Facebooku. Jak ich odnaleźć?Twoi klienci są na Facebooku. Jak ich odnaleźć?Monika Świetlińska

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Właściciel obu platform, Meta, ogłosił, że firmy nie będą już mogły hostować sklepu na swojej stronie na Facebooku lub koncie na Instagramie, chyba że sklep ma włączoną opcję realizacji transakcji na Facebooku lub Instagramie w USA. Ponadto, firmy bez dostępnego sklepu nie będą już mogły korzystać z funkcji związanych ze sklepami, w tym tagowania produktów (w postach, rolkach lub relacjach) oraz tworzenia nowych niestandardowych/podobnych odbiorców na podstawie osób, które odwiedziły sklep.

Jakie możliwości promowania sklepów pozostaną?

Nie jest to jednak koniec możliwości promowania produktów na tych platformach. Na Instagramie, reklamy z tagami produktów będą nadal dostępne. To rozwiązanie umożliwia nowym i obecnym klientom odkrywanie produktów na dużą skalę za pośrednictwem środowiska niezależnego od sklepów. Firmy aktywnie wykorzystujące reklamy z tagami produktów nie muszą podejmować żadnych działań, a ich kampanie będą kontynuowane nieprzerwanie.

Już od 5 czerwca, jeśli strona na Facebooku nie została jeszcze zaktualizowana do nowej wersji Pages, zostanie ona zaktualizowana automatycznie. W ramach tej aktualizacji, firmy będą miały dostęp do ulepszonego układu strony i nowych narzędzi. Ta aktualizacja nie będzie obsługiwać niektórych starych funkcji, takich jak możliwość zarządzania i publikowania katalogu lub strony szczegółów produktu ze strony na Facebooku. Mimo to, firmy nadal będą mogły zamieszczać linki do swoich stron internetowych.

Wyzwania dla e-sklepów opartych na Facebooku i Instagramie

Zmiany, które nastąpią po 10 sierpnia 2023 roku, mogą wprowadzić pewne wyzwania dla firm, które do tej pory opierały swoją strategię sprzedaży na działalności sklepowej na platformach Facebook i Instagram. Wymaga to od nich szybkiego przystosowania się do nowych warunków, ale również daje okazję do zbadania nowych możliwości i rozwiązania problemu dywersyfikacji kanałów sprzedaży.

Pomimo tych zmian, Meta kontynuuje swoją misję wsparcia firm w budowaniu swojej obecności online. Zachęca do korzystania z różnych bezpłatnych i płatnych narzędzi do znajdowania klientów i zwiększania sprzedaży. Jednym z takich narzędzi są spersonalizowane reklamy, które pozwalają firmom mądrzej inwestować w wydatki marketingowe, docierając do klientów na podstawie ich zainteresowań.

Serwisy społecznościowe muszą odpowiadać za negatywne treściSerwisy społecznościowe muszą odpowiadać za negatywne treściDorota Kraskowska

Jak przekazał gigant social mediów, zmiany te mogą wydawać się na pierwszy rzut oka niekorzystne dla firm, które intensywnie korzystały z możliwości prowadzenia sklepów na platformach Meta. Ale też otwierają one nowe możliwości.

Nie ulega jednak wątpliwości, że przedsiębiorcy mają jedynie trzy miesiące na zapewnienie ciągłości prowadzonego biznesu. Niektóre firmy mogą obecnie wykorzystywać sklep na Facebooku i Instagramie bez posiadania własnego sklepu internetowego, co oznacza, że muszą szybko dostosować się do nowych okoliczności i skoncentrować na stworzeniu alternatywnych ścieżek sprzedaży.

Powinny więc poszukać alternatywnych kanałów sprzedaży i dotarcia do klienta. Jednym z możliwych rozwiązań jest po prostu założenie własnego sklepu internetowego. Inną możliwością jest skorzystanie z platform mediów społecznościowych, takich jak Pinterest czy TikTok, które oferują funkcję zakupów produktów bezpośrednio z posta. Warto również pomyśleć o dodatkowych kanałach sprzedaży na platformach typu Allegro czy Ceneo.

Mimo że zmiany te mogą być dla niektórych firm nieoczekiwane i wymagające, to w długiej perspektywie mogą one okazać się korzystne. Otwierają one nowe możliwości i zmuszają do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. W świecie cyfrowego marketingu, elastyczność i zdolność do dostosowania się do zmieniającego się środowiska są kluczem do sukcesu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: