Ranking domen e-commerce w polskim internecie

Które sklepy internetowe i marketplace’y dominują w polskim internecie? Poddajemy analizie świadomość marek, odsłony i widoczność na podstawie słów kluczowych. Wyniki mogą zaskoczyć.

Ranking domen e-commerce w polskim internecie
Damian Jemioło 14 kwietnia 2022

Allegro królem SEO

Jeśli chodzi o e-commerce w Polsce, to król jest jeden – Allegro. I tyczy się to zarówno odsłon, liczby unikalnych użytkowników czy fraz w TOP 10. W zasadzie spółka wywodząca się z Poznania to jeden z największych marketplace’ów w całej Europie. Według danych firmy Vestigio Agency Allegro miesięcznie odnotowuje 283 mln wizyt. Ponadto jest wypozycjonowane w 1,85 mln fraz kluczowych w TOP 3 i 3,8 mln w TOP 10. 

I co więcej – jest to zasięg przede wszystkim organiczny. To pokazuje nam już z kolei serwis SimilarWeb. Według niego na Allegro organicznie trafia 76% użytkowników – z czego 22,3% po prostu wpisuje w wyszukiwarkę „allegro”. Tak dobrą pozycję w internecie spółka zawdzięcza pracy doświadczonego, ponad 2,5 tys. zespołu. Choć rzecz jasna, to nie wszystko. 

Czy e-sklepy stają się przeżytkiem? Jakie alternatywy?Czy e-sklepy stają się przeżytkiem? Jakie alternatywy?Monika Świetlińska

Jak wskazuje portal Money.pl – na Allegro sprzedaje ponad 125 tys. firm handlowych i korzysta z niego 12,6 mln klientów w Polsce. Przez te ponad 20 lat marketplace zwyczajnie zdominował polski rynek e-commerce, a firma stale się rozwija. Zatem tak wysoki wynik nie powinien nikogo dziwić.

Ceneo tuż za Allegro

Nie oznacza to jednak, że króla nie można zdetronizować. Za Allegro gonią amerykańskie Amazon, a także powracający do Polski – eBay. Jednak jeśli mowa o platformie e-commercowej, to na 2. miejscu po Allegro w kwestii widoczności i fraz kluczowych znajduje się Ceneo.pl. To miesięcznie odwiedzane jest 94 mln razy. W TOP 3 fraz kluczowych Ceneo.pl wypozycjonowane jest na aż 892 tys. z nich. W TOP 10 znajduje się z kolei prawie 2,5 mln słów kluczowych największej porównywarki cen. 

Ta jednak nie stanowi bezpośredniej konkurencji dla takich platform jak Allegro czy Amazon. Jest właśnie wspomnianą porównywarką cen i pośrednikiem – przekierowuje użytkowników do zakupów w innych sklepach internetowych. Konkurencją dla gigantów może być już za to… Empik! Ten zajmuje 3. miejsce pod względem widoczności w sieci. 76 mln odwiedzin miesięcznie, 297 tys. fraz w TOP 3 i 935 tys. w TOP 10. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Dlaczego piszę, że to konkurencja dla Allegro? Empik już dawno temu przestał być tylko sklepem internetowym ze swoim własnym asortymentem. Platforma ta od jakiegoś czasu jest marketplacem, na którym sprzedają inni handlarze i e-commercy. 

Amazon, eBay i OLX gonią

4. miejsce dzierży OLX.pl, które odnotowuje 74 mln wizyt miesięcznie, posiada 576 tys. fraz kluczowych w TOP 3 i 1,5 mln w TOP 10. Serwis ten jest jednak miejscem, który operuje w modelu tzw. C2C (consumer to consumer). Sprzedają tu głównie osoby prywatne, a nie sklepy internetowe czy przedsiębiorstwa, choć i takie przypadki się zdarzają. 

5. miejsce należy do Amazon.com – 40 mln wizyt miesięcznie, 186 tys. fraz w TOP 3 i 644 tys. w TOP 10. Amerykański gigant ma dość silną pozycję w internecie, choć Polacy nadal nie kupują tu tak często, jak na Allegro. Znacznie częściej z kolei sprzedają. Powstanie w 2021 roku oficjalnej, polskiej wersji Amazona nie tyle było ukłonem w stronę konsumentów, co właśnie przedsiębiorców. Dzięki temu więcej polskich marek zdecydowało się na sprzedawanie swoich produktów za pośrednictwem Amazon.pl. Przez to ich produkty mogą być wysyłane do konsumentów w zachodniej Europie.

Jak Facebook może Ci pomóc w e-sprzedaży?Jak Facebook może Ci pomóc w e-sprzedaży? Monika Świetlińska

Przykładem takiej marki jest, chociażby Yope – producent kosmetyków ekologicznych. Co ciekawe na Amazonie z powodzeniem od 2018 roku działały Krośnieńskie Huty Szkła „Krosno”. I jak wskazuje portal ecommercenews.pl Krosno Glass zrealizowało w samym tylko 2019 r. 45 tys. zamówień dla klientów Amazon, a rok później już 67 tys. 

Przechodząc dalej – na 6. miejscu w zestawieniu znalazło się Media Expert. Sklep ten odnotowuje 22 mln wizyt miesięcznie, wypozycjonowany jest na 60 tys. frazach w TOP 3 i 212 tys. w TOP 10. 

Na 7. miejscu z kolei jest eBay.pl – 19 mln wizyt miesięcznie, 55 tys. fraz w TOP 3, 176 tys. w TOP 10. Niedawno amerykański marketplace zapowiedział powrót do Polski – bardzo ostrożny i wyważony powrót, warto dodać. Choć de facto marka nigdy z polskiego rynku nie zniknęła, bo domena eBay.pl była cały czas aktywa. Po prostu nie prowadziła tutaj szerokich działań marketingowych i biznesowych. 

Ostatnie działania eBaya w Polsce zakończyły się jednak niepowodzeniem. Trudno powiedzieć, czy teraz będzie inaczej, bo swoją pozycję wręcz zabetonowało tutaj Allegro, a Amazon również stara się nie pozostawać w tyle.

Leroy Merlin nadal silny – pomimo bojkotu

8. miejsce w rankingu Vestigio zajmuje serwis sprzedajemy.pl – 15 mln wizyt miesięcznie, 159 tys. fraz w TOP 3 i 761 tys. w TOP 10. Sprzedajemy.pl to w zasadzie konkurencyjna platforma do OLX. Jest ona jednak całkowicie polską firmą – w przeciwieństwie do OLX, które jest częścią południowoafrykańskiej grupy Naspers. 

Na 9. miejscu ponownie znalazł się… Amazon! Jednak w wersji brytyjskiej. Ma ona kolejno 14,5 mln wizyt miesięcznie, prawie 31. tys fraz w TOP 3 i 120 tys. w TOP 10. 

Pierwszą dziesiątkę zamyka Leroy Merlin. Sieć ta w polskim e-commerce jest niewątpliwie najpotężniejsza, jeśli chodzi o artykuły z obszaru dom i ogród. Leroymerlin.pl ma 13,3 mln wizyt miesięcznie, prawie 28. tys. fraz w TOP 3 i 104 tys. w TOP 10. Jednak z powodu niewycofania się z rosyjskiego rynku, firma ta nie ma obecnie szczególnie łatwego życia w Polsce. Dość powiedzieć, że jeszcze niedawno francuska domena sieci była dla Polaków niedostępna, a możliwość wystawiania ocen poszczególnym sklepom w Google zostało… zablokowane. 

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Co więcej – serwisy informacyjne grzmią, że bojkoty konsumenckie Leroy Merlin przynoszą pierwsze skutki, bo sklepy odnotowują mniejsze zyski. Możliwe, że bojkot ten wpłynie też na pozycje domeny w Google.

Jakie strony kojarzą się Polakom z e-zakupami?

Frazy frazami, Google Googlem, ale to, co liczy się równie mocno, a może nawet bardziej – to świadomość marki. I wie to każdy, kto prowadzi biznes. A jak z tą świadomością jest wśród polskich konsumentów? Tego dowiadujemy się z raportu Gemius Polska pt. „E-commerce w Polsce 2021”. Badanie przeprowadzono na próbie 1769 osób. 

Konsumenci zapytani przez Gemiusa o spontaniczną znajomość serwisów e-commerce wymieniają przede wszystkim Allegro. Aż 84% respondentów udzieliło takiej odpowiedzi. 43% polskich konsumentów potrafi też spontanicznie wskazać OLX (wyniki te absolutnie się nie sumują, nie ma tu mowy o pojedynczych wyborach), a kolejne 20% AliExpress.

Regulamin promocji w Twoim sklepie. Jak poradzić sobie z roszczeniowym klientem?Regulamin promocji w Twoim sklepie. Jak poradzić sobie z roszczeniowym klientem?Monika Świetlińska

16% wymieniało też Zalando, 13% Amazon (co jest wzrostem o 5 p. proc. względem 2020 r.), a 10% Ceneo. Raport podpytuje też obszerniej o znajomość domen z poszczególnych kategorii produktów, tj. np. RTV AGD, odzieży itd. I tam – wiadomo – wyniki są nieco inne od tych ogólnych odpowiedzi dotyczących e-commerce. 

Jednak z tego obrazu widoczności, SEO i świadomości wyłania nam się na samym szczycie jedna marka – Allegro. Inne firmy ukroiły swój kawałek tortu, jednak jego większość należy właśnie do pomarańczowych. Być może z czasem ktoś zdetronizuje tego e-commercowego giganta.

Ponadto – ów ranking pokazuje też, jak silną pozycję mają dziś marketplace’y. W pierwszej dziesiątce aż sześć domen to właśnie one (licząc Empik, wręcz siedem). Korzystanie z marketplaców jest dla klientów wygodne – wszystko w jednym miejscu, wsparcie platformy w konfliktach ze sklepami, a czasem i niższe ceny.

Zresztą według raportu „Trading Places” marketplacy mogą do 2025 r. stanowić nawet 50% rynku e-commerce i sądząc po świadomości konsumenckiej oraz silnych pozycjach w internecie – jest to bardzo prawdopodobne. Wkrótce zatem, żeby skutecznie sprzedawać, trzeba będzie być na takich platformach jak Allegro, Amazon czy AliExpress.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: