Ranking najpopularniejszych domen e-commerce w Polsce 2023
Rankingi najpopularniejszych domen e-commerce to listy najczęściej odwiedzanych i najczęściej wybieranych przez użytkowników e-sklepów. Takie rankingi mają duże znaczenie dla firm, które prowadzą swoje sklepy, bo pomagają one w ocenie popularności i skuteczności ich działań marketingowych. Jak to wygląda na polskim rynku e-commerce? Które e-sklepy wypadają najlepiej? Z których platform najchętniej korzystają polscy internauci?
W jakim celu?
Czy takie rankingi są nam w ogóle potrzebne? w czym mogą pomóc? I w zasadzie — komu?
Jaki wpływ na usprawnienie procesu zakupowego ma technologia?Monika Świetlińska
Intencji tworzenia rankingów najpopularniejszych domen e-commerce może być wiele. Są nimi, na przykład:
- Informowanie konsumentów. Rankingi mogą pomóc konsumentom w znalezieniu popularnych sklepów internetowych w swoim kraju lub zagranicą. Dzięki temu mogą oni dokonywać zakupów w miejscach, które cieszą się dobrą reputacją i zaufaniem innych klientów.
- Budowanie wizerunku marki. Tego typu rankingi pomagają sklepom internetowym w budowaniu pozytywnego wizerunku swojej marki. Miejsce w czołówce rankingów może wpłynąć na postrzeganie sklepu jako wiarygodnego i popularnego, co z kolei może przyciągnąć nowych klientów.
- Analiza rynku. Tworzenie rankingów może pomóc badaczom rynku w analizie zmian i trendów w e-commerce. Dzięki temu mogą oni zidentyfikować np. najpopularniejsze kategorie produktów, kraje, w których e-commerce rozwija się najszybciej, czy też najpopularniejsze sposoby płatności.
- Badanie konkurencji. Rankingi wspierają sklepy internetowe w badaniu konkurencji. Dzięki temu mogą one poznać siłę innych graczy na rynku, a także śledzić, jak ich własne wyniki wpisują się w globalne trendy e-commerce.
- Kreowanie strategii biznesowej. Sklepy internetowe mogą kreować strategię biznesową na bazie takich rankingów. Dzięki nim mogą one zidentyfikować swoje mocne i słabe strony, a także poznać preferencje klientów i zmieniające się trendy rynkowe. To z kolei pozwoli im na dostosowanie swojej oferty do potrzeb i oczekiwań klientów oraz na lepsze konkurencję na rynku e-commerce.
Warto znaleźć się w takim rankingu?
Przyjrzyjmy się jeszcze korzyściom, jakie mogą wyniknąć z korzystania z rankingów najpopularniejszych domen e-commerce.
- Poznanie konkurencji — analiza rankingów pozwala na poznanie najważniejszych graczy na rynku i ocenę ich strategii marketingowych.
- Planowanie działań marketingowych - analiza rankingów umożliwia wybór najefektywniejszych kanałów reklamowych, które pozwolą na dotarcie do potencjalnych klientów.
- Optymalizacja strony - poznając preferencje użytkowników i ich nawyki zakupowe, można wprowadzić zmiany na stronie, które poprawią jej skuteczność.
- Budowanie wizerunku — wysoka pozycja w rankingach może przyczynić się do zwiększenia zaufania klientów do sklepu.
Jak skutecznie sprzedawać online za granicą?Monika Świetlińska
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Sprawdźmy zatem, które z e-biznesów cieszą się największą popularnością polskich internautów.
Kto na podium?
Sprawdźmy zatem, które z e-biznesów cieszą się największą popularnością polskich internautów. Jednym z rankingów jest ten przygotowywany przez agencję Vestigo i prezentuje on platformy e-commerce według widoczności w Google. Aktualizowany jest bardzo często. Ostatnia aktualizacja, którą poddajemy analizie, jest z ostatnich dni lutego 2023.
Znalazło się w nim aż niemal 90 tys. domen e-commerce, biorąc, oczywiście, pod uwagę polski e-biznes. Przyjrzymy się jednak pierwszej dziesiątce.
Wielkiego zaskoczenia nie ma. Pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje Allegro. W zasadzie, na który ranking byśmy spojrzeli, prym wiedzie właśnie Allegro. W ubiegłym roku platforma uruchomiła wersję anglojęzyczną, umożliwiła płatności w euro, otworzyła się dla kupujących i sprzedawców w 24 krajów Unii Europejskiej, nie wliczając Polski. Dwa miesiące po wybuchu wojny uruchomiła też wersję ukraińską. Ponadto przejęła za 881 mld euro czeskie firmy Grupa Mall i WE|DO. To sprawiło, że Allegro wzmocniło swoją pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nie wspominając o tym, że odejście z Polski Shopee również pomogło platformie z polskimi korzeniami stanąć pewnie na nogi, choć jej pozycja nigdy nie była zagrożona. Ciężko bowiem innemu gigantowi e-commerce sięgnąć wyników równych 21 milionów kupujących na miesiąc (Mediapanel, listopad 2022)
Allegro niezmiennie pozostaje największą i najpopularniejszą platformą handlową w Polsce. Jego przewagą jest przede wszystkim duży wybór produktów, w tym zarówno nowych, jak i używanych. Kupujący mogą również skorzystać z wielu opcji dostawy i płatności, w tym darmowej dostawy przy zamówieniach powyżej 40 zł oraz płatności za pobraniem i odroczone płatności. Platforma ta również umożliwia łatwe porównywanie cen, co pozwala zaoszczędzić pieniądze podczas zakupów.
Allegro i długo… nic. Z dwukrotnie niższymi wynikami na drugim miejscu znalazło się OLX. Platforma chwali się 72 milionami ogłoszeń dodanych w 2022 roku, ale też ogromną aktywnością w zakresie poszukiwania nowych narzędzi i rozwiązań, by stać się atrakcyjniejszą dla internautów. W drugiej połowie 2022 roku OLX wprowadziło model płatności "Zapłać, jeśli sprzedasz" – rozwiązanie pozwalające na wystawienie ogłoszeń bez opłat i rozliczenie w trybie prowizyjnym dopiero po zrealizowanej sprzedaży.
Platforma umożliwiła także sprzedaż wielu przedmiotów z Przesyłką OLX w ramach jednego ogłoszenia. Oznacza to, że po pierwszej i kolejnej sprzedaży, Przesyłka OLX nie zniknie z ogłoszenia. Zatem jest to kolejny serwis, który na bieżąco reaguje na potrzeby klientów i dostosowuje się do panujących trendów oraz stale rozwijającej się technologii.
Ranking domen e-commerce w polskim internecieDamian Jemioło
Podium zamyka Ceneo, które w czasie naszej ostatniej analizy domen e-commerce z kwietnia 2022, zajmowało się na miejscu drugim. Przeglądając jednak dane Similarweb, zauważyć można znaczące zmniejszenie liczby wizyt tego serwisu. Od grudnia 2022 do lutego 2023 Ceneo zanotowało 5-milionowy spadek. W ubiegłym roku marka wprowadziła
Ceneo Free — możliwość skorzystania z darmowej dostawy przy zakupach za minimum 40 zł bez konieczności wykupywania abonamentu – co było naszą odpowiedzią na model subskrypcji stosowany przez inne marki. Z kolei Gorące Towary to akcja skierowana do osób szukających promocji i najniższych cen w internecie. W dedykowanej sekcji umieszczane są najlepsze rabaty w danym okresie. W porównaniu z tym, jakie narzędzia i ułatwienia wprowadzili poprzednicy, przyznać trzeba, że nie ma w tym nic nadzwyczaj odkrywczego.
Dziesiątka w rankingu
- Czwarte miejsce przypadło marce byou.pl
- Na piątym miejscu znalazł się sklep mediaexpert.pl
- Następną pozycję zajął empik.com
- Tuż za nim — castorama.pl
- Ósme miejsce należy do apteki — doz.pl
- Dziewiąta pozycja to zalando.pl
- Pierwszą dziesiątkę zamyka euro.com.pl
Poza TOP10 znalazły się tak znane marki, jak: domodi.pl (11), ikea.com (13), decathlon.pl (15), leroymerlin.pl (17), rossmann.pl (35), amazon.com (49), morele.net (57), czy ebay (78).