Trendy w e-commerce na rok 2024. Część trzecia

Początek roku to czas, kiedy właściciele e-biznesów i przedsiębiorcy cyfrowi stają przed nowymi możliwościami i szansami rozwoju Wiele osób zastanawia się, w jakim kierunku powinno podążać i na czym skupić swoje działania. Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w naszej serii "Trendy e-commerce 2024". Cykl, który cieszy się dużym zainteresowaniem, dostarcza praktycznych wskazówek i strategii od praktyków e-commerce, które mogą być przydatne do odniesienia sukcesu w świecie e-handlu. Zapraszamy do lektury.

Trendy w e-commerce na rok 2024. Część trzecia
Monika Świetlińska 21 grudnia 2023

Izabela Świątkowska, ekspert ds. PR z doświadczeniem w pracy dla firm z branży e-commerce

Dwa główne trendy w e-commerce na 2024 rok 

Poważne zmiany na horyzoncie krajobrazu e-commerce pojawią się dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. AI może pomóc e-sklepom lepiej zrozumieć potrzeby klientów i dostarczać spersonalizowane rekomendacje, a jednocześnie usprawnić procesy wewnętrzne, aby zwiększyć efektywność zakupów. 

Coraz większy udział urządzeń mobilnych w procesie zakupowym wskazuje również na to, że na sile będzie przybierał m-commerce. E-sklepy, które dotychczas nie utworzyły aplikacji mobilnych albo chociaż nie dostosowały swoich witryn do wersji mobile, powinny mieć na uwadze, że może to przynieść realne straty dla ich biznesów. 

Największe zagrożenie dla e-sklepów 

E-sklepy, które nie będą inwestować w cyberbezpieczeństwo, muszą się liczyć z poważnymi konsekwencjami i być może kłopotami. Przy prowadzeniu e-biznesu niezmiernie istotną kwestią jest prywatność danych e-klientów, a co za tym idzie – ich bezpieczeństwo.

Trendy w e-commerce na rok 2024. Część pierwszaTrendy w e-commerce na rok 2024. Część pierwsza Monika Świetlińska

Świadomość kupujących w tym zakresie rośnie, zmieniają się również regulacje prawne, które wymuszają na właścicielach e-commerce’ów określone działania, co do tego w jaki sposób zbierają, przechowują, wykorzystują, a także usuwają dane. Kluczowa jest zatem inwestycja w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak np. odpowiednia infrastruktura sieciowa czy bezpieczny hosting. 

Jaki będzie e-konsument 2024?

E-konsumenci zaniepokojeni coraz wyższymi kosztami utrzymania będą poszukiwać dobrej jakości produktów/usług za jak najniższą cenę. To wszystko przy jednoczesnym poczuciu wygody oraz szybkości podczas dokonywania e-zakupów. Stanie na straży domowego budżetu przełoży się także na coraz większą popularność zakupu produktów „z drugiej ręki”, a tym samym – wzrost znaczenia re-commerce i popularności tzw. second-hand marketplace’ów. 

Anna Stępniewska, radca prawny, dyrektor działu prawnego w spółce Rzetelna Grupa, właściciela marki Rzetelny Regulamin

Dwa główne trendy w e-commerce na 2024 rok

Handel społecznościowy i metawersum. W 2024 roku, e-commerce będzie coraz bardziej zintegrowany z mediami społecznościowymi i metawersum, co stwarza nowe wyzwania prawne. E-sklepy muszą być przygotowane na przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, zwłaszcza w kontekście interaktywnych platform społecznościowych, gdzie granica między reklamą a treścią użytkownika staje się coraz bardziej rozmyta. Dodatkowo, wirtualne środowiska zakupowe wymagają zabezpieczenia praw autorskich i własności intelektualnej, co jest istotne w kontekście tworzenia unikalnych doświadczeń cyfrowych dla konsumentów.

Praktyki ekologiczne. Zwiększona świadomość ekologiczna konsumentów skłania e-sklepy do wdrażania zrównoważonych praktyk. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o zgodności z przepisami dotyczącymi ekologii i zrównoważonego rozwoju. Obejmuje to zarówno aspekty prawne związane z recyklingiem i gospodarką odpadami, jak i zgodność z przepisami dotyczącymi etykiety produktów oraz ich zrównoważonego pochodzenia.

Trendy w e-commerce na rok 2024. Część drugaTrendy w e-commerce na rok 2024. Część druga Monika Świetlińska

Największe zagrożenie dla e-sklepów w 2024 roku

W 2024 roku, głównym zagrożeniem dla e-sklepów będzie naruszenie danych osobowych i cyberbezpieczeństwo. W miarę rozwoju technologii cyfrowych, e-sklepy będą narażone na zwiększone ryzyko ataków hakerskich i wycieku danych klientów. To wymaga od przedsiębiorców inwestycji w zaawansowane systemy ochrony danych i regularnego aktualizowania procedur bezpieczeństwa, aby zapobiegać naruszeniom i utrzymać zaufanie klientów. Naruszenia te mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, dlatego tak ważne będzie zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.

Jaki będzie e-konsument 2024?

E-konsument będzie jeszcze bardziej świadomy i wymagający. Klienci będą oczekiwać nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także przejrzystości i etyki ze strony marek. Firmy e-commerce będą musiały dostosować swoje strategie, aby sprostać tym oczekiwaniom, co obejmuje zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów, etycznego marketingu i transparentności. Zwiększona świadomość ekologiczna konsumentów będzie również wymagała od e-sklepów wdrażania zrównoważonych praktyk i zapewnienia zgodności z przepisami środowiskowymi.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Adam Jędrychowski, Head of Marketing, Satisfly | społeczność ProstoDoKasy

Dwa główne trendy w e-commerce

Uważam, że w 2024 coraz więcej firm będzie decydować się na model D2C, czyli sprzedaż bezpośrednią do konsumenta. Uzależnienie od pośredników i dystrybutorów może uwierać, zarówno w zakresie finansowym (marże), jak i marketingowym (budowa marki i kontrola nad nią). 

Drugi trend to oczywiście AI. Czas zachwytu nad efektowymi nowinkami przejdzie w kierunku budowania i wykorzystywania narzędzi, które namacalnie zoptymalizują pracę w e-Commerce. Myślę tu np. o narzędziach SEO, Ads czy integracji generatora opisów produktów AI z systemami klasy PIM.

Największe zagrożenie dla e-sklepów 

Największym zagrożeniem dla e-sklepów będzie…rynek. To właśnie weryfikacja rynkowa stoi za upadkami biznesów, a nie problemy technologiczne czy trendy. Myślę, że 2023 był już mocnym filtrem, kolejny rok może przynieść to samo. Pytanie, na ile pomoże dopływ środków unijnych, a na ile podtrzyma/stworzy biznesy, które w normalnych warunkach by sobie nie poradziły.

Dyrektywa ECN+. Jak zmieniły się procedury karne UOKiK, kontrole i przeszukania?Dyrektywa ECN+. Jak zmieniły się procedury karne UOKiK, kontrole i przeszukania?Monika Świetlińska

Jaki będzie e-konsument 2024?

E-konsument w 2024 to nie jest jedna postać, a kilka. Z jednej strony mamy pokolenie Z, Millenialsów, a z drugiej — tzw. silversów, których świadomość technologiczna mocno rośnie. Te wszystkie grupy tak mocno się różnią, że przed marketerami nie lada wyzwanie. Jak budować przekaz, by dotrzeć do tak różnych person? Jak nie zatracić przy tym charakteru marki? Będę obserwować z ciekawością.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: